close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

بازداشت دست‌ کم ۱۳ هنرمند تئاتر در اعتراضات اخیر ایران

۲ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
بازداشت دست‌ کم ۱۳ هنرمند تئاتر در اعتراضات اخیر ایران

دستگیری هنرمندان در روزهای خیر روندی افزایشی داشته و اصناف هنری را به تکاپو انداخته تا «کارگروهی» برای رسیدگی به وضعیت هنرمندان در بند تشکیل بدهند. 

کارگروهی سه جانبه توسط سه صنف خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما شکل گرفته است که مسئولیتش رسیدگی به هنرمندان دستگیر شده در جریان اعتراضات مردمی ایران است. 

روزنامه «هم‌میهن» طی گزارشی که درباره‌ این کارگروه نوشت هم‌چنین اعلام کرد که تا کنون ۱۳ هنرمند تئاتری دستگیر شده‌اند. این در حالی است که «حسن معجونی»، بازیگر و کارگردان شاخص تئاتر ایران سه روز پیش طی یک استوری در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود حداقل ۲۱ هنرمند تئاتر در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند. 

«هوشمند هنرکار»، نویسنده و کارگردان تئاتر و یکی از اعضای حلقه اولیه کارگروه سه خانه سینما، تئاتر و موسیقی به هم‌میهن گفته است که طی پی‌گیری‌های انجام شده دستگیری ۱۳ تئاتری تایید شده است. هنرکار می‌گوید:«تعداد این افراد دائما در حال تغییر است و لیست ما پویاست. تعدادی از افراد این لیست در طول این مدت آزاد و در کنارش تعداد دیگری بازداشت شده‌اند. پس لیست کسانی که در بند هستند به شکل مرتب کم‌وزیاد می‌شود و در کنار آن افراد دیگری هستند که احضار شده‌اند و ما پیگیر وضعیت‌شان هستیم. الان می‌توانم بگویم آخرین لیست‌مان شامل۱۳ نفر است که الزاما عضو خانه تئاتر نیستند و از اهالی خانواده تئاترند.» 

حلقه اولیه این کارگروه که در خانه تئاتر تشکیل شده است، این اسامی هستند: «هوشمند هنرکار»، «رضا دادویی»، «سعید ذهنی» و «آرام محضری». 

این در حالی است که تعداد هنرمندانی که به اصطلاح «احضار شده» و یا دستیگر می‌شوند، در حال افزایش است. در همین راستا روز جمعه گذشته، ۲۹ مهرماه «فریناز صراف»، «الهه بایرامیان» و «سیاوش خادم حسینی» سه هنرمند تئاتر هستند که بنابر اعلام سایت «حقوق بشر در ایران» دستگیر شدند. 

«گلاب آدینه» بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر  هم دو روز پیش در صفحه اینستاگرام خود از دستگیری «علی عموزاده»،‌ مدیر صحنه و دستیار کارگردان در تئاتر ایران خبر داد. آدینه نوشته بود:«علی عموزاده، مدیر صحنه عزیز ما در نمایش «بانوی محبوب من» نزیک به چهل روز است که در بند است. آیا کافی نیست؟ علی عمو منتظرت هستیم. سلام ما را به بقیه همکاران‌مان که اسیر هستند، برسان.»

در هفته اول اعتراضات مردمی «محمود شهریاری»، مجری سابق صدا و سیما، «مونا برزویی»، ترانه سرا و «شروین حاجی پور»، خواننده ترانه «برای...» بازداشت شدند. برزویی و حاجی‌پور با قرار وثیقه آزاد شدند ولی از وضعیت محمود شهریاری اطلاع دقیقی در دسترس نیست. 

در مورد «کتایون ریاحی» بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون ایران هم اخباری مبنی بر اقدام به دستیگری او منتشر شد که ظاهرا در نهایت ماموران امنیتی موفق به دستگیری او نشدند. 

«محمود میرزایی»، آهنگساز و رهبر ارکستر هم دو هفته پیش دستگیر شد و در زندان فشافویه به سر می‌برد. میرزایی فرزند علی میرزایی از شهدای دوران جنگ هشت‌ساله است. 

«آرش رمضانی»، نویسنده و صاحب کافه کتاب مشهد هم روز یکشنبه اول آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در محل کارش در مشهد دستگیر شد. 

«آترین آذرفر»، گرافیست اهل سنندج هم در روز ۲۷ مهرماه دستیگر شده و اطلاع دقیقی از وضعیت او در دسترس نیست. 

«رضا عبدالهی پیرعلی‌لو»، نوازنده و مدرس ساز باغلاما ۲۴در تاریخ  مهرماه گذشته  توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شد. 

«مژگان اینانلو»، عکاس و مستندساز که اقدام به انتشار عکس‌های بدون حجاب خود در فضاهای شهری تهران کرده بود هم  ۲۵ مهر ماه بازداشت شد.

«نیک یوسفی»  تدوینگر و فیلمساز هم  ۲۴ مهر ماه گذشته  توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

«آیدا راستی قلاتی»، خواننده جوان بهایی هم سه هفته پیش دستگیر شده و در زندان اوین به سر می‌برد و بنا بر گزارش بی‌بی‌سی فارسی تاکنون نتوانسته با خانواده خود ملاقات داشته باشد و از حق داشتن وکیل محروم است. 

به اسامی فوق می‌توان مهرداد ربیعی(اراک)، آزاده دهقان (تهران)، مجتبی اسد‌پور(تهران)، کرم سلیمانی(گچسر) و عزیز ویسی (جوانرود)  را اضافه کرد. 

این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها و حتا اصناف هنری به دلیل شرایط امنیتی شدیدی که وجود دارد ترجیح می‌دهند تا خبر دستگیری هنرمندان رسانه‌ای نشود. و بر اساس گمانه‌زنی‌های ایران‌وایر تعداد هنرمندان بازداشت شده بسیار بیشتر است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

صفحه‌های ویژه

شاهد عینی خیزش ۱۴۰۱؛ شمردن سرهای اژدها در میدان التحریر تهران

۲ آبان ۱۴۰۱
شما در ایران وایر
خواندن در ۴ دقیقه
شاهد عینی خیزش ۱۴۰۱؛  شمردن سرهای اژدها در میدان التحریر تهران