close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

تا جام جهانی؛ قرارداد مارک ویلموتس چرا در فوتبال ایران بحث‌‌برانگیز شد؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۵ دقیقه
«مارک ویملوتس» ۲۲ می ۲۰۱۹  به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد
«مارک ویملوتس» ۲۲ می ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد
قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، حالا با لقب «ویلموتس گیت» شناخته می‌شود
قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، حالا با لقب «ویلموتس گیت» شناخته می‌شود

«کارلوس کی‌روش»، در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از هشت سال همکاری با تیم ملی فوتبال ایران، از سرمربی‌گری این تیم کنار رفت. او در مصاحبه‌های متعدد مدعی شد که «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، در تمدید نشدن قرارداد او و کنار رفتنش از تیم ملی ایران نقش داشته است. 

«مازیار ناظمی»، مجری و تهیه کننده سابق صداوسیمای حکومتی ایران و رئیس پیشین کمیته رسانه‌های وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، پس از کنار گذاشته شدن کارلوس کی‌روش از سمت سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران در حساب توییتری خود نوشت: «باشکوه‌تر طلوع می‌کنیم. بزرگان مربی‌گری فوتبال جهان در صف مذاکره برای فوتبال ایران هستند.» او در این توییت، نام «ژوزه مورینیو»، «یورگن کلینزمن» و «زین‌الدین زیدان» را هم به عنوان گزینه‌های سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران قید کرد. 

۲۲ ماه مه ۲۰۱۹ اما، «مارک ویملوتس» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد. 

مارک ویلموتس پیش از این سرمربی‌گری تیم‌های باشگاهی «شالکه» آلمان (به صورت موقت) و «سنت ترویدنس» بلژیک و تیم‌های ملی بلژیک و ساحل عاج را برعهده داشت. 

قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، حالا با لقب «ویلموتس گیت» شناخته می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های فساد مالی در فدراسیون فوتبالی که توسط یکی از فرماندهان سپاه پاسدران اداره می‌شد؛ مهدی تاج. 

فدراسیون فوتبال ایران در زمان عقد قرارداد با مارک ویلموتس، مدعی بود که سرمربی بلژیکی با رقمی کمتر از یک‌میلیون دلار به ایران آمده است. همان زمان، مهدی تاج در گفت‌وگو با «شبکه خبر» صداوسیما، این قرارداد را «خوب» توصیف کرد. 

سایت «ترانسفرمارکت»، به عنوان مهم‌ترین مرجع قیمت‌گذاری بازیکنان، مربیان و باشگاه‌های فوتبال، در زمان عقد قرارداد میان مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران، رقم تخمینی این مربی را سالیانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار تخمین می‌زد. 

یعنی فدراسیون فوتبال ایران می‌توانست با قراردادی نهایتا ۸۰۰ هزار دلار در سال، این مربی را استخدام کند. 

در ژو‌ئیه سال ۲۰۲۰، خبرگزاری‌های ایران فاش کردند که قرارداد میان مارک ویلموتس، با فدراسیون فوتبال ایران، بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو برای سه سال بوده است؛ یعنی سالیانه بیش از ۲ میلیون یورو. 

این قرارداد را «مهدی تاج»، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال به توصیه «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر وقت ورزش و جوانان و با پیشنهاد «مرکز فرهنگی ایران و هلند» امضا کرده بود. 

ژوئن سال ۲۰۲۰، خبرگزاری ایسنا افشا کرد که فردی به نام «مازیار تشکری تیمجانی»، به عنوان مدیر «مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند»، مارک ویلموتس را به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده بود. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان ایران در نامه‌ای خطاب به مهدی تاج دستور می‌دهد که این مربی، به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شود. مهدی تاج نیز قراردادی نامتعارف با آقای ویلموتس امضا می‌کند. 

مازیار تشکری تیمجانی بنا بر گزارش‌هایی که پیش‌ از این در خبرگزاری‌های ایسنا و تابناک منتشر شده بود، از نزدیکان «مسعود سلطانی‌فر» به‌حساب می‌آمد.

آقای تیمجانی، یازدهم سپتامبر ۲۰۱۶، وقتی مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جمهوری اسلامی بود، به عنوان رئیس مرکز فرهنگی ایران و هلند منصوب شده بود. 

مازیار تشکری در همان مراسم و ضمن سخنرانی، از زحمات مسعود سلطانی‌فر برای راه‌اندازی و افتتاح این مرکز و همین‌طور اعتماد به او برای مدیریت این مجموعه تشکر می‌کند. 

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که در دهه ۱۹۸۰ میلادی از فرماندهان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، قراردادی کاملا نامتعارف را با مارک ویلموتس امضا می‌کند. به صورت نمونه در قرارداد آقای ویلموتس قید می‌شود که هر زمان قرارداد این مربی، چه از سوی فدراسیون فوتبال ایران و چه از سوی سرمربی بلژیکی فسخ شود، «مبلغی مشخص» به مارک ویلموتس پرداخت خواهد شد. 

مبلغ مشخص، تمامی قرارداد مارک ویلموتس تا پایان قراردادش تعیین شده بود. 

مارک ویلموتس پس از کمتر از شش ماه سرمربی‌گری در ایران و قبول دو شکست مقابل بحرین و عراق، تیم ملی فوتبال ایران را ترک کرد و به کشورش برگشت. او به صورت یک طرفه، قراردادش با تیم ملی ایران را لغو کرد و خواهان دریافت باقی‌مانده قراردادش شد. 

آقای ویلموتس تا پیش از ترک ایران، مبلغ ۲ میلیون یورو از شرکت «شستا» (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) دریافت کرده بود. این شرکت وظیفه تامین حقوق بازنشستگان ایران را برعهده داشت. 

در سال‌های اخیر، بازنشسته‌های ایران، بارها به دلیل پرداخت نشدن مطالبات خود در خیابان‌های ایران تجمع و اعتراض کرده‌اند. تجمعات آن‌ها گاهی با برخوردهای تند نیروهای امنیتی همراه شده است. 

مهدی تاج، در ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ از ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا داد. او پس از محکوم شدن فوتبال ایران از سوی فدراسیون جهانی فوتبال به پرداخت غرامت به مارک ویلموتس، به رسانه حکومتی «ورزش سه» گفت: «مگر پول‌های کلان و ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که وزرا ناپدید کردند، از حساب آن‌ها برداشته شد که حالا من پول قرارداد ویلموتس را از حسابم پرداخت کنم؟» 

مارک ویلموتس در حالی فوتبال ایران را ترک کرد که تیم ملی ایران با دو شکست در رده سوم مرحله دوم انتخابی جام جهانی، پایین‌تر از عراق و بحرین قرار داشت. از این گروه، فقط تیم صدرنشین به صورت قطعی به مرحله دوم صعود می‌کرد.

 

در این سری مقالات:

تا جام جهانی؛ هر آن‌چه درباره فوتبال ایران باید بدانید

تا جام‌جهانی؛ از فوتبال ایران پیش از انقلاب چه می‌دانیم؟

تا جام جهانی؛ ستاره‌های فوتبال ایران در دهه ۷۰ میلادی 

تا جام جهانی؛ جمهوری اسلامی چگونه تمام مسابقات بین‌المللی را تحریم کرد؟ 

تا جام جهانی؛ فوتبال ایران چگونه امنیتی شد؟

تا جام جهانی؛ نیروهای امنیتی در ورزشگاه‌های ایران چه می‌کنند؟

تا جام جهانی؛ سهم زنان از ورزشگاه‌های ایران: چهار دهه، صفر درصد

تا جام جهانی؛ چرا فیفا چشم‌هایش را سال‌ها به روی زنان ایرانی بست؟ 

تا جام جهانی؛ نسل طلایی فوتبال ایران، دهه مربیان خارجی

تا جام‌جهانی؛ نقش رهبر جمهوری اسلامی در خروج مربیان خارجی 

تا جام جهانی؛ کارلوس کی‌روش، مردی که فوتبال ایران فراموش نخواهد کرد

تا جام‌جهانی؛ چرا دراگان اسکوچیچ، در فوتبال ایران محبوب نشد؟

 تا جام جهانی؛ چه کسی قرار بود سرمربی ایران باشد؟

تا جام جهانی؛ از کودتای بازیکنان تیم ملی علیه اسکوچیچ چه می‌دانیم؟ 

تا جام جهانی؛ حریفان ایران، زخم خورده‌های حمله به سفارت و گروگان‌گیری 

تا جام جهانی؛ چرا نمی‌توان به این تیم ملی ایران امیدوار بود؟ 

تا جام جهانی؛ آشنایی با تیم ملی ایران: علی‌رضا جهانبخش 

تا جام جهانی؛ آشنایی با تیم ملی ایران: علی‌رضا بیرانوند

تا جام جهانی؛ آشنایی با تیم ملی ایران: مهدی طارمی 

تا جام جهانی؛ آشنایی با تیم ملی فوتبال ایران: امیر عابدزاده

ثبت نظر

گزارش

درگذشت هدایت تاج‌بخش، پدر علم تاکسیدرمی نوین

۲۱ شهریور ۱۴۰۱
گلناز همتی
خواندن در ۴ دقیقه
درگذشت هدایت تاج‌بخش، پدر علم تاکسیدرمی نوین