close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

اختصاصی؛ هدایت فرزادی، بند هفت زندان اوین و همه ابهامات آتش‌سوزی

۲۴ مهر ۱۴۰۱
آیدا قجر
خواندن در ۵ دقیقه
اندرزگاه هفت این زندان سه طبقه است، که در هر طبقه چهار سالن وجود دارد. در هر سالن ۱۲ اتاق وجود دارد که هر اتاق دست‌کم، ۱۰ زندانی را در خود جای می‌دهد. آمار قوه‌قضاییه با جمعیت بند ۷ همخوانی ندارند چه بر سر زندانیان آمده است؟
اندرزگاه هفت این زندان سه طبقه است، که در هر طبقه چهار سالن وجود دارد. در هر سالن ۱۲ اتاق وجود دارد که هر اتاق دست‌کم، ۱۰ زندانی را در خود جای می‌دهد. آمار قوه‌قضاییه با جمعیت بند ۷ همخوانی ندارند چه بر سر زندانیان آمده است؟
طبق اطلاع «ایران‌وایر»، خشونتی که شنبه شب در اوین علیه زندانیان اعمال شد، از روزهای پیش و زیر نظر هدایت فرزادی، ریيس زندان آغاز شده بود.
طبق اطلاع «ایران‌وایر»، خشونتی که شنبه شب در اوین علیه زندانیان اعمال شد، از روزهای پیش و زیر نظر هدایت فرزادی، ریيس زندان آغاز شده بود.
اختصاصی؛ هدایت فرزادی، بند هفت زندان اوین و همه ابهامات آتش‌سوزی

طبق اطلاع «ایران‌وایر»، خشونتی که شنبه شب در اوین علیه زندانیان اعمال شد، از روزهای پیش و زیر نظر هدایت فرزادی، ریيس زندان آغاز شده بود. حالا تعدادی از زندانیان کشته‌ شده‌اند و شماری از آن‌ها به زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند. منابع «ایران‌وایر» می‌‌گویند، آماری که خبرگزاری «میزان» (قوه‌قضاییه) درباره زندانیان اعلام کرده، دروغ است و مشخص نیست صدها تن از زندانیان بند هفت به کجا منتقل شده‌اند. طبق اطلاع «ایران‌وایر»، شمار کشته‌های شامگاه شنبه۲۳مهر، بیش از چهار نفری است که خبرگزاری «میزان» اعلام کرده است.

***

چند زندانی ساکن بند هفت بوده‌اند؟

زندان اوین هشت اندرزگاه دارد، که هر کدام از آن‌ها طبقات و سالن‌های متفاوتی دارند. اندرزگاه هفت این زندان سه طبقه است، که در هر طبقه دو سالن وجود دارد. در هر سالن ۱۲ اتاق وجود دارد که هر اتاق دست‌کم، ۱۰ زندانی را در خود جای می‌دهد. بخشی از این زندان، مربوط به «زندانیان متادونی» است و بقیه زندانیان این بند، بیشتر متهمان خرده‌پای سرقت هستند، و نه محکومان. 

خبرگزاری «میزان» در گزارش خود مبنی بر واقعه شامگاه شنبه خبر داده است که در این بند، زندانیانی نگهداری می‌شوند که از زندانیان جرایم خشن و خطرناک هستند، در حالی‌که این ادعا نادرست است و متهمان و نه محکومان خرده‌پا هدف بوده‌اند. 

از سوی دیگر، بنا به ادعای قوه‌قضاییه، به خاطر آتش‌سوزی، ۴ زندانی بر اثر استنشاق دود درگذشتند، ۷۰ زندانی نجات پیدا کردند و ۶۱ نفر مجروح شده‌اند. این تعداد، با صدها زندانی محبوس در بند ۷ اوین همخوانی ندارد و می‌توان این سوال را مطرح کرد که باقی زندانیان کجا هستند؟ 

طبق اطلاع «ایران‌وایر»، پس از درگیری‌های زندانبان‌ها با زندانیان اوین، دست‌کم ۲۰ اتوبوس از این زندان، زندانیان بند هفت را خارج کرده است، که مشخص نیست این متهمان حالا در کجا به سر می‌برند. 

از سوی دیگر، سردخانه زندان جای چهار پیکر را دارد، بنا به اسنادی که در اختیار «ایران‌وایر» است، به جز این چهار پیکر، چهار پیکر دیگر هم جلوی در سردخانه وجود داشته است. بنا به شواهدی که «ایران‌وایر» در اختیار دارد، تعداد زندانیانی که کشته شده‌اند، بیشتر از آمار رسمی اعلام شده است. 

آیا آتش‌سوزی بهانه‌ای برای پنهان‌‌کاری درباره کشته‌های واقعه درگرفته در اوین است؟ 

از سوی دیگر، بنا به گزارش صداوسیما پس از درگیری میان زندانیان، آتش‌سوزی در خیاطی اوین پیش آمده که باعث مرگ ۴ زندانی شده است. طبقه بالای خیاطی، محل قرار گرفتن پارچه‌ها عنوان شده است. اما در گزارش منتشر شده، تمام چرخ‌های خیاطی سالم هستند بدون ذره‌ای گرد آتش‌سوزی. 

طبق اطلاع‌ «ایران‌وایر»، ویدیوی صداوسیما از داخل بندهای زندان، مربوط به اندرزگاه ۴ است، که این بخش چهار سالن دارد و ارتباطی با اندرزگاه هفت و هشت ندارد. 

اگرچه منابع حکومتی دم از آرامش در زندان اوین زده‌اند، اما در کنار نگرانی خانواده‌های زندانیان از وضعیت نامشخص بسیاری از آن‌ها، چه زندانیان سیاسی و چه زندانیان جرایم عمومی، بنا به اخبار اختصاصی «ایران‌وایر»، از سر شب شلیک به زندانیان آغاز شده بود. 

حقیقت چیست؟ نقش هدایت فرزادی، ریيس زندان اوین چه بوده است؟ 

طبق اطلاع «ایران‌وایر» در واقعه شنبه شب زندان اوین، «هدایت فرزادی» ریيس این زندان، نقش ویژه‌ای داشته است. فرزادی از ۵شهریور۱۴۰۱، بر صندلی ریاست زندان اوین تکه زده است. از زمان روی کار آمدن او، محدودیت‌های بیشتری علیه زندانیان اعمال شده است. 

«ایران‌وایر»، پیش‌تر در گزارشی به «هدایت فرزادی» و سوابق او پرداخته بود. او شکنجه‌گری مورد اعتماد سپاه پاسداران است که نامش در ارتباط با قتل «علیرضا شیرمحمدعلی» مطرح شده بود. او در آن زمان ریاست زندان «تهران بزرگ» بود. 

بنا به اطلاع «ایران‌وایر»، فرزادی از زمان ریاست بر زندان اوین درصدد تخلیه بند هفت و انتقال متهمان زندانی در این بند، به زندان فشافویه بوده است. تاکنون سازمان زندان‌ها با این انتقال موافقت نکرده بود، اما از یک هفته پیش، فرزادی شروع به تحریک و آزار زندانیان بند هفت کرده بود. 

در اختیار قرار ندادن داروهای متهمان این بند و ضرب و شتم این زندانیان، تنها بخشی از فشارهایی است که به دستور هدایت فرزادی علیه این زندانیان اعمال می‌شود، که موجب خشم و آزار مضاعف آن‌ها شده است. 

در عین‌حال، شنبه۲۳مهر، یعنی روز واقعه اوین، از صبح آژیرها به شکل منقطع در زندان اوین پخش می‌شد. اما کپسول‌های آتش‌نشانی از همان صبح در حالی‌که آژیر در حال پخش بود، از تمامی بندها و راهروها جمع‌آوری شد. 

از سوی دیگر، در ماه‌های گذشته دست‌کم ۳۰ زندانی از زندانیان آبان ۹۸ را که در فشافویه به سر می‌بردند، و برخی زندانیان سیاسی از جمله دراویش را به اوین منتقل کرده بودند. چهار روز پیش از واقعه اوین، همه این زندانیان را به بند هشت منتقل کردند، آن‌ها پیش‌تر در بند ۶ نگهداری می‌شدند. 

همزمان، به دستور هدایت فرزادی، نگهبانان بندها و زندان‌بان‌ها در بخش‌ها و اندرزگاه‌های مختلف اوین، جابه‌جا شده‌اند و افرادی خشن‌تر روی کار آمده‌اند. در حال حاضر زندانیان سیاسی اوین برای دریافت درمان و دارو با مشکلات بیشتری مواجه شده‌اند. 

هدایت فرزادی در روزهای گذشته با حضور در بند هشت اوین به زندانیان گفته بود: «بلایی بر سرتان می‌آورم که مرغ‌های آسمان به حال‌تان گریه کنند.» 

چنین ادبیات و رفتارهای توهین و تحقیر آمیز، از جمله خصائل هدایت فرزادی است، که در زندان‌های مختلف علیه زندانیان اعمال کرده است. همان‌طور که «ایران‌وایر» پیش‌تر گزارش داده بود، او شخصا به ضرب و شتم زندانیان اقدام کرده و آن‌ها را مورد بازجویی قرار داده است. 

جابه‌جایی زندانیان مجروح با ون‌های اطلاعات 

منابعی در اورژانس تهران به «ایران‌وایر» خبر داده بودند که ۱۲ دستگاه آمبولانس در شب واقعه اوین به این زندان رفته بودند، اما مقامات زندان به تکنسین‌های اورژانس اجازه ورود به زندان را ندادند. 

طبق اطلاع «ایران‌وایر»، مجروحان تیراندازی زندان‌بان‌ها به زندانیان، با خودروهای ون وزارت اطلاعات و آمبولانس‌های زندان، به بیمارستان‌های «طالقانی»، «لقمان»، «بقیه‌الله» و «شهدای تجریش» منتقل شده‌اند. برای همین، آن‌چه مسلم است نادرست بودن آماری است که قوه‌قضاییه و مقامات زندان، با کمک صداوسیما به افکار عمومی منتقل کرده‌اند. 

شواهد نشان می‌دهد که احتمالا در واقعه زندان اوین، هدایت فرزادی و پروژه‌اش برای جابه‌جایی زندانیان دخیل بوده است. حتی این پرسش مطرح می‌شود که آیا آتش‌سوزی خیاطی عمدی و از سوی مقامات رخ داده است؟ و البته باید همچنان پرسید که زندانیان کشته شده چه کسانی هستند؟‌ آن‌هایی که جابه‌جا شده‌اند کجا هستند؟  

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

بقایای امین بذرگر در شیراز به خاک سپرده شد

۲۴ مهر ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
بقایای امین بذرگر در شیراز به خاک سپرده شد