close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

دستگیری یک لزبین توسط سپاه پاسداران در ارومیه

۱۹ آذر ۱۴۰۰
رنگین کمان ایران
خواندن در ۶ دقیقه
«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی از دستگیری یک زن لزبین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر می‌دهد. این زن که لزبین معرفی شده است، «ساره» نام دارد.
«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی از دستگیری یک زن لزبین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر می‌دهد. این زن که لزبین معرفی شده است، «ساره» نام دارد.

شایا گلدوست

«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی از دستگیری یک زن لزبین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر می‌دهد. این زن که لزبین معرفی شده است، «ساره» نام دارد.

***

«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی از دستگیری یک زن لزبین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر می‌دهد.  در خبر این طور آمده است این زن لزبین که «ساره» نام دارد، در استان آذربایجان غربی بازداشت شده است

بر اساس اطلاعات رسیده به شش‌رنگ، ساره پنجم آبان ۱۴۰۰، هنگام عبور از مرز و رفتن به ترکیه دستگیر شده است و تا این لحظه خبر دیگری  از او در دست نیست.

۱۵ آبان، چند روز پس از دستگیری ساره، خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به نیروهای امنیتی خبر داد که سپاه پاسداران افرادی را با اتهام «تشکیل باند قاچاق دختران و حمایت از هم‌جنس‌گرایی» در آذربایجان غربی بازداشت کرده است که به نظر می‌رسد این خبر با دستگیری ساره مرتبط باشد.

در بخشی از این خبر آمده است: «در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، سرشبکه قاچاق دختران و زنان ایرانی به یکی از کشور‌های منطقه جهت فحشا و هدایت و پشتیبانی از گروه‌های هم‌جنس‌گرایی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای فعالیت می‌کردند، طی عملیات پیچیده و چند لایه اطلاعاتی برون‌مرزی در تور اطلاعاتی پاسداران گم‌نام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان آذربایجان غربی گرفتار شدند.»

به گفته شش‌رنگ، ساره ۲۸ ساله ساکن و شاغل در کردستان عراق بود. او چندی پیش بعد از مصاحبه با بخش فارسی «بی‌بی‌سی»، در مورد شرایط افراد «ال‌جی‌بی‌تی» در کردستان عراق توسط پلیس کردستان عراق شناسایی و دستگیر و مدت ۲۱ روز زندانی شد.

پس از زندان، ساره سعی کرد خود را به ترکیه برساند. 

او برای فرار به ترکیه و نجات خود مجبور شده بود در بخشی از مسیر از مرزهای ایران عبور کند. او با توجه به شرایط موجود و احتمال دستگیری هنگام عبور از مرز، ساعاتی قبل از رفتن به سمت ترکیه، با شفافیت و شجاعت بسیار ویدیوهایی تهیه کرده و برای یک فرد معتمد خود که مایل نیست نامش فاش شود، فرستاده بود تا در صورت دستگیری، صدایش را به گوش رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری برساند.

این ویدیوها در سایت شش رنگ منتشر شده‌اند. او در ویدیویی، درباره روزهای سخت و وحشتناک بازداشت، سلول انفرادی و شکنجه‌های جسمی و‌ روحی که تجربه کرده، صحبت کرده است.

«شادی صدر»، حقوق‌دان درباره بازداشت ساره می‌گوید: «قوانین جزایی جمهوری اسلامی به صرف داشتن گرایش جنسی به هم‌جنس جرم نیست بلکه داشتن روابط جنسی هم‌جنس‌گرایانه جرم تلقی و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. برای اثبات آن، بسته به این که چه نوع رابطه‌ای باشد، دلایل مختلفی وجود دارد. در رابطه با مجازات‌هایی که مشمول حد می‌شوند، حتما می‌بایست چهار شاهد وجود داشته باشد و یا فرد چهار بار‌ به جرم خود اقرار کرده باشد. اگر نوع رابطه به شکلی باشد که مجازات آن مشمول حد نشود، با تعداد شاهد کمتر و با یک بار اقرار نیز قابل اثبات است.»

او می‌گوید در سال‌های اخیر در موارد متعدد دیده شده است که نه تنها افراد را به دلیل داشتن روابط هم‌جنس‌گرایانه مجازات می‌کنند بلکه صحبت کردن از گرایش به هم‌جنس با عنوان تبلیغ هم‌جنس‌گرایی نیز خود یک جرم تلقی می‌شود. 

در واقع، فعالیت‌های کنش‌گری حول محور حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و موضوعات مرتبط را جرم‌انگاری می‌کنند و برای آن‌ها مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند. 

شادی صدر می‌گوید درباره پرونده ساره، به دلیل این که مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی داشته و هنوز هم در فضای آن‌لاین قابل دسترسی است، این خود می‌تواند یکی از اتهامات او و به عنوان تبلیغ هم‌جنس‌گرایی، جرم‌انگاری شود و در پرونده او‌ باشد. 

صدر یادآوری می‌کند که در موارد مشابه نیز انجام مصاحبه، نوشتن مقاله و حتی فعالیت در فضای مجازی باعث طرح چنین اتهام‌هایی و پرونده‌سازی شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که با متهمان و افراد دستگیر شده چه‌گونه برخورد می‌شود، می‌گوید: «واقعیت داستان این است که در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق اولیه فرد دستگیر شده توسط سپاه یا سایر ارگان‌های امنیتی نادیده گرفته می‌شود، حتی قوانین خود جمهوری اسلامی در رابطه با متهم نیز رعایت نمی‌شود. بر اساس این قوانین، متهم می‌تواند از حضور یک وکیل در مراحل مقدماتی و بازجویی‌های اولیه برخوردار باشد. این در حالی است که می‌بینیم تقریبا در تمام مواردی که افراد تحت بازجویی‌های نهاد‌های امنیتی قرار می‌گیرند و در بازداشتگاه‌های امنیتی هستند، از حق داشتن وکیل، حق صحبت با خانواده و حق اطلاع دادن از وضعیت خود محرومند. این‌طور‌ به نظر می‌آید که در یک چارچوب کلی، ساره نیز از این موضوع مستثنا نیست. ضمن این که از شکنجه جسمی و‌ روحی در بازداشتگاه امنیتی به شدت استفاده می‌شود. این شکنجه‌ها مقاصد مختلفی را دنبال می‌کنند، مخصوصا این که فرد‌ را وادار به اعتراف علیه خود و دیگران کنند و در مقابل دوربین، این اعترافات اجباری ضبط و بعد برای پرونده‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود.»

او با اشاره به این موضوع که در سال‌های اخیر جنبش ال‌جی‌بی‌تی، چه در داخل و چه در خارج از ایران گسترده‌تر شده است و اعضای این جامعه صدای خود را بلندتر کرده‌ و حق خود را مطالبه می‌کنند، به حساسیت بیشتر حکومت و نیرو‌های امنیتی نسبت به این قشر اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این شرایط که این جامعه بیشتر دیده و شنیده می‌شود، دستگاه‌های امنیتی حساسیت بیشتری نشان داده و در جهت سرکوب این جنبش‌ها برمی‌آیند؛ همان‌طور که سرکوب جنبش زنان از زمانی آغاز شد که این فعالیت‌ها قوت گرفتند و افراد بیشتری به این فعالیت‌ها بپوستند. اما موضوع خاصی که درباره جنبش ال‌جی‌بی‌تی وجود دارد، این است که برعکس بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران که خانواده‌ها و جامعه به طور روشنی می‌توانند از فعالیت‌هایشان در زمانی که در زندان هستند صحبت کنند، در حوزه ال‌جی‌بی‌تی به دلیل این که بسیاری از افراد فعال در این حوزه گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی پنهان از خانواده دارند، در زمان دستگیری نه حمایت خانواده را دارند و نه فضای اجتماعی می‌تواند به راحتی از گرایش آن‌ها و یا حوزه فعالیت‌شان صحبت کند.» 

او معتقد است برای بهتر شدن شرایط فعالان جنبش ال‌جی‌بی‌تی، کار رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد.  رسانه‌ها می‌توانند بستر امنی برای فعالان این حوزه فراهم کنند تا آن‌ها در زمان دستگیری بتوانند از امکانات اطلاع‌رسانی و امکانات سازمان‌های حقوق بشری استفاده کنند: «در مورد ساره، خوش‌بختانه قبل از دستگیری، ویدیویی را ضبط کرده بود و این نگرانی وجود ندارد. اما در مورد بسیاری از افراد فعال در این حوزه، این نگرانی وجود دارد که هویت آن‌ها برای جامعه و خانواده آشکار نشود. به همین دلیل، مهم‌ترین موضوع این است که با وجود سرکوب وسیع و قوانین ظالمانه‌ای که علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی و فعالان این حوزه وجود دارد، چه‌گونه می‌توان راه حلی برای این موضوع پیدا کرد که در آینده شاهد اطلاع‌رسانی و خبررسانی گسترده باشیم در شرایطی که یکی از فعالان این حوزه دستگیر شده باشد.»

شش‌رنگ این خبر و ویدیوها را با این امید منتشر کرده است که با برآوردن خواست ساره و انتشار خبر دستگیری او، بتوانیم دیوارهایی که برای حمایت از فعالان و زندانیان متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی وجود دارند را شکسته و نگذاریم در سکوت خبری، در انزوای اتاق‌های بازجویی، با آن‌ها هر نوع که می‌خواهند، رفتار کنند.

ثبت نظر

استان‌وایر

نماینده بابل وسط جلسه‌ دیگری هم نماز خواند

۱۹ آذر ۱۴۰۰
خواندن در ۱ دقیقه
نماینده بابل وسط جلسه‌ دیگری هم نماز خواند