close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

آیا مصطفی آجرلو رییس آینده فدراسیون فوتبال ایران است؟

۱۲ خرداد ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۶ دقیقه
جدی‌ترین گزینه‌ای که پس از برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال برای جانشینی او مطرح شد، «مصطفی آجرلو» بود
جدی‌ترین گزینه‌ای که پس از برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال برای جانشینی او مطرح شد، «مصطفی آجرلو» بود
پس از قطعی شدن برکناری «شهاب‌الدین عزیزی خادم» از ریاست فدراسیون فوتبال، گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب رییس بعدی فدراسیون فوتبال ایران آغاز شده است
پس از قطعی شدن برکناری «شهاب‌الدین عزیزی خادم» از ریاست فدراسیون فوتبال، گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب رییس بعدی فدراسیون فوتبال ایران آغاز شده است
مصطفی آجرلو از سال ۱۳۶۹ تا ۱۰ سال بعد که با دستور مستقیم «محمدباقر قالیباف»، فرمانده وقت نیروی انتظامی کشور و رییس کنونی مجلس شورای اسلامی، از سپاه به نیروی انتظامی منتقل شد، پست‌هایی مانند معاونت تربیت بدنی سپاه پاسداران، ریاست هیات فوتبال نیروهای مسلح و مدیرعامل باشگاه مقاومت سپاه را برعهده داشته است
مصطفی آجرلو از سال ۱۳۶۹ تا ۱۰ سال بعد که با دستور مستقیم «محمدباقر قالیباف»، فرمانده وقت نیروی انتظامی کشور و رییس کنونی مجلس شورای اسلامی، از سپاه به نیروی انتظامی منتقل شد، پست‌هایی مانند معاونت تربیت بدنی سپاه پاسداران، ریاست هیات فوتبال نیروهای مسلح و مدیرعامل باشگاه مقاومت سپاه را برعهده داشته است

پس از قطعی شدن برکناری «شهاب‌الدین عزیزی خادم» از ریاست فدراسیون فوتبال، گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب رییس بعدی فدراسیون فوتبال ایران آغاز شده‌اند.

عزیزی خادم با تصمیم اولیه هیات رییسه فدراسیون فوتبال عزل شد. طبق اساس‌نامه، دو سوم اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید رای به برکناری او می‌دادند اما در فاصله ۴۸ ساعت پیش از آغاز مجمع، «کمیته استیناف» فدراسیون فوتبال رای «کمیته اخلاق» مبنی بر محرومیت دو ساله او را ابلاغ کرد. به این ترتیب، مجمع فدراسیون فوتبال نتوانست رای به بقا یا عزل عزیزی خادم بدهد.

معادله ریاست بر فدراسیون فوتبال زمانی پیچیده می‌شود که به یاد داشته باشیم «داریوش مصطفوی»، رییس پیشین کمیته استیناف در صداوسیمای حکومتی ایران ادعا کرده بود سازمان اطلاعات سپاه در کنار گذاشتن شهاب‌الدین عزیزی خادم نقش مستقیم داشته است.

معادله‌های کنونی برای انتخاب رییس آینده فدراسیون فوتبال هم به گزینه‌ای از سپاه پاسداران می‌رسند.

***

رییس احتمالی آینده فدراسیون فوتبال کیست؟

جدی‌ترین گزینه‌ای که پس از برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال برای جانشینی او مطرح شد، «مصطفی آجرلو» بود.

سردار آجرلو هم‌اکنون مدیرعامل باشگاه «استقلال» است. اما پیش از این، حضورش در ورزش را به عنوان یک فرمانده سپاه آغاز کرده بود.

مصطفی آجرلو از سال ۱۳۶۹ تا ۱۰ سال بعد که با دستور مستقیم «محمدباقر قالیباف»، فرمانده وقت نیروی انتظامی کشور و رییس کنونی مجلس شورای اسلامی، از سپاه به نیروی انتظامی منتقل شد، پست‌هایی مانند معاونت تربیت بدنی سپاه پاسداران، ریاست هیات فوتبال نیروهای مسلح و مدیرعامل باشگاه مقاومت سپاه را برعهده داشته است.

او زمانی چهره شد که با حکم مستقیم محمدباقر قالیباف، مدیرعاملی باشگاه «پاس» تهران، مهم‌ترین مجموعه ورزشی وقت نیروی انتظامی را به دست آورد و مدیرعامل آن شد.

سردار آجرلو با باشگاه پاس به قهرمانی لیگ برتر رسید اما نحوه مدیریت او، یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال ایران را به سمت نابودی برد.

سال ۱۳۸۴، در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی با آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، گلایه‌ای در حضور رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد مبنی بر این که سربازهای نیروی انتظامی در مرزها و پاسگاه‌های دور افتاده از کمترین امکانات ممکن برخوردار نیستند ولی قرارداد کاپیتان تیم پاس (جواد نکونام) ۲۲۰ میلیون تومان در سال است. این قرارداد متعلق به سالی است که قیمت دلار در ایران کمتر از هزار تومان بود.

خرداد ۱۳۸۶، باشگاه پاس با دستور «محمود احمدی‌نژاد» به همدان منتقل شد. پس از پایان داستان پاس، مصطفی آجرلو به سازمان ورزش شهرداری تهران رفت. تا پیش از آغاز دوران شهرداری محمدباقر قالیباف، نهادی به نام سازمان ورزش در دل شهرداری تهران وجود نداشت. این سازمان را شهردار وقت برای سردار مصطفی آجرلو بنا کرد.

رد پای محمدباقر قالیباف برای حضور مصطفی آجرلو در اتاق مدیرعاملی باشگاه «تراکتور» نیز به چشم می‌خورد. او حدفاصل سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ مدیرعامل باشگاه تراکتور بود.

هم‌چنین مدیرعاملی باشگاه «استیل آذین» در فصل ۱۳۸۹ – ۱۳۸۸ هم در کارنامه مدیریتی او به چشم می‌خورد؛ باشگاهی که متعلق به «حسین هدایتی»، یکی از ابر بدهکاران بانکی ایران است.

 

از سردار مصطفی آجرلو چه می‌دانیم؟

مصطفی آجرلو سردار سپاه پاسداران است اما سابقه چندانی از حضور در جبهه‌های جنگ ایران و عراق در دهه ۶۰ خورشیدی ندارد.

او از خرداد سال ۱۳۶۰ و هم‌زمان با تاسیس «تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله»، مسوول آموزش نیروهای عازم جنگ شد. این تیپ پیش از عملیات «بیت‌المقدس»، به «لشکر» ارتقا پیدا کرد.

سال‌های زندگی مصطفی آجرلو در سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران دور از ابهامات مالی نبودند. نام سردار آجرلو در فهرست مشهور «املاک نجومی» به چشم می‌خورد. 

پرونده املاک نجومی، پرونده‌ای است که مبتنی بر گزارش سازمان بازرسی کل کشور از واگذاری چند هزارمیلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران در زمان محمدباقر قالیباف خبر می‌داد. 

طبق گزارش املاک نجومی، آجرلو زمینی در محله «دربند» تهران را با ۵۰ درصد تخفیف به قیمت ۵۲۰ میلیارد تومان خریداری کرده بود.

مصطفی آجرلو در باشگاه پاس دو رسانه تاسیس کرد که هر دو با وجود هزینه‌های گزاف، ناپدید شدند؛ خبرگزاری «ایپنا» و روزنامه «پاس جوان». 

میل به رسانه را وقتی به شهرداری رفت، از دست نداد. او امتیاز هفته‌نامه «مثلث» را از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفت و مدیرمسوول این نشریه سیاسی شد. 

«سعید آجرلو»، برادرزاده مصطفی آجرلو، سردبیر این نشریه است.

«یاشار سلطانی»، افشاگر مفاسد اقتصادی برخی از مدیران نظام، فاش‌گوی پرونده املاک نجومی و مدیرمسوول «معمارنیوز» مهرماه سال قبل در بخش جدیدی از افشاگری‌های خود نوشت: «هفته‌نامه مثلث به مدیرمسوولی سردار آجرلو، یک ساختمان با زمین ۲۰۰ متری از شهرداری منطقه۶ هدیه گرفته است.»

سردار مصطفی آجرلو برای هفته‌نامه‌اش، دفتر اداری ۲۰۰ متری در خیابان «توانیر» تهران هدیه گرفته بود.

اسفند ۱۳۸۷، «سعید حکمت»، خبرنگار روزنامه «ایران» در گزارشی، از قطع درختان باغ مسجد گیاهی و باغ گیاهی «نیاوران» خبر داد. طی کمتر از یک ماه، بیش از ۷۰ اصله درخت با قدمت بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ سال قطع شدند. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شد ۶۰۰ اصله درخت دیگر نیز تا پایان اردیبهشت ماه بریده شوند.

در بخشی از این گزارش، سعید حکمت مدعی شده بود که در زمان تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات این گزارش، به او گفته شده بود این پروژه متعلق به یک نهاد بسیار مهم است و تاکید کرده‌ بودند که بهتر است ماجرا را پی‌گیری نکند.

در نهایت، «مجتمع تجاری ارگ تجریش» جای این درخت‌ها را گرفت که یکی از اعضای هیات‌ مدیره‌اش، یکی از آقازاده‌های سردار آجرلو است.

 

از تندروی‌های سردار آجرلو چه چیز به یاد داریم؟ 

مصطفی آجرلو مرداد ۱۳۸۹، وقتی مدیرعاملی باشگاه استیل‌آذین را برعهده داشت، «علی کریمی»، کاپیتان این تیم را به دلیل «روزه‌خواری» در ماه رمضان از این باشگاه اخراج کرد. او در گفت‌وگویی که توسط «عادل فردوسی‌پور» در برنامه «۹۰» پخش نشد، علی کریمی را «منافق» خواند.

خرداد ۱۳۹۵، مصطفی آجرلو که به عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتور منصوب شده بود، در نخستین تصمیم مدیریتی‌‌ خود، قرارداد اولیه با «آرزداد هارویان»، ملی‌پوش باسابقه و ستاره تیم ملی ارمنستان با باشگاه تراکتور را فسخ کرد. 

او در بیانیه‌ای نوشت: «برای وحدت آذری‌های عزیز کشورم به شدت معتقدم پیوستن یک بازیکن ارمنی می‌تواند اتحاد میان ترک‌ها را تهدید کند و به همین دلیل قرارداد با آرزاد هارویان منتفی خواهد بود.»

مصطفی آجرلو بیش از دو سال مدیرعامل باشگاه تراکتور تبریز بود؛ باشگاهی با پیراهن و پرچم قرمز رنگ. اما اسفند ۱۴۰۰ به عنوان مدیرعامل استقلال در مواجه با خبرنگار زنی که روکش میکروفنش قرمز رنگ بود، روکش میکروفن او را کند و به زمین پرت کرد. «خبرآنلاین» رفتار مصطفی آجرلو را با توجه به سوابقش، «پوپولیستی» دانست.

سردار آجرلو تاکنون دو بار برای ریاست فدراسیون فوتبال خیز برداشته است. او نخستین بار، در سال ۱۳۹۵ که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به «مهدی تاج» باخت، ادعا کرد خانواده «اکبر هاشمی رفسنجانی» انتخابات فدراسیون فوتبال را به سود «مهدی تاج» مهندسی کرده بودند. این ادعای مصطفی آجرلو در حالی مطرح شد که شواهدی قوی از مهندسی انتخابات توسط «علی کفاشیان» وجود نداشت.

سپس در انتخابات سال ۱۳۹۹، بار دیگر تلاش کرد به ریاست فدراسیون فوتبال برسد. اما این بار از ۸۷ رای در مرحله نخست، تنها ۱۸ رای کسب کرد و در مرحله اول انتخابات حذف شد.

به نظر می‌رسد او این بار با تکیه بر پشتوانه‌اش در سپاه و محمدباقر قالیباف و نفوذ هر دو بر فدراسیون فوتبال، در آستانه رسیدن به آرزوی دیرین است.

ثبت نظر

گزارش

شاکیان کیوان امام: ما تنهاییم، لطفا ما را فراموش نکنید

۱۲ خرداد ۱۴۰۱
رقیه رضایی
خواندن در ۹ دقیقه
شاکیان کیوان امام: ما تنهاییم، لطفا ما را فراموش نکنید