close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

دفترچه راهنمای تحریم های ایران در دولت ترامپ

۱۹ آذر ۱۳۹۹
فرامرز داور
خواندن در ۵۵ دقیقه
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا در تحریم های جدید خود، نام بیش از 180 کشتی و نفت کش ایرانی را هم وارد فهرست تحریم های ایران کرده است.
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا در تحریم های جدید خود، نام بیش از 180 کشتی و نفت کش ایرانی را هم وارد فهرست تحریم های ایران کرده است.
این تحریم ها علیه بانک ها و نهادهای مالی، شرکت‌های عمرانی، معدنی، تولید سیمان و فولاد، شرکت های کشتی رانی، کشتی و نفت کش و هواپیماهای شرکت هواپیمایی «ایران ایر» هستند
این تحریم ها علیه بانک ها و نهادهای مالی، شرکت‌های عمرانی، معدنی، تولید سیمان و فولاد، شرکت های کشتی رانی، کشتی و نفت کش و هواپیماهای شرکت هواپیمایی «ایران ایر» هستند

ایالات متحده آمریکا طی نزدیک به چهل سال اخیر تحریم‌های مختلفی علیه ایران اعمال کرده است. این تحریم‌ها به دلیل گروگانگیری از کارکنان سفارت آمریکا در تهران شروع شد اما دامنه آن سپس به تحریم‌های ضد پولشویی و ضد حمایت از تروریسم، مقابله با تولید سلاح‌های کشتار جمعی و ضد اشاعه اتمی، مبارزه با باج گیری و مبارزه با اقدامات ضد حقوق بشری رسید.

بخشی از این تحریم‌ها بر اساس فرمان اجرایی رییس جمهور آمریکا اعمال شده و برخی بر اساس مصوبه کنگره تنظیم شده و مسئول اجرای آن وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا است.

تحریم‌های فدرال از سوی هر بخش از ایالات متحده که تصویب و اجرا شود در نهایت توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) در وزارت خزانه داری کنترل می‌شود.

این متن راهنمای کامل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران است و در صورت اضافه شدن تحریم تازه‌‌ای، به طور پیوسته به روزرسانی می‌شود.

***

 

تحریم سفیر جمهوری اسلامی نزد حوثی‌ها و یک حوزه علمیه در قم

در سومین دور به‌روزرسانی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی «جو بایدن» در آن، دولت «ترامپ» دو فرد، هفت نهاد و چهار کشتی مرتبط با ایران را بر اساس قانون مقابله با تروریسم وارد فهرست تحریم‌های مقابله با تروریسم مرتبط با ایران و کره شمالی کرد.

«حسن ایرلو» که از افسران نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، توصیف شده و اکنون سفیر جمهوری اسلامی نزد حوثی‌های یمن است و «موراج یوسف علی»، یک تبعه پاکستان در ایران که مرتبط با نیروی قدس عنوان شده است، افراد تحریم‌شده هستند.

نهادهای تحریم‌شده عبارتند از «جامعه‌ المصطفی‌ العالمیه»، یک حوزه علمیه بین‌المللی آموزش مذهبی شیعه با عمده طلاب خارجی در قم و تحت نظارت حکومت، یک نهاد حامی نیروی قدس سپاه و تامین‌کننده نیروی آموزش‌دیده آن معرفی و تحریم شده‌اند.

دو شرکت بریتانیایی که دفتر آن‌ها در لندن است به نام‌های «آلویز سموت» و «گود سیبلینگ»، دو شرکت بازرگانی کره‌ای و شعبات و موسسات وابسته به آن‌ها و دو شرکت چینی در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. کشتی‌های «آسیا بریج»، «کالم بریج»، «لاکی استار» و «استار ۱۸» هم وارد فهرست تحریم‌های مقابله با تروریسم شده‌اند.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، پس از این تحریم نیروی قدس سپاه را عامل بی‌ثباتی در منطقه خواند.

تحریم گروه شهید میثمی تولیدکننده مواد شیمیایی ناتوان‌کننده

وزارت خزانه‌داری آمریکا «گروه تحقیق و توسعه شهید میثمی» وابسته به سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های دفاعی وزارت دفاع جمهوری اسلامی را مرتبط با آزمایش و تولید مواد شیمیایی ناتوان‌کننده خواند و آن را وارد فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی کرد. «مهران ببری»، مدیرعامل این گروه، هم تحریم شده است.

آمریکا می‌گوید فعالیت‌های «گروه شهید میثمی» نگرانی‌هایی را در رابطه با نقض تعهدات ایران درباره کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به وجود آورده است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از این تحریم گفت که حکومت ایران می‌تواند این مواد شیمیایی را برای سرکوب شهروندان خود یا برای اهداف نظامی به کار گیرد.

تحریم دو فرمانده سپاهی در خوزستان

در سالگرد سرکوب خونین اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایالات متحده سرتیپ پاسدار «حیدر عباس‌زاده»، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان، و سرهنگ  پاسدار «رضا پاپی»، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر، را به اتهام نقض گسترده و خشن حقوق بشر به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه کرد. این دو فرمانده نیروی انتظامی و اعضای درجه اول خانواده آن‌ها دیگر حق سفر به آمریکا را ندارند و کلیه دارایی‌های احتمالی آن‌ها در ایالات متحده مسدود می‌شود.

تحریم محمود علوی، وزیر اطلاعات و پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان

همچنین وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین اعتراضات آبان ۱۳۹۸، «محمود علوی»، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، «پرویز فتاح»، رئیس «بنیاد مستضعفان»، و «امیر منصور برقعی»، «خسرو مختاری»، «محمد علی یزدان‌جو» و «محسن قناعت»، از مدیران این بنیاد، را وارد فهرست تحریمهای مرتبط با مقابله با تروریسم کرد.

دیگر افراد تحریم‌شده «محسن علیخانی» و «ضیا ایمانی»، مرتبط با «بانک سینا»، «محمد اتابک»، مرتبط با «شرکت صنعتی معادن ایران»، «محمد اسکندری»، مرتبط با «هلدینگ سرمایه‌گذاری سینا»، و «جواد اوجی»، مرتبط با «شرکت انرژی سینا»، را به دلیل ارتباط با بانک سینا و موسسات وابسته به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» تحریم کرد.

بر اساس همین به‌روزرسانی تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از ۴۰ شرکت مرتبط با حکومت ایران و یک کشتی را هم وارد فهرست تحریم‌های مقابله با تروریسم کرد. بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری این شرکت‌ها در تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش و فعالیت دارند.

نهادهای تحریم‌شده عبارتند از: «شرکت سهامی الیاف»، «شرکت فولاد کاوه اروند»، «شرکت نفت بهران»، «شرکت به‌تام روانکار»، «شرکت بازرگانی بهران»، «شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد»، «شرکت نمایندگی‌های کشتیرانی بنیاد»، «پالایش قطران زغال‌سنگ»، «شرکت معدنی دماوند»، «شرکت دی»، «شرکت نساجی حجاب شهرکرد»، «شرکت گسترش الکترونیک ایران»، «شرکت تولیدی ایران‌تایر»، «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی»، «شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان»، «شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس»، «شرکت ملی ساختمان»، «شرکت حفاری شمال»، «شرکت چوب و کاغذ مازندران»، «شرکت صنعت چوب شمال»، « شرکت عمران و مسکن ایران»، «عمران و مسکن بنیاد مستضعفان»، «شرکت حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس»، «شرکت صنایع تجهیزات پارس سارایه»، «شرکت کاشی پارس»، شرکت و هلدینگ «سیاحتی، مراکز تفریحی و حمل‌و‌نقل پارسیان»، «شرکت پایا سامان پارس»، «شرکت پیوند تجارت آتیه ایرانیان»، «شرکت بازرگانی پیشگامان گسترش افق تجارت ایرانیان»، «شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران»،«شرکت ره‌نگار خاورمیانه پارس»، «شرکت صنعتی دوده‌فام»، «شرکت تولیدی کارخانجات ریسندگی و بافندگی سلک باف»، «گروه صنایع شیشه و گاز»، « شرکت صرافی سینا»، «شرکت انرژی‌گستر سینا»، «شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا»، «شرکت گسترش پایا صنعت سینا»، «شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا»، «شرکت حمل‌و‌نقل سينا ريل پارس سهامی خاص»، «شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا»، «شرکت مهندسی و مديريت فناوران ساميک»، «شرکت صنایع شیمیایی تابکم»، «شرکت تالوان»، «سیمان تهران»، «شرکت ترابری بین‌المللی تهران»، «شرکت فولاد کاوه جنوب کیش».

کشتی «بوسکو گیلان» با پرچم ایران هم مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشمول قانون مقابله با تروریسم وارد فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا شده است.

معافیت استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی آمریکایی در ایران

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ وزارت خزانه‌‌داری آمریکا اعلام کرد که موسسات دانشگاهی ایالات متحده از دهم شهریور سال ۱۴۰۰ معافیت از تحریم خواهند داشت تا به دانشجویان ایرانی ساکن ایران و خارج از ایران و دانشجویانی که با وجود داشتن ویزا به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانند در آمریکا باشند، خدمات آموزشی و نرم‌افزاری ارائه دهند.

این دانشجویان اجازه خواهند داشت علی‌رغم تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی از نرم‌افزارهای آموزشی آمریکایی و خدمات مرتبط با آن در داخل ایران استفاده کنند، اما این معافیت شامل افراد تحریم‌شده نمی‌شود. بر اساس تصمیم وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اشخاص و موسسات ایرانی تحریم‌شده همچنان نخواهند توانست از نرم‌‌افزارهای آموزشی آمریکایی استفاده کنند.

تحریم به دلیل ارائه تسهیلات به پتروشیمی ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که چندین شرکت را به اتهام میسر کردن انتقال و فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، تحریم شامل سه فرد و ۱۱ شرکت که در ایران، چین و امارات متحده عربی مستقرند، می‌شود. تحریم‌شدگان «علیرضا امین»، شهروند ایران، «لین ژویوئو» و «شی مین»، اتباع چین، هستند.

در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده این دور از تحریم‌ها به نام این شرکت‌ها می‌توان اشاره کرد:‌ «شرکت پالایش نفت آبادان»، «شرکت پتروشیمی کیمترانس» در امارات متحده عربی، «شرکت دینرین» در هنگ‌کنگ و شعبه ایرانی آن «پتروشیمی زاگرس»، «شرکت دیناپکس انرژی» در هنگ‌کنگ، «ژینگو تکنولوژی» در هنگ‌کنگ، «شرکت نیو فار اینترنشنال لجستیک» در چین، «شرکت پتروتک اف‌.زد.ای» در امارات متحده عربی، «شرکت سینو انرژی شیپینگ هنگ‌کنگ» در هنگ‌کنگ، «شرکت تریو انرژی دی.ام.سی.سی» در امارات متحده عربی، «شرکت پتروشیمی زاگرس» در ایران و «شرکت ژیانگ شیپ منیجمنت شانگهای» در چین.

«استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم ایران درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را صرف تامین مالی تروریسم و برنامه بی‌ثبات‌سازی خارجی خود می‌کند.»

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه، هم با اشاره به تحریم‌های جدید مرتبط با پتروشیمی ایران گفت این کشور باید به «سوء استفاده از منابع طبیعی خود برای تامین مالی تروریسم و تخریب در منطقه» خاتمه دهد.

تحریم‌های چندگانه جدید هم‌زمان با ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل

ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، سازمان انرژی اتمی و سازمان هوافضای این کشور اعمال کرده است. مبنای این تحریم‌ها فرمان اجرایی رئیس‌جمهور با عنوان «توقیف دارایی برخی افراد مرتبط با فعالیت‌های بحث‌برانگیز نظامی ایران» است.

این فرمان بر اساس «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق مجازات عمومی»، «قانون شرایط اضطراری ملی»، «قانون موارد اضطراری بین‌المللی» و «قانون مهاجرت و ملیت» صادر شده است و به بخش‌های مرتبط دولت آمریکا اجازه می‌دهد مواردی را که مصداق هر کدام از قوانین یادشده می‌دانند، وارد فهرست تحریم‌های چندگانه ایالات متحده کنند.

پس از صدور فرمان اجرایی با امضا «دونالد ترامپ»، مایک پومپئو، وزیر خارجه، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، «مارک اسپر»، وزیر دفاع، «ویلبر راس»، وزیر بازرگانی، «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و «کلی کرفت»، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در یک کنفرانس خبری مشترک بر بازگشت همه قطعنامههای لغوشده شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند و جزئیاتی درباره تحریم‌های تازه اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی اعلام کردند.

بر مبنای فرمان اجرایی ترامپ، وزارت خارجه آمریکا بخش تدارکاتی وزارت دفاع جمهوری اسلامی را تحریم کرده است. همچنین «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا، نیز که به تازگی در برابر خرید سوخت از ایران به جمهوری اسلامی شمش طلا صادر کرده و از آمادگی برای همکاری نظامی گفته بود، تحریم شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر مبنای فرمان اجرایی رئیس‌جمهور افراد مرتبط با توسعه برنامه موشک‌های بالستیک و تجهیزات نظامی ایران و افراد و مدیران سازمان انرژی اتمی و برخی تولیدکنندگان قطعات و کالا برای این سازمان را تحریم کرده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا بر مبنای قانون عدم اشاعه اتمی مرتبط با ایران و قانون مبارزه با تروریسم و قانون تحریم ونزوئلا، فهرست افراد و شرکت‌های تازه‌ای را به تحریمشدگان اضافه کرده است.

«گروه اسلحه‌سازی شهید همت» و «گروه اسلحه‌سازی شهید مودت» هم که در تولید سوخت مایع سلاح‌های بالستیک ایران فعالیت دارند، از سوی وزارت خزانه‌داری تحریم شده‌اند.

«گروه صنعتی ماموت» نیز به دلیل ارتباط با «گروه صنعتی شهید همت»، «شرکت ماموت دیزل» به دلیل ارتباط با گروه صنعتی ماموت و ‌«شرکت انرژی مصباح»، دیگر نهادهای تحریم‌شده هستند. دو نفر نیز به نام‌های ‌«حمیدرضا کردوانی» و «احمد شواد» از افراد مرتبط با وزارت دفاع ایران هستند که تحریم شده‌اند.

«محمدرضا دزفولیان» به دلیل ارتباط با شرکت ماموت دیزل، «اصغر اسماعیل‌پور»، به دلیل ارتباط با «سازمان صنایع هوا و فضای ایران»، «بهزاد دانیل فردوس» و «مهرزاد مانوئل فردوس» به دلیل ارتباط با گروه صنعتی ماموت، «حمیدرضا قدیریان» و «محمد قنادی مراغه» به دلیل ارتباط با «سازمان انرژی اتمی ایران»، «محمد غلامی» به دلیل ارتباط با گروه صنعتی شهید همت، «بهروز کمالوندی»، «جواد کریمی ثابت» و «پژمان رحیمیان» به دلیل ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران، «احمد اصغری شیوایی»، «احمد نوشین» و «مهرداد اخلاقی کتابچی» هم به دلیل ارتباط با بخش‌های اتمی و برنامه موشک‌های بالستیک ایران به فهرست افراد تحریم‌شده اضافه شده‌اند.

تحریم سایبری‌ها و هکرهای ایرانی و همکاران‌شان در لبنان

وزارت خزانه‌داری ۴۵ شخصیت حقیقی و چند شرکت ایرانی و لبنانی را تحریم کرد. این افراد و شرکت‌ها، به فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) اضافه شدند. از جمله افراد افزوده‌شده به این فهرست می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

«امید عابدشاهی»، «سید حمید ابوترابی»، «امید اکبریان»، «سلطان خلیفه اسعد»، شهروند لبنان و از اعضای «حزب‌الله»، «امیرحسین آزادخانی»، «رضا محمدی عزیزآبادی»، «نعمت‌الله حسین‌بابایی»، «داوود ابوالفضل حسین‌پور»، «علیرضا عمادالدین»، «فرشاد پیمان دهقانپور»، «منصور گرشاسبی»، «سید محمد غفار عنبرین»، «حجت قلی‌زاده»، «اسماعیل حمیدی»، «مهدی حجابی»، «غلامرضا رادمرد»، «ابوالفضل جباری»، «محمدرضا جعفری بندرآبادی»، «میثم جلالی»، «سید محمد کلامی»، «علی کلامی»، «امید موسی‌زاده حمزه کندی»، «محمد خلیل‌زاده»، «امیر حسین‌زاده خان‌میری»، «بهمن لطفی»، «شهریار مدحی»، «حسین فضلی مقصودی»، «محمد محمودی»، «مهدی مهری»، «محمود مهری»، «محمد حسن مهری»، «محمدعلی میرزایی»، «رضا میرزایی»، «محسن مطلوب مقدم»، «سعید مصطفایی»، «ولی مصطفی‌نژاد»، «محسن رئیسی نفتچی»، «حسین نظری»، «محسن نوری»، «علیرضا استاد اکبری»، «محمدباقر رسولی»، «امیرحسین صفری»، «مصطفی صداقت»، «جواد طاهری شبان»، «علی اکبر رضایی توانا» و «سالار محمودزاده».

«شرکت‌ تهدید پیشرفته مستمر ۳۹» در ایران، «شرکت مشاوره ای‌آرچ» در لبنان، «شرکت مهندسی معمار» در لبنان و «شرکت رایانش هوشمند رانا» در ایران هم تحریم شده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت تهدید پیشرفته مستمر ۳۹ و شرکت رایانش هوشمند رانا که هر دو به وزارت اطلاعات ایران وابسته هستند، برای سال‌ها افرادی را استخدام کرده‌اند تا با تولید بدافزار، کارزاری علیه شرکت‌های بین‌المللی، مخالفان جمهوری اسلامی و روزنامه‌نگاران به راه بیاندازد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از این تحریم اعلام کرد که آمریکا این ۴۷ فرد حقیقی و حقوقی را که «در شبکه جهانی تهدیدات سایبری رژیم ایران فعال بودند، تحریم کرد. ما همچنان به افشای رفتارهای شرورانه ایران ادامه می‌دهیم و هرگز در محافظت از میهن و متحدان‌مان در مقابل هکرهای ایرانی تسلیم نخواهیم شد.»

تحریم قاضی دادگاه نوید افکاری و تحریم سه زندان و یک شعبه دادگاه

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه دو قاضی قوه قضاییه جمهوری اسلامی و ۴ نهاد مرتبط  اعمال کرده است. قاضی «سید محمود ساداتی» و «محمد سلطانی» که در دادگاه «نوید افکاری» که به اعدام محکوم شده بود نقش داشتند، دو فرد تحریم‌شده هستند. «زندان عادل‌آباد شیراز»، شعبه یک «دادگاه انقلاب شیراز»، «زندان ارومیه» و «زندان وکیل‌آباد مشهد» هم جزء نهادهای تحریم‌شده هستند.

تحریم ۱۸ بانک ایرانی

وزارت خزانه‌داری آمریکا در مشورت با وزارت خارجه این کشور ۱۸ بانک ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است که بر این اساس همکاری با آن‌ها ممنوع و دارایی‌هایشان در محدوده حاکمیت ایالات متحده توقیف می‌شود. با اعمال این تحریم هیچ بانک ایرانی باقی نمانده است که مشمول تحریمهای آمریکا نباشد.

بانک‌های تازه تحریم‌شده عبارتند از بانک‌های «کشاورزی»، «مسکن»، «رفاه»، «شهر»، «اقتصاد نوین»، «قرض‌الحسنه رسالت»، «حکمت ایرانیان»، «ایران‌زمین»، «تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «خاورمیانه»، «مهر ایران»، «پاسارگاد»، «سامان»، «سرمایه»، «توسعه تعاون»، «گردشگری»، «کارآفرین» و «تامین سرمایه امین».

تحریم این بانک‌ها بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۹۰۲ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، است که در تاریخ بیستم دی ماه ۱۳۹۸ صادر شده بود. این فرمان به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه میدهد تحریم بخش‌های مالی جمهوری اسلامی و توقیف دارایی مرتبط با آن را گسترش دهد.

تحریم پنج نهاد ایرانی که به دخالت در انتخابات آمریکا متهم شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج نهاد ایرانی را به اتهام تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحریم کرد. شرکت‌ «بیان رسانه گستر»، و نهادهای «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» و «اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی» به دلیل تلاش‌ برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات آمریکا تحت تحریم قرار گرفتند.

تحریم مجدد وزارت نفت ایران و یازده شرکت مرتبط

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین ۱۱ نهاد را به دلیل همکاری با «شرکت ملی نفت ایران» به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد:

«شرکت مدیریت کشتیرانی آتلانتیک»، مستقر در امارات متحده عربی به بهانه ارتباط با «شرکت ملی نفت‌کش ایران»، «شرکت مدیریت کشتیرانی اطلس»، مستقر در امارات متحده عربی به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت‌کش ایران، «پالایشگاه امام‌خمینی شازند»، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با «وزارت نفت ایران»، «شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران»، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران، «هلدینگ مبین»، مستقر در بریتانیا به بهانه ارتباط با «محمود مدنی‌پور»، «شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران»، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران، «شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران»، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران، «شرکت  بازرگانی سوخت عمان»، مستقر در بریتانیا به بهانه ارتباط با «محمود مدنی‌پور»، شرکت «مبین‌اینترنشنال»، مستقر در امارات به بهانه ارتباط با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، «وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران»، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با نیروی قدس شاخه‌برون مرزی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی».

تحریم وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی، را وارد فهرست تحریم‌های خود کرد و به این ترتیب دارایی‌های احتمالی وی در خاک آمریکا توقیف و او از گرفتن روادید ورود به ایالات متحده محروم خواهد شد. همراه وزیر نفت «مسعود کرباسیان»، رئیس شرکت ملی نفت ایران، «محمود مدنی‌پور»، «بهزاد محمدی»، «علی‌اکبر پورابراهیم»، «علیرضا صدیق‌آبادی»، «نصرالله سردشتی» و «ویان زنگنه» هستند. دلیل تحریم این افراد ارتباط با بخش‌های مختلف وزارت نفت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. 

تحریم چند فرد و شرکت از ایران، سنگاپور، هنگ‌کنگ و چین                      

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شخصیت حقوقی و شرکت ایرانی، سنگاپوری، هنگ‌کنگی و چینی را بابت رابطه‌شان با پتروشیمی ایران تحریم‌ کرد که فهرست آن‌ها به این شرح است: «حسین فیروزی آرانی»، شهروند ایران بابت ارتباط با «شرکت بازرگانی باختر»، «امیرحسین بحرینی»، شهروند ایران بابت ارتباط با «شرکت پلیمر آریا ساسول»، «بسری مارتوزا ماستافامونیز»، شهروند هند به بهانه ارتباط با «شرکت استریت شیپ بروکرز»، «رمضان اولادی»، شهروند ایران به بهانه ارتباط با «شرکت پتروشیمی کاویان»، «وی لین نا»، تبعه چین به بهانه ارتباط با «شرکت بینرین».

شرکت‌های تحریم‌شده عبارتند از: پلیمر آریا ساسول، مستقر در ایران بابت ارتباط با «شرکت پتروشیمی تریلیانس»، شرکت بینرین، مستقر در چین بابت ارتباط با شرکت پلیمر آریا ساسول، هلدینگ انرژی«الفو»، مستقر در هنگ‌کنگ به بهانه ارتباط با «شرکت پتروشیمی تریلیانس»، «شرکت گلوری ادونس»، مستقر در هنگ‌کنگ بابت ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «شرکت ژینگ شاونگ»، مستقر در هنگ‌کنگ بابت ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «هلدینگ انرژی  ژینانگ»، مستقر در سنگاپور بابت ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس، «شرکت پتروشیمی مروارید»، مستقر در ایران به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس و «شرکت سیبشور»، مستقر در هنگ‌کنگ بابت ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس.

تحریم افراد شرکت‌های مرتبط با صنایع مخابرات ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار فرد و شش شرکت مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع مخابراتی را تحریم کرد. بر اساس این تحریم «محمد بنی‌هاشمی»، تبعه ایران، «محمد سلطان محمدی»، شهروند ایرانی-بریتانیایی، و دو تایوانی به نام‌های «هوانگ چین هاو» و «سان شی می» وارد فهرست تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری شدند و از این پس دارایی‌های احتمالی آن‌ها در خاک ایالات متحده مسدود می‌شوند و امکان دریافت روادید این کشور را از دست می‌دهند.

شش شرکت «آرتین صنعت تابان»، مستقر در ایران و امارات متحده عربی، شرکت «بازرگانی هدی» در ایران، شرکت «دی‌ای‎اس اینترنشنال» در تایوان و دفاتر وابسته به آن در سنگاپور، هنگ‌کنگ و امارات متحده، شرکت «نازصنعت» و شرکت «صنعتی پاروما» در هنگ‌کنگ هم به استناد قانون تحریم تولیدکنندگان سلاح‏‌های کشتار جمعی و حامیان آن‌ها تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این افراد و شرکت‌ها برای «شرکت صنایع مخابرات ایران» که وابسته به وزارت دفاع این کشور است، کالاهای حساس از جمله تجهیزات الکترونیک ساخت آمریکا تهیه می‌کنند. «شرکت صنایع الکترونیک» تجهیزات پرتاب موشک، جنگ الکترونیک، مخابرات نظامی، ناوبری هوایی و فناوری اطلاعاتی تولید می‌‏کند

 تحریم ۱۳ ایرانی متهم به شرکت در ترور اولین نماینده دائم جمهوری اسلامی در ژنو

وزارت امور خارجه امریکا ۱۳ ایرانی را که می‌گوید در دهه اول تاسیس جمهوری اسلامی در ترور «کاظم رجوی»، اولین نماینده دائم جمهوری اسلامی در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد نقش داشته‌اند را همراه با اعضای خانواده درجه یک آن‌ها تحریم کرده است. کاظم رجوی، برادر «مسعود رجوی»، رهبر «سازمان مجاهدین خلق» بود و بعدها به «شورای ملی مقاومت» پیوست.
مبنای این تحریم، مقررات مربوط به مقابله با نقض حقوق بشر در ایران است.

«علیرضا بیانی همدانی»، «علی هادوی»، «سعید همتی»، «محمد جزایری»، «صادق بابایی»، «سعید دانش»، «محمدرضا رضوانی»، «محسن شریف اصفهانی»، «ناصر پورمیرزایی»، «محسن پورشفایی»، «محمد سعید رضوانی»، «محمود سجادیان»، «یدالله صمدی» و «علی مصلحی عراقی» و اعضای خانواده‌های آن‌ها، افراد تحریم شده هستند که اجازه ورود به خاک امریکا نخواهند داشت و دارایی احتمالی و موجودی حساب‌های بانکی ‌‌آن‌ها در حوزه حاکمیتی ایالات متحده توقیف خواهد شد.

تحریم رییس پیشین زندان اوین تهران

وزارت خارجه امریکا «حجت‌الله خدایی سوری»، رییس پیشین زندان «اوین» تهران را تحت تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر ایران در آورده است. این فرد و اعضای خانواده درجه یک او از ورود به ایالات متحده محروم شده‌اند و دارایی احتمالی آن‌ها در این کشور توقیف خواهد شد.
دلیل تحریم حجت‌الله خدایی سوری، شکنجه، مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی در زندان اوین عنوان شده است. تحریم این فرد در «روز بین‌المللی گرامی‌داشت یاد قربانیان تروریسم» انجام شده است.

تحریم دو شرکت ایرانی مستقر در امارات در ارتباط با هواپیمایی ماهان

در ادامه سیاست ایالات متحده برای محدود کردن فعالیت بین‌المللی «شرکت هواپیمایی ماهان» که بخشی از برنامه فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، وزارت خزانه‌داری امریکا با صدور اعلامیهای، دو شرکت ایرانی مستقر در امارات متحده عربی را که با هویتی اماراتی برای هواپیمایی ماهان قطعات یدکی تهیه و از آن برای امور مالی پشتیبانی می‌کردند، تحریم کرده و مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها را هم تحت تعقیب قضایی  قرار داده است.

دو شرکت تحریم ‌شده، «پارتیا کارگو» و «دلتا پارتز» نام دارند. دفتر مرکزی پارتیا کارگو در دبی مستقر و فعالیت اصلی آن، ارایه خدمات حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی است. این شرکت پس از تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی تاسیس شده است.

وزارت خارجه امریکا هم‌چنین «امین مهدوی»، مالک شرکت پارتیا کارگو را تحت تحریم مبارزه با حامیان تروریسم درآورده که به معنای آن است وی از دریافت ویزای امریکا و ورود به خاک این کشور محروم می‌شود و دارایی و حساب‌های بانکی او در ایالات متحده و سرزمین‌هایی که تحت صلاحیت قضایی این کشور هستند، توقیف خواهند شد.

به جز تحریم، وزارت دادگستری ایالات متحده شکایتی کیفری علیه امین مهدوی تنظیم کرده که بر اساس آن، این فرد ایرانی به نقض قوانین امریکا با ارسال کالاهای ممنوعه امریکایی، از جمله قطعات هواپیماهای تجاری به ایران، متهم شده است.

تحریم خدمه نفت‌کش‌هایی که نفت ایران را به ونزوئلا بردند

وزارت خزانه‌داری امریکا پنج فروند نفت‌کش ایران که بنزین و فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی را به ونزوئلا صادر کردند، همراه با خدمه ناخدایان این نفت‌کش‌ها تحریم کرده است. مبنای این تحریم، نقض تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا و «شرکت ملی نفت ایران» است.
«علی دانایی کنارسری»، «محسن گوهردهی»، «علیرضا رهنورد»، «رضا وزیری» و «حمیدرضا یحیی‌زاده» افراد تحریم شده از سوی امریکا هستند.

تحریم ۱۲۵ کشتی و نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ۱۲۵ فروند کشتی و نفت‌کش ایران را ذیل «قانون عدم اشاعه اتمی و تحریم‌های مرتبط با آن» تحریم کرد. برخی از نفت‌کش‌ها و کشتی‌هایی که در این فهرست تحت تحریم قرار گرفتند، پیش از این تحریم شده بودند.

تحریم مجدد این کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها به معنای این است که در صورت حل و فصل موضوع تحریم اولیه آن‌ها، تحریم مرتبط با اشاعه اتمی باقی می‌ماند و برای رفع نهایی تحریم از کشتی‌ها و شرکت‌های کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، مسایل مرتبط با پرونده اتمی هم باید حل و فصل شود.

تحریم شرکت‌های مرتبط با بخش تحریم شده فلزات ایران

«دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری» امریکا (اوفک) سه شرکت فولاد، آلومینیوم و آهن که در بخش فلزات ایران فعالیت می‌کردند و یکی از شرکت‌های تابعه «فولاد مبارکه اصفهان» که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد ایران است را تحریم‌ کرد.
وزارت خزانه‌داری امریکا هم‌چنین یک نمایندگی فروش مستقر در آلمان و سه نمایندگی فروش مستقر در امارات متحده عربی را به دلیل آن که تحت مالکیت یا کنترل شرکت فولاد مبارکه قرار دارند، مورد تحریم قرار داد.
«شرکت فولاد مِتیل» در ایران، «شرکت تارا» در آلمان و سه شرکت در امارات با نام‌های «پاسیفیک»، «بِتِر فیوچر» و «توکا»  تحریم شده‌اند.

مبنای تحریم این شرکتها، نقض «مقررات مقابله با تروریسم و تامین مالی آن‌ها» است. وزارت خرانه‌داری امریکا می‌گوید این نمایندگی‌های فروش سالانه ده‌ها میلیون دلار به دلیل فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه درآمدزایی کرده‌اند. این تحریم‌ها ذیل «فرمان اجرایی ۱۳۸۷۱» اتخاذ می‌شوند که خواستار اعمال تحریم علیه بخش‌های آهن، فولاد و آلومینیوم ایران است.

گستردهتر شدن نوع فلزات تحریم شده درباره ایران

 وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که مصادیق و دامنه فلزات تحریم شده ایران را گسترده‌تر کرده و به ۲۲ نوع فلز افزایش داده است. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه  این کشور اعلام کرد هدف از این اقدام، مقابله با برنامه اتمی، نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

۲۲ فلز تازه تحریم‌ شده علیه ایران عبارت هستند از: آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم ۶۳۶۰۰، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضد زنگ‌ ۳۲۱، فولاد ضد زنگ‌ ۳۱۶، فولاد ای۸۷۷، فولاد ای۲۲۸، فولاد ۱۰۰سی ار۶-۵۲۱۰۰، فولاد ماریجینگ ۳۵۰، فولاد مارایجینگ ۳۰۰، مس بریلیوم، برنج ماشین‌کاری (UNS C۳۷۰۰۰)، مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد.

تحریم شرکت بازرگانی عراقی به دلیل حمایت از نیروی قدس

دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا «امیر دیانت»، بازرگان ایرانی عراقی و شرکت او به نام «طایف» را با استناد به «فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴» به دلیل حمایت از نیروی «قدس»، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در فهرست تحریمهای مربوط به مبارزه با تروریسم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید امیر دیانت از طریق تسهیل حمل سلاح، از جمله موشک از ایران به یمن به مدت چند سال، نیروی قدس سپاه را در حمل و نقل غیرقانونی این قبیل اقلام حمایت کرده است.
هم‌چنین گزارش شده که شرکت مورد اشاره در فراهم کردن سرمایه خرید یک تانکر نفتی در سال ۲۰۱۹ دست داشته است. وزارت دادگستری هم علیه امیر دیانت و یکی از شرکایش به اتهام نقض تحریم‌ها و پول‌شویی اعلام جرم کرده است.

 تحریم راکتور آب سنگین اراک

وزارت خارجه ایالات متحده صدور معافیت تحریمی راکتور تحت نوسازی آب سنگین اراک را در هفتم خرداد ۱۳۹۹ (بیست و هفتم می ۲۰۲۰) متوقف کرد. براین اساس، ۶۰ روز پس از این تاریخ، همکاری دیگر کشورها با این طرح مشمول تحریم‌های امریکا خواهد بود.

ابتدا امریکا و سپس چین در بازطراحی راکتور آب سنگین اراک، شریک جمهوری اسلامی ایران بودند. تاریخ شروع تحریم راکتور آب سنگین اراک از ششم مرداد، برابر با بیست و هفتم ژوییه ۲۰۲۰ است.

تحریم اورانیوم غنی شده برای سوخت راکتور تهران

با توقف صدور معافیت از تحریم از سوی ایالات متحده در هفتم خرداد ۱۳۹۹، فروش و انتقال اورانیوم برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تحت تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرد. این راکتور با سوخت اتمی با خلوص ۲۰ درصد فعالیت می‌کند که در سال‌های اخیر ایران آن را تولید کرده است اما پیش‌تر آرژانتین اورانیوم مورد نیاز آن را به ایران می‌فروخت. فروش هرگونه سوخت برای این راکتور از ششم مرداد ۱۳۹۹ (بیست و هفتم ژوییه ۲۰۲۰) تحریم است.

تحریم انتقال سوخت هسته‌ای مصرف شده نیروگاه بوشهر

به دلیل این که سوخت مصرف شده اتمی قابلیت استفاده در سلاح هسته‌ای را دارد، روسیه با این شرط سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به ایران می‌فروشد که پس از مصرف، سوخت استفاده شده را از ایران خارج کند. ایالات متحده تاکنون برای این تبادل، معافیت از تحریم صادر می‌کرد اما از تاریخ ششم مرداد ۱۳۹۹ این نقل و انتقال تحت تحریم امریکا قرار گرفته است.

تحریم مجید آقایی و امجد سازگار، دو مدیر برنامه اتمی

وزارت خارجه امریکا در خرداد ۱۳۹۹، دو محقق اتمی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را ذیل تحریم‌های مرتبط با جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی قرار داد؛ «مجید آقایی»، مدیر یکی از شرکت‌های تابعه سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم. عنوان شده است که از نظر وزارت خارجه امریکا، این همکاری خطر دست‌یابی ایران به سلاح اتمی را گسترش می‌دهد.

وزارت خارجه امریکا هم‌چنین «امجد سازگار»، از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران را به دلیل نوع همکاری و همراهی او با برنامه اتمی ایران تحریم کرده است. ایالات متحده گفته مسوولیت نصب ماشین‌های غنی سازی اورانیوم در مرکز اتمی «فردو» با وی بوده است.

 هر دو نفر موضوع تحریم‌های ثانویه ایالات متحده شده‌اند. دیگر کشورها به جز امریکا هم از دید واشنگتن ملزم به رعایت تحریم‌های ثانویه هستند. در غیر این صورت، با خطر جریمه مالی و تحریم مواجه خواهند شد.

دو تحریم علیه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران

وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری امریکا به طور هم‌زمان «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور، جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و رییس شورای امنیت ایران را بر مبنای دو قانون متفاوت و مجزا تحریم کرده‌اند.

رحمانی فضلی طبق بند ۷۰۳۱ (سی) وزارت امور خارجه امریکا و «قانون تخصیص عملیات خارجی و برنامه‌های مربوط سال ۲۰۲۰»، به دلیل دخالت وی در نقض فاحش حقوق بشر تحریم شده است. رحمانی فضلی و خویشاوند درجه یک وی دیگر اجازه ورود به خاک امریکا را ندارند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری هم برای اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ رییس‌جمهوری امریکا، موسوم به «توقیف اموال اشخاص معین در رابطه با نقض جدی حقوق بشر توسط دولت ایران و اتخاذ سایر تدابیر مشخص»، رحمانی فضلی را تحریم کرده است.

بر اساس این فرمان اجرایی، تمامی اموال، دارایی‌ها و منافع دارایی‌های اشخاصی که به موجب این فرمان اجرایی تحت تحریم قرار می‌گیرند، اگر وارد امریکا شوند یا تحت کنترل و مالکیت اشخاص امریکایی یا شعب خارجی اشخاص حقوقی ایالات متحده قرار گیرند، توقیف خواهند شد.

تحریم حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و ۸ مقام دخیل در کشتار آبان ۹۸

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به جز عبدالرضا رحمانی فضلی، هشت نفر دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را که در کشتار آبان ۱۳۹۸ دخالت داشته‌اند، به عنوان مرتکب «نقض فاحش حقوق بشر» شهروندان ایرانی شناسایی و وارد فهرست تحریمهای حقوق بشری کرده است.

سرتیپ پاسدار «حسین اشتری‌فرد»، معروف به «حسین اشتری»، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض فاحش حقوق بشر ایرانیان وارد فهرست ناقضان حقوق بشر شده است.

از جمله دیگر تحریم‌شدگان به دلیل نقض فاحش حقوق شهروندان ایرانی، برخی از چهره‌های ارشد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هستند. «محمد علی‌نوری‌نژاد» معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، «حمیدرضا اشراق» معاون حقوقی و امور مجلس ناجا، «هابیل درویش» مرتبط با بنیاد تعاون ناجا، «محسن فتحی‌زاده» رییس سازمان حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی، «یحیی محمودزاده» معاون طرح و برنامه و بودجه و «ایوب سلیمانی» جانشین فرمانده نیروی انتظامی و معاون طرح و برنامه ستاد کل نیروهای مسلح هستند.

تحریم حسن شاهورپور، فرمانده سپاه استان خوزستان

سرتیپ پاسدار «حسن شاهورپور»، فرمانده سپاه استان خوزستان از دیگر تحریم شدگان است. یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های انجام شده در آبان ۱۳۹۸، در بندر ماهشهر در همین استان انجام شد. کشتار در ماهشهر با تلاش برای پشت پرده نگه داشتن نحوه سرکوب معترضان، با قطعی اینترنت رخ داد.

تحریم علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی

وزارت خارجه امریکا «علی فلاحیان»، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ در دولت «اکبر هاشمی رفسنجانی» را تحریم کرده است. مبنای این تحریم، به بند ۷۰۳۱ (سی) وزارت امور خارجه و قانون تخصیص عملیات خارجی و برنامه‌های مربوط سال ۲۰۲۰  است.
وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید فلاحیان در مدت هشت سال وزارت، در چندین ترور و حمله در سراسر جهان، از جمله کشته شدن «آلیسا فلاتو»، دانشجوی میهمان ۲۰ ساله امریکایی که در یک بمب‌گذاری انتحاری در نوار غزه در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد، نقش داشته است.

وزارت خارجه امریکا فلاحیان را مسوول بمب‌گذاری «مرکز جامعه یهودیان» آرژانتین در سال ۱۹۹۴ در بوینوس‌آیرس می‌داند که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد. او و خویشاوند درجه یک وی از ورود به ایالات متحده برای همیشه منع شده‌اند.

تحریم زندان‌های فشافویه، قرچک و بنیاد تعاون ناجا

به غیر از افراد دخیل در کشتار معترضان ایرانی در آبان ۱۳۹۸، وزارت خزانه‌داری امریکا سه نهاد زندان بزرگ تهران معروف به «فشافویه»، زندان «قرچک» ورامین و بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را هم وارد فهرست ناقضان فاحش حقوق بشر کرده است.

مبنای تحریم این سه نهاد، قانون موسوم به «مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم (کاتسا)» است. این قانون تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره‌شمالی وضع می‌کند. از زمان تصویب این قانون، این اولین بار است که اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی به موجب آن مورد تحریم قرار می‌گیرند.

تحریم یک شرکت چینی خدمات دهنده به هواپیمایی ماهان

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری امریکا شرکت چینی «شانگهای سینت لجستیکس با مسوولیت محدود» «Shanghai Saint Logistics Limited» را به دلیل ارایه خدمات به «شرکت هواپیمایی ماهان» تحریم کرده است.

مبنای این تحریم، «قانون مبارزه با تروریسم» و تحریم‌های پیش‌بینی شده مرتبط با آن بوده است.

تحریم بازاریابان محصولات پتروشیمی ایران

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که یک شهروند عراقی، ۹ شرکت در آفریقای جنوبی، هنگ‌کنگ و چین به همراه سه شهروند ایرانی به دلیل مشارکت در بازاریابی و فروش محصولات پتروشیمی ایران، وارد فهرست تحریم‌ها شده‌اند.

تحریم ۵ متخصص اتمی ایران

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پنج متخصص اتمی جمهوری اسلامی ایران که با طرح موسوم به «عماد» از ۱۶ سال پیش تاکنون همکاری داشته‌اند، تحریم خواهند شد. نام این افراد اعلام نشده اما به‌محض انتشار، به فهرست افزوده خواهد شد. اسراییل گفته است در طرح موسوم به عماد روی ساخت سلاح اتمی تحقیق می‌شده است.

تحریم احمد جنتی و چهار عضو دیگر شورای نگهبان

دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج عضو شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم قرار داد. این تحریم به دلیل نقش این افراد در رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی در انتخابات ازجمله رد صلاحیت حدود هفت هزار نفر در جریان انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

«احمد جنتی»، دبیر شورای نگهبان و از افراد منصوب آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، «محمد یزدی» از فقهای شورای نگهبان و از دیگر منصوبان خامنه‌ای، «عباسعلی کدخدایی» سخنگو، «سیامک ره‌پیک» و «محمدحسن صادقی‌مقدم» هر سه از حقوقدانان شورای نگهبان که به‌صورت غیرمستقیم از سوی خامنه‌ای تعیین می‌شود پنج عضو تحریم‌شده شورای نگهبان هستند. تحریم این افراد شامل توقیف دارایی احتمالی و حساب بانکی در حوزه قضایی آمریکا و ممنوعیت ورود به ایالات‌متحده است.

تحریم بخش تولید منسوجات و تولیدات معدنی

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اولین دستورالعمل اجرایی در سال ۲۰۲۰ اعمال تحریم به بخش‌های دیگر اقتصاد ایران را صادر کرد.

در این دستورالعمل، ایران حامی اصلی تروریسم در جهان معرفی شده است که با استفاده از نیروهای نظامی و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی، دارایی‌های نظامی و غیرنظامی ایالات‌متحده را تهدید می‌کند. برای جلوگیری از تمام مسیرهای رسیدن ایران به تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای و مقابله با کل نفوذ مخرب ایران در منطقه، ایالات‌متحده، درآمدهای دولت ایران ازجمله درآمدهای حاصل از صادرات محصولات بخش‌های مهم اقتصاد ایران را مورد تحریم قرار می‌دهد.

 به‌این‌ترتیب فعالیت در بخش‌های ساخت، معدن، تولید و یا منسوجات یا هر بخش از اقتصاد ایران که توسط وزیر خزانه‌داری با مشورت با وزیر خارجه تعیین می‌شود، تحریم می‌شود. موسسه‌های مالی که آگاهانه هر معامله مالی مهم را انجام یا تسهیل کند، شامل تحریم‌ها می‌گردد.

ایجاد یا دریافت هرگونه کمک یا تامین وجوه، کالا یا خدمات توسط یا به نفع هر شخصی که طبق این دستورالعمل منع شده است، ممنوع است؛ همچنین هرگونه معامله‌ای برای فرار یا جلوگیری از اجرای این دستورالعمل، ممنوع و هشدار داده شده که افراد خاطی تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

در این دستورالعمل ذکر شده است که انجام یا تسهیل معامله برای تهیه و فروش کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، دارویی یا وسایل پزشکی به ایران را ممنوع نمی‌کند و همچنین این دستورالعمل شامل معاملات مربوط به انجام امور رسمی سازمان ملل توسط کارمندان یا پیمانکاران نمی‌شود.

تحریم دبیر شورای عالی امنیت و مدیران دفتر خامنه‌ای

وزارت خزانه‌داری امریکا فهرست تحریم‌های خود علیه ایران را در دهمین روز از سال ۲۰۲۰ میلادی به‌روز و افرادی از منصوبان و کارگزاران دفتر آیت‌الله «علی خامنه‌ای» را تحریم کرد. تحریم شدگان در دی‌ماه ۱۳۹۸ عبارت‌اند از: «علی عبداللهی»، «محمدرضا آشتیانی»، «محسن قمی»، «محسن رضایی»، «علی شمخانی»، «غلامرضا سلیمانی»، «محمدرضا نقدی» و «علی‌اصغر حجازی».

تحریم شرکت‌های صنعتی در ایران، چین و عمان

همچنین شرکت‌های تازه‌ای از ایران در داخل و خارج این کشور هم به فهرست تحریم اضافه شدند: «شرکت آلومینیوم المهدی»، «شرکت آهن و فولاد افرا»، «شرکت معدنی و صنعتی چادرملو»، «شرکت فولاد اصفهان»، «شرکت صنعت و معدن گل‌گهر»، شرکت «هونگویان مارین»، مستقر در چین، «شرکت فولاد هرمزگان»، «شرکت فولاد آلیاژی ایران»، «شرکت آلومینیوم ایران»، «شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان»، «شرکت خلاق تدبیر پارس»، «شرکت فولاد خراسان»، «شرکت فولاد خوزستان»، «شرکت ملی صنایع مس ایران»، «شرکت فولاد اوکسین»، «شرکت تجاری پامچل پکن» مستقر در چین، «شرکت پاور انکر» مستقر در سیشل، «شرکت ریوتابل تریدینگ سورس» مستقر در عمان، «شرکت فولاد صبا»، «شرکت فولاد کاوه جنوب».

تحریم کشتی چینی

 در ادامه این به‌روزرسانی کشتی «هونگ ژون» با پرچم لیبریا هم به فهرست تحریم‌ها اضافه وزارت خارجه ایالات‌متحده در دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد که «حسن شاهوارپور»، فرمانده سپاه خوزستان را به دلیل مشارکت در نقض فاحش حقوق بشر علیه معترضان ماهشهر در جریان سرکوب اعتراضات آبان‌ماه تحریم کرده است.

دستور حذف دامنه دات‌کام از خبرگزاری فارس

هم‌زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، دستور داده دامنه دات‌کام وب‌‌‌‌سایت خبری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مسدود شود.

تحریم شش شرکت کمک‌رسان به افراد تحریم‌شده

دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده، شش شرکت بین‌المللی پتروشیمی و نفتی را به اتهام تسهیل انتقال میلیون‌ها دلار به شرکت ملی نفت ایران به دلیل پرداخت وجوه حاصل از فروش مواد پتروشیمی نفتی و صادرات آن به فهرست اشخاص مورد تحریم اضافه کرد.

طبق دستورالعمل اجرایی به شماره ۱۳۸۴۶، اعمال تحریم‌های ثانویه (توقیف اموال) علیه هر موسسه مالی خارجی که به‌طور آگاهانه موجب تسهیل معاملات برای شرکت ملی نفت ایران شوند، مجاز است.

تحریم علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، «علی‌اکبر صالحی»، رییس سازمان انرژی اتمی و معاون رییس‌جمهور ایران را وارد فهرست تحریم‌های خود کرد. توقیف دارایی‌های احتمالی و ممنوعیت ورود به آمریکا شامل حال او خواهد شد.

 

تحریم فرزند خامنه‌‌ای و هشت نفر از افراد دفتر رهبر

همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این اقدام و گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی، ایالات متحده آمریکا شماری از مقام و افراد نزدیک به «علی خامنه‌‌ای» رهبر جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

«مجتبی خامنه‌‌ای» فرزند رهبر جمهوری اسلامی که در مقطعی اظهاراتی درباره جانشینی او پس از پدرش مطرح شده بود، «محمد محمدی گلپایگانی»، رئیس دفتر، «وحید حقانیان» معاون اجرایی دفتر، «غلامعلی حداد عادل» پدر زن مجتبی خامنه‌‌ای و «علی اکبر ولایتی» از چهره‌های سیاسی نزدیک به رهبر و مشاوره امور بین الملل او گروهی از تحریم شدگان هستند.

به غیر از این دسته، در سالگرد اشغال سفارت «ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه، «محمدحسین افشردی»، معروف به «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، «غلامعلی رشید»، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، «حسین دهقان پوده» معروف به «حسین دهقان» وزیر پیشین دفاع و مشاور امور دفاعی مشاور رهبر جمهوری اسلامی از دیگر افراد تحریم شده هستند که بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا «جمعی از مقام‌های انتصابی اطراف رهبر جمهوری اسلامی» هستند.

 

تحریم دو قاضی مرتبط با سرکوب اعتراضات آبان ۹۸

پس از سرکوب خونین اعتراضات آبان ۱۳۹۸، وزارت خارجه آمریکا و وزارت خزانه داری «محمد مقیسه» و «ابوالقاسم صلواتی» دو قاضی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقش داشتن در «کشتار و سرکوب معترضان» و «نقض گسترده حقوق بشر» وارد فهرست تحریم‌های مرتبط کردند. ایالات متحده اعلام کرد که محدودیت صدور ویزا برای افراد خانواده این دو فرد هم اعمال خواهد شد.

 

تحریم وزیر ارتباطات به دلیل قطعی اینترنت

پس از قطعی گسترده اینترنت در آبان ۱۳۹۸، وزارت خزانه داری آمریکا، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی را وارد فهرست تحریم‌ها کرد. بر اساس این تحریم روادید آمریکا برای آذری جهرمی صادر نخواهد شد و دارایی و حساب بانکی احتمالی او در ایالات متحده توقیف خواهد شد.

 

تحریم بخش عمران و صنایع ساختمانی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران

وزارت امور خارجه آمریکا بخش عمران در ایران را به علت آنچه تسلط مستقیم یا کنترل غیرمستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر آن تحریم کرد. اعمال این تحریم در اجرای «قانون آزادی و مقابله با گسترش تسلیحات اتمی در ایران مصوب سال ۲۰۱۲» صورت گرفت. به دنبال این تحریم وزارت خزانه داری هم اعلام کرد که خرید و فروش یا انتقال فلزات، گرافیت، زغال سنگ به صورت خام یا نیمه پردازش شده و نرم افزارهایی صنعتی به ایران هم تحریم شده است.

همزمان با این اعمال این تحریم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که معامله چهار نوع از کالاهای استراتژیک که در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای، نظامی یا موشکی بالستیکی ایران است هم تحت تحریم قرار گرفته است. انواع لوله‌های فولاد ضد زنگ، ورقه منگنز و آلیاژهای فلزی مخصوص کاربری در صنایع تحریم شده ایران از جمله کالاهای تحریم شده هستند.

 

سازوکار تازه برای جلوگیری پولشویی به نام معامله دارو

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که با همکاری وزارت خارجه این کشور سازوکاری تازه ایجاد می‌کند تا اطمینان پیدا کند تبادل کالاهای انسان‌دوستانه (غذا و دارو) پوششی برای توسعه برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران نباشد.

خزانه داری ایالات متحده گفته این سازوکار شامل ارائه «میزانی قابل توجه و بی‌سابقه» از اطلاعات درباره ماهیت معامله و طرف معامله او در ایران است. اطلاعات ثبت شرکت‌ها، فهرست اعضای هیات مدیره و ساختار شرکت طرف معامله، اطلاعات بانکی هر ماه شرکت ایرانی، فهرست نهادها یا افراد تحریم‌شده طرف معامله، جزئیات اطلاعات تجاری و پشتیبانی و تراکنش‌های مالی بین فروشنده خارجی و طرف ایرانی و تعهد کتبی طرف ایران به اینکه کالای خریداری شده را مستقیم یا غیرمستقیم به دیگری واگذار نکند از جمله استاندارهای تازه‌‌ای است که باید رعایت شود.

بیانیه وزارت خزانه داری می‌گوید اقدامات احتیاطی بیشتر در معامله با ایران ضروری است چون جمهوری اسلامی استاندارهای مورد نظر «گروه ویژه اقدام مالی» برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را رعایت نمی‌کند.

 

ممنوعیت فروش الکترود گرافیتی و کک نفتی

وزارت امور خارجه و خزانه داری درباره فروش الکترود گرافیتی و کک نفتی به ایران که در صنعت تحریم شده فولاد ایران کاربرد دارد، هشدار داده. از الکترود گرافیتی در تولید فولاد استفاده می‌شود و نقش حیاتی در خط تولید دارد. کک‌نفتی هم یکی از محصولات حاصل از پالایش نفت خام است که در صنایع مختلف از جمله تولید فولاد کاربرد دارد.

تحریم ورود مقام های عالی رتبه ایران و وابستگانشان به آمریکا

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا طی یک بیانیه که از سوی کاخ سفید منتشر شد و دارای آثار قانونی است، ورود مقام های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و وابستگان درجه اولشان به خاک ایالات متحده را تعلیق و تحریم کرد. رییس جمهور آمریکا اختیار تعیین مصادیق «مقام های عالی‌رتبه» را به اختیار وزارت خارجه گذاشته است.

 بر این اساس هر شخصی را که وزارت خارجه آمریکا مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تشخیص دهد و وابستگان درجه یک او، حق ورود به خاک این ایالات متحده را به صورت مهاجر و یا غیرمهاجر نخواهد داشت. افرادی که دارای اقامت دائم آمریکا هستند یا به صورت پناهنده از مقام های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده باشند، شامل این فرمان نمی شود. رییس جمهور آمریکا به وزیر خارجه اختیار داده هر زمان که تشخیص داد به صورت جزیی یا کلی مفاد این بیانیه را لغو کند.

تحریم سازمان فضایی ایران و دو شرکت تابعه

وزارت امور خارجه آمریکا، بر اساس فرمان اجرایی رییس جمهور ایالات متحد ناظر بر منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، «سازمان فضایی ایران» و «صنایع الکتریک ایران» وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را مشمول تحریم قرار داد. این اولین باری است که آمریکا یک سازمان فضایی «غیرنظامی» ایران را تحریم می کند. در ارتباط با این تصمیم یک نهاد هم در هنگ کنگ تحریم شده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته است «سازمان فضایی ایران» قابلیت یافته است فناوری پرتاب ماهواره را به سکوهای پرتاب موشک‌های بالستیک تبدیل کند. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده، دستیابی سازمان غیر نظامی فضایی ایران به فناوری پرتاب ِ«اس.ال.وی» توانایی توسعه فناوری و آزمایش های مربوط به پرتاب موشک های بالستیک را برای ایران فراهم می کند.

همزمان با این تحریم، ایالات متحده آمریکا طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که ایران با استفاده از پژوهشکده های غیردولتی و غیرنظامی، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در معرض نقض قرار می دهد. این قطعنامه خواستار رعایت محدودیت هایی در پرتاب موشک های بالستیک از سوی ایران شده است.

 

تحریم بانک مرکزی ایران بر اساس فهرست حامیان تروریسم

دفتر كنترل دارایی های خارجی  (اوفک) وابسته به وزارت خزانه داری ایالات متحده امريكا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست گروه های حامیان تروریست قرار داده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیشتر وارد فهرست تحریم‌های مرتبط با منع گسترش سلاح های کشتار جمعی شده بود اما حالا این نهاد در دو فهرست مجزای تحریم از سوی ایالات متحده قرار دارد. بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه تحریم جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این موسسه را مسئول تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه و حزب‌الله لبنان خوانده و هدف از تحریم جدید آن را «مقابله با تامین مالی تروریسم» توصیف کرده است.

تحریم صندوق توسعه ملی ایران

صندوق توسعه ملی ایران از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات وارد فهرست تحریم گروه‌ها و سازمان‌های حامی تروریسم شده است. این صندوق محل نگهداری مازاد درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران است. مأموریت اصلی این صندوق «تبدیل بخشی از عواید فروش نفت و گاز و فرآورده های آنها به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده  و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز» ایران است. وزارت خزانه داری آمریکا، صندوق توسعه ملی ایران را حامی مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه، حوثی های یمن و حزب‌الله لبنان اعلام کرده است.

وزیر خزانه داری آمریکا در زمان اعلام این تحریم گفته است «بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران  در ظاهر قصد داشتند که از رفاه و سعادت مردم ایران پاسداری کنند. اما به جای آن، توسط این رژیم فاسد جهت جا‌به‌جایی ذخیره‌های ارزی ایران و انتقال آنها به نیروهای نیابتی تروریست مورد استفاده قرار گرفتند».

تحریم شرکت تجارت اعتماد پارس

«شركت تجارت اعتماد پارس»، به همراه صندوق توسعه ملي و بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران به دلیل ارتباط با وزارت دفاع، سپاه پاسداران، نیروی قدس و حزب الله لبنان در فهرست تحریم های مرتبط با مقابله با تامین مالی تروریسم قرار گرفته است. وزارت خزانه داری آمریکا گفته است شركت تجارت اعتماد پارس برخی از مبادلات ارزی جمهوری اسلامی ایران را تسهیل می کرده است.

بر اساس گزارش دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، «شرکت اعتماد تجارت پارس در اوایل سال ۲۰۱۹ قصد داشت ده‌ها میلیون از ارزهای مختلف، از جمله یورو، را به نمایندگی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به شرکت "ولمینگتون جنرال تریدینگ با مسئولیت محدود" در دبی واقع در امارات متحده عربی، و نیز به ‌سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، و همچنین به شرکت‌های دیگر ارسال کند».

 

تحریم شبکه حامی شرکت‌های هوایی تحریم شده ایران

دفتر کنترل دارایی های خارجی (اوفک) شانزده نهاد و ده فرد حقیقی را به عنوان شبکه حامی شرکت های هوایی تحریم شده ایران تحریم کرده و یازده مورد جدید برای توقیف اموال مرتبط با این شبکه را به صورت عمومی اعلام کرد.

تحریم شدگان شبکه رسمی کشتیرانی، شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌ای معرفی شده اند که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‌شوند. در بیانیه اعلام این تحریم ها، وزارت خزانه داری آمریکا گفته است «شرکت‌هایی که تحریم می شوند، از روش‌های مخفی‌کارانه برای به دست آوردن غیر قانونی قطعات تحریم شده از فروشنده های آمریکایی استفاده می کنند. این شرکت های تحریم شده عبارتند از «شبکه کسب مستقر در ترکیه»، «خطوط هوایی آبی» و «هواپیمایی اوتیک»، «خطوط هواپیمایی دنا» و دو فرد مرتبط با این شرکت.

علاوه بر این تعدادی از هواپیماهای مرتبط با خطوط هواپیمایی ایرانی تحریم شده یعنی «ماهان ایر»، «کاسپین ایر»، «معراج ایر» و «پویا ایر» شناسایی شده اند». وزارت خزانه به شرکت ها و فرودگاه هایی که به این هواپیماها خدمات یا اجازه فرود می دهند هشدار داده که ممکن است در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گیرند.

هواپیماهای شناسایی شده ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا عبارتند از «نه هواپیما که خطوط هواپیمایی کاسپین در آن منافع دارد»، «پنج هواپیما که معراج ایر در آن منافعی دارد»، «پنج هواپیما که پویا ایر در آن منفعت های دارد» و «دوازده هواپیما که ماهان ایر در آن دارای منافع است».

 

تحریم شبکه حامی حمل و نقل نفت ایران

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا «شبکه‌ای از کشتی‌ها و تسهیلگران صدها میلیون دلار منابع مالی غیرقانونی» را که می گوید در اختیار بشار اسد رییس جمهور سوریه و حزب‌الله لبنان قرار می گرفت تحریم کرده است.

این شبکه شامل شامل شانزده نهاد و ده فرد است. وزارت خزانه داری آمریکا گفته است «این شبکه تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران فقط بهار ۱۳۹۸از بیش از ده‌ها کشتی برای انتقال نزدیک به ده میلیون بشکه نفت خام عمدتاً برای حکومت سوریه بهره گرفت. این محموله‌ها در مجموع به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروخته شده‌اند. همین شبکه نزدیک به ۴ میلیون بشکه میعانات نفتی و صدها هزار بشکه گازوئیل فروخته و فروش آنها ۲۵۰ میلیون دلار درآمد دیگر در پی داشته است».

این تحریم بر اساس قانون مقابله با سازمان های تروریستی خارجی صادر شده است. «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، «رستم قاسمی» وزیر نفت سابق و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم، «علی قصیر» یک تبعه لبنانی که فرد وابسته به نیروی قدس سپاه معرفی شده، «شمس‌الله اسدی» به دلیل کمک، حمایت یا پشتیبانی مالی، مادی یا فنی یا خدمات مالی یا سایر خدمات جهت پشتیبانی از علی قصیر، «گروه مهدی» مستقر در هند و «علی ظاهر مهدی» مدیر آن، به دلیل اقدام به مدیریت کشتی‌ها و همچنین پیدا کردن کشتی‌های بیشتر برای انتقال نفت تحریم شده ایران، «شرکت مدیریت کشتی بشرا»، «شرکت مدیریت کشتی خدیجه» و مدیر آن «علی قادر مهدی»، «انوج بهاردواج» به دلیل ثبت کشتی‌ها در خارج از ایران، «ظفر انیس اشتیاق حسین» بابت ثبت و کشتی و انتقال میلیون‌ها دلار هزینه آن، «شرکت مدیریت کشتی وانیا» و «سه شرکت صوری در جزایر مارشال» به مدیریت «علی قادر مهدی»، «شرکت فراساحلی و مدیریت کشتی خصوصی مهدی» مستقر در سنگاپور و «شرکت مدیریت و عملیات کشتی پنتا اوشن» مستقر در امارات متحده عربی، «شرکت فراساحلی آفریکو 1» در لبنان، «محمودرضا علی اکبری» از مقامات «شرکت حمل و نقل سفیران پیام دریا» به عنوان واسطه‌ای بین نیروی قدس سپاه و نفتکش ها، «شرکت حقول» مستقر در لبنان و مدیر آن «البذال جزو»  به عنوان خریدار نفت خام ایران و «محمود اشتری» مدیر عامل «شرکت بازرگانی همراهان پیشرو تجارت» که نفتکش‌ها را به صورت چارتر در اختیار گرفته و محموله‌ها را به مقصدهای بین‌المللی مانند سوریه و چین منتقل می‌کرده از جمله افراد و نهادهای ‌تحریم شده هستند.

 

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها

ایالات متحده آمریکا در بهار ۱۳۹۷ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که توافق هسته‌‌ای با حضور ایران و قدرت‌های جهانی بود، خارج شد و تمامی تحریم‌های رفع شده با این توافق در مدت شش ماه مجددا از سرگرفته شد.

علاوه بر بازگشت تحریم‌ها، در پاییز همین سال، یعنی به غیر از تحریم برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و صنعت نفت ایران که هم زمان با آغاز این تحریم‌ها به طور کلی بازگشتند، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری امریکا بیش از هفتصد مورد تحریم تازه علیه ایران اعمال کرد.

این تحریم‌ها علیه بانک‌ها و نهادهای مالی، شرکت‌های عمرانی، معدنی، تولید سیمان و فولاد، شرکت‌های کشتی رانی، کشتی و نفت کش، شرکت های تولید فولاد، آهن، الومینیوم و مس، شرکت های پتروشیمی و هواپیماهایی و حتی خود هواپیماهای مسافربری شرکت هواپیمایی «ایران ایر» هستند که از سوی دولت «دونالد ترامپ» اعمال می‌شوند. از زمان خروج آمریکا از برجام، دولت آمریکا به طور مرتب تحریم‌ها علیه ایران را تقویت کرده است.

در دوره جدید، میعانات گازی ایران هم که حتی در دوره تحریم های بین المللی، هدف قرار نگرفته بود، تحت تحریم ایالات متحده قرار گرفت. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران تاثیر تحریم های فعلی را سخت از دوره جنگ هشت ساله با عراق خوانده و گفته است آمریکا در تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران «به بلوغ شیطانی رسیده است».

آمریکا در بهار سال ۱۳۹۸، برای اولین بار در تاریخ بخشی از ساختار رسمی نظامی یک کشور یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به طور کامل یک نهاد تروریستی خارجی شناخت و وارد فهرست تحریم ها کرد.

در بهار این سال ایالات متحده با فرمان اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا صنایع معدنی ایران در تولید فولاد، آهن، آلومینیوم و مس  را که ده درصد از کل درآمدهای صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد، را هم تحریم کرد.

به فاصله کوتاهی پس از این تحریم، آمریکا صنایع پتروشیمی ایران را هم که بزرگترین منبع درآمد غیرنفتی دولت جمهوری اسلامی ایران بود، تحریم کرد. وزارت خزانه داری آمریکا بزرگترین مجموعه پتروشیمی ایران یعنی «پتروشیمی خلیج فارس» را که نزدیک به نیمی از محصولات پتروشیمی ایران  را تولید می کند و ۳۹ شرکت پتروشیمی مرتبط با آن و نمایندگی های خارج از ایران را ، مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خوانده و آن را وارد فهرست تحریم های مقابله با گسترش تروریسم کرده است.

در اولین سالگرد از سرگیری تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران،  دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (اوفک) آیین نامه تحریم های مالی ایران در بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس را بر ایران منتشر کرده و از افراد و نهادهای آمریکایی و غیرآمریکایی خواسته در زمان معاملات این کالاها، برای جلوگیری از نقض تحریم های آمریکا، هشیاری به خرج دهند.

علاوه بر این، عنوان «مقررات  تحریم های حقوق بشر ایران» به «مقررات تحریم های مربوط به سوء استفاده های بخش اقتصادی و حقوق بشر» تغییر نام داده شد.

دفتر کنترل خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (اوفک) طی آیین نامه ای با عنوان «راه‌های دور زدن تحریم‌های مرتبط با تهیه اقلام و قطعات برای هوایپمای غیرنظامی توسط ایران»، از اشخاص حقیقی و حقوقی امریکایی و غیرامریکایی خواسته است ضمن اطلاع از این راه‌ها، نسبت به انجام معاملاتی که شبهه شکستن تحریم های آمریکا را دارد، هشیار باشند.

 

تحریم بی سابقه: آیت الله علی خامنه ای و دفتر رهبر جمهور اسلامی

ایالات متحده امریکا برای اولین بار شخص آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران و «بیت رهبری»، یعنی دفتری که علی خامنه‎ای از طریق آن ایران را اداره می‎کند را تحت تحریم قرار داد. این تحریم با «فرمان اجرایی» و امضای «دونالد ترامپ» آغاز شده است.

فرمان اجرایی، اختیارات بسیار وسیعی برای افزایش دامنه تحریم‌ها علیه ایران به دولت امریکا داده و قدرتمندترین فرد و‌ نهاد جمهوری اسلامی ایران در ۳۰ سال اخیر را هدف گرفته است.

این برای اولین بار در تاریخ ۴۰ساله جمهوری اسلامی ایران است که شخص رهبر و دفتر او تحت تحریم ایالات متحده قرار می‎گیرند. همچنین برای نخستین بار است که آمریکا بالاترین مقام رسمی یک حکومت و دستگاه رهبری او را هدف تحریم قرار می دهد.

وزارت خزانه‎داری امریکا که اجرای تحریم‎های اقتصادی را کنترل می‌کند، در اطلاعیه‌ایاعلام کرد که تحریم جدید اجازه می‎دهد افراد منصوب به آیت‎الله خامنه‎ای و نهادهای زیرمجموعه و تحت کنترل او هم به مرور به فهرست این تحریم اضافه شوند. وزارت خزانه داری حدود یک ماه پس از این تحریم، بر همین مبنا وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.

اولین تحریم یک وزیر خارجه توسط آمریکا

وزارت خزانه‎داری امریکا «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را وارد فهرست تحریم‌های «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» (اوفک) کرد. در اعلامیه تحریم «محمدجواد ظریف»، مبنای این تصمیم، فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۶ «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری امریکا در تحریم آیت‎الله علی خامنه‎ای و دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

این اولین بار از زمان تحریم علی خامنه‎ای و تشکیلات رهبری جمهوری اسلامی ایران است که یک مقام ارشد نظام بر اساس انتساب به رهبر ایران و دفتر او تحریم می‌شود.

وزارت خزانه داری آمریکا در اطلاعیه تحریم محمدجواد ظریف، او را منتسب به دفتر آیت الله خامنه ای معرفی و همکار نیروی قدس (شاخه برون ‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) کرد و این نیرو را «یکی از شرورترین نهادهای حکومت  ایران» نامید. وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت خارجه ایران را به دخالت در انتخابات سایر کشورها هم متهم کرد

 

تحریم صنایع  پتروشیمی؛ ضربه به بزرگترین درآمد غیرنفتی دولت ایران

بانک های تحریم شده:

بانک های تحریم شده عبارتند از: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، «بانک آینده»، «بانک کارگشایی»، «بانک صنعت و معدن»، «بانک سرمایه»، «بانک مسکن»، «بانک تجارت»، «بانک ملی ایران»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «موسسه اعتباری توسعه»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قوامین»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک کارآفرین»، «بانک ملی ایران» شعبه لندن، «بانک پاسارگاد»، «بانک بین المللی پرشیا»، «بانک سامان»، «بانک تات»(این بانک منحل شد و بانک آینده با میراث آن شکل گرفته است)، «بانک توسعه تعاون»، «بانک گردشگری»، «بانک تجارت اروپا-ایران»، «بانک تجارتی ایران و آلمان»، «بانک سپه»، «بانک توسعه صادرات ایران»، «پست بانک»، «بانک افتخار»، «بانک اقتصادنوین»، «بانک سامان»، «بانک دی»، «بانک قرض الحسنه مهر»، «بانک سرمایه گذاری امین» و «بانک بین المللی کیش»، «بانک پارسیان»، «بانک ملت»، «بانک انصار»، «بانک مهراقتصاد»، «بانک سینا».

پول های مردم در بانک های تحریم شده چه می شود؟

موسسه های مالی تحریم شده

موسسه های مالی تحریم شده عبارتند از: «موسسه سرمایه گذاری ری»، «شرکت سرمایه گذاری تدبیر»، «شرکت سرمایه گذاری پردیس»، «شرکت لیزینگ ایران»، «شرکت لیزینگ ایران و شرق»، «شرکت لیزینگ ایران و غرب»، «شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا»، «شرکت سرمایه گذاری غدیر» و «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران».«صرافی ساکان»، «صرافی انصار»، «شرکت زاگرس پردیس کیش»، «شرکت کارگزاری انصار»، «شرکت ایرانیان اطلس»، «صرافی هیتال»، «صرافی اطلس» (در ترکیه)، «لیبرامون» (در امارات)، «ناریا جنرال تریدینگ» (در امارات)، «گلدن کومودیتی جنرال تریدینگ» (در امارات)، «د بست لیدر جنرال تریدینگ» (در امارات)، «شرکت‌های سرمایه گذاری مهر ایرانیان»، «شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران آتیه»، «شرکت سرمایه گذاری نگین ساحل رویال»، «شرکت تکنوتار» و شرکت‌های وابسته به آن، «گروه بهمن».

 

بانک های غیر ایرانی تحریم شده:

«زاو بانک»(بلاروس)، «بانک سرمایه گذاری بازرگانی»(بلاروس)، «بانک مشترک ایران و ونزوئلا»، «بانک تعاون منطقه ای توسعه اسلامی»(عراق) و «بانک کفالت»(تاجیکستان) نیز در لیست بانک های تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری امریکا قرار گرفته اند.

 

اصلی ترین شرکت های کشتی رانی تحریم شده:

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا در تحریم های جدید خود، نام بیش از 180 کشتی و نفت کش ایرانی را هم وارد فهرست تحریم های ایران کرده است.نفت کش «سانچی» که سال گذشته به صورت تراژیکی در نزدیکی چین غرق شد هم در فهرست این تحریم ها قرار دارد. «شرکت تایدواتر خاورمیانه» که در زمینه ارایه خدمات بندری، دریایی، کشتی رانی، لایروبی و ترانزیت کالا فعالیت دارد، «شرکت ملی نفت کش»، «شرکت کشتی رانی والفجر»، «کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران»، «شرکت ملی نفت کش»(دفتر امارات متحده عربی)، «شرکت کشتی رانی هنر»، «شرکت کشتی رانی مرصاد»، «شرکت کشتی رانی مهران»، «شرکت کشتی رانی سامان»، «شرکت دریانوردی کاسپین»(قبرس)، «شرکت کشتی رانی میناب»، «شرکت کشتی رانی پتروشیمی»، «شرکت بازرگانی سوییس»(در سوییس) و «شرکت بازرگانی هنگ کنگ» (در هنگ کنگ) از عمده ترین تحریم شدگان این بخش هستند.

حمل و نقل هوایی:

شرکت هواپیمایی ایران ایر و 67 فروند هواپیمای مسافربری متعلق به این شرکت و شماری از هوایپماهایی که در مسیرهای بین المللی و پرمسافری هم چون تهران به لندن، پاریس، آمستردام و برعکس در تردد هستند، در فهرست هواپیماهای تحریم شده امریکا قرار دارند.

درباره اثر تحریم های ایالات متحده بر هواپیماهای «ایران ایر» بخوانید.

بیمه های تحریم شده:

«بیمه مرکزی ایران»، «بیمه مرکزی ایران»(دفتر بریتانیا)، «بیمه ملت»، «شرکت بیمه ایران»(شعبه بریتانیا) و «سپهر ایرانیان» هم در لیست تحریم های امریکا قرار گرفته اند.

شرکت های سیمان تحریم شده:

بیش از ۱۰  شرکت تولید سیمان از سوی وزارت خزانه داری امریکا تحریم شده اند. «سیمان کردستان»، «سیمان سپاهان»، «سیمان سپهر مشهد»، «سیمان شرق» و «سیمان شمال» از جمله تحریم شدگان هستند. سیمان یکی از محصولات صادراتی ایران به کشورهای هم جوار است.

شرکت های صنعتی و عمرانی تحریم شده:

«گروه صنعتی تراکتورسازی ایران»، «شرکت فولاد مبارکه»، «شرکت توسعه معادن روی» که با «بنیاد تعاون سپاه» ارتباط داشتند، تحریم شده اند. وزارت خزانه داری امریکا نام نزدیک به ۱۶شرکت مهندسی و عمرانی، از جمله «شرکت مهندسی مهاب قدس» را وارد فهرست تحریم های آذر ماه ۱۳۹۷ کرد.. یکی از شرکت های عمرانی تحریم شده در آفریقای جنوبی ثبت شده است. ایران در سال های اخیر برای توسعه طرح های عمرانی در کشورهای همسایه، خدمات فنی و مهندسی صادر می کرد.

همچنین نام هفده موسسه مرتبط با برنامه اتمی و دفاعی ایران در اسفند ۱۳۹۷ به فهرست تحریم ها افزوده شد: «گروه ابوریحان»، «گروه بوعلی»، «گروه حیدر کرار»، «کیمیا پخش شرق»، «شرکت پیشگامان دارویی پردیس»، «پ ویا الکترو سامان نیرو»، «مرکز پژوهشی صدرا»، «گروه شهید آوینی»، «گروه شهید بابایی»، «گروه شهید چمران»، «گروه شهید فخارمقدم»، «گروه شهید کریمی»، «گروه شهید کاظمی»، «گروه شهید موحد دانش»، «گروه شهید زین‌الدین»، «مرکز تحقیقات علوم و فناوری شیخ بهایی» و «مرکز تحقیقات علوم و فناوری شهید شکری». وزارت خزانه در فروردین ۱۳۹۸ «شرکت فن آوری اطلاعات انصار» (وابسته به بانک انصار) را هم تحریم کرد.

 

نفت و گاز و پتروشیمی:

شرکت های تحریم شده در حوزه نفت و انرژی از سوی امریکا شامل موارد زیر هستند:

«شرکت ملی نفت ایران»، «شرکت کالا نفت»، «شرکت کالا نفت»(دفاتر بریتانیا)، «شرکت بین المللی بازرگانی پتروشیمی»(مالزی)، «شرکت ملی نفت»(بریتانیا)، «شرکت نفت و گاز پارس»، «پتروپارس»(دفتر امارات متحده عربی)، «پتروپارس» (دفتر بریتانیا)، «شرکت بازرگانی نفت ایران»، «شرکت بین المللی بازرگانی نفت ایران» (دفتر بریتانیا)، «شرکت توسعه پترو ایران»، «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران»، «نور انرژی»(مالزی)، «پتروشیمی بندر امام»، «پتروشیمی بوعلی سینا»، «پتروشیمی مبین»، «پتروشیمی برزویه»، «پتروشیمی پارس»، «پتروشیمی شهید تندگویان»، «پتروشیمی شازند»، «پتروشیمی اراک»، «پتروشیمی تبریز»، «ستاد اجرایی فرمان امام»، «شرکت پتروشیمی قائد بصیر»، «شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا»، «پتروشیمی مرجان» و «شرکت پتروشیمی صدف عسلویه».

«شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، «شرکت صنایع پتروشیمی اروند»، «شرکت پتروشیمی آب‌نیروی بندر امام»، «شرکت پتروشیمی بسپاران بندر امام»، «شرکت پتروشیمی فراورش بندر امام»، «شرکت پتروشیمی خوارزمی بندر امام»، «شرکت پتروشیمی کیمیا بندر امام»، «شرکت پتروشیمی بندر امام»، «شرکت پتروشیمی بوعلی سینا»، «شرکت پتروشیمی فجر»، «شرکت پتروشیمی هنگام»، «شرکت کود اوره هرمز»، «گروه صنعتی سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایران»، «شرکت مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایران»، «شرکت پتروشیمی کارون»، «شرکت پتروشیمی خوزستان»، «شرکت کود اوره لردگان»، «شرکت پتروشیمی مبین»، «شرکت مدبران اقتصاد»، «شرکت پتروشیمی نوری»، «شرکت پتروشیمی پارس»، «شرکت اجرایی غیرصنعتی پازارگاد»، «شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس»، «شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس»، «شرکت بازرگانی صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، «شرکت پالایش گاز فجر یادآوران خلیج فارس»، «شرکت مدیریت گسترش صنایع پتروشیمی»، «شرکت پتروشیمی راه‌آوران فنون»، «شرکت پتروشیمی شهید تندگویان»، «شرکت پتروشیمی ارومیه»، «شرکت پتروشیمی همت»، «شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی»، «شرکت پتروشیمی ایلام»، «صنایع پلیمر گچساران»، «شرکت صنایع پتروشیمی ده دشت»، «شرکت پتروشیمی بروجن»، «شرکت ان‌پی‌سی اینترنشنال در بریتانیا»، «شرکت ان‌پی‌سی الاینس در فیلیپین»، «پتروشیمی اقیانوس اطلس در امارات متحده عربی»، «شرکت نغمه در امارات متحده عربی».

معدن و فلزات:

وزارت خزانه داری امریکا در این دوره از تحریم ها، نام بیش از 10 شرکت و هلدینگ مرتبط با صنایع معدن و فلزات ایران را هم وارد فهرست تحریم های خود کرده است؛ «فولاد غدیر»، «استیل نیریز»، «آلومینیوم جنوب»، «شرکت توسعه صنایع و معادن ایران» و پنج شرکت متعلق به هلدینگ «اسکوتک»(فولاد خوزستان سابق) که یکی از این شرکت ها در توکیو ژاپن است.شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم تحریم شده است.

امریکا پیش از این خرید و فروش طلا و سایر فلزات گرانب ها با ایران را تحریم کرده بود.

نهادهای جمهوری اسلامی ایران:

«نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران»، «نیروی مقاومت بسیج»، «شورای عالی فضای مجازی»، «مرکز ملی فضای مجازی ایران» در ارتباط با مسائل حقوق بشری «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی»، «پلیس فن آوری اطلاعات»، «سپاه پاه پاسداران»، «سازمان بسیج مستضعفین»، «زندان اوین تهران»، «زندان رجایی شهر کرج».

 

چهره‌های تحریم شده:

آیت الله «علی خامنه ای»، (رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده کل قوای مسلح)، «محمدجواد ظریف» (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران)، «صادق آملی لاریجانی» (او در زمان ریاست قوه قضاییه تحریم شد و اکنون رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پیش از تحریم علی خامنه ای او بلندپایه‌ترین فرد در جمهوری اسلامی ایران بود که تحریم شده است)، سرلشکر بسیجی پاسدار «حسن فیروزآبادی» (رییس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح و مشاور فعلی رهبر در امور نظامی)، «سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری» (فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، «سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی» (فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران)، «غلامحسین محسنی اژه‌‌ای» (معاون اول قوه قضاییه)، «سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی» (معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است)، «سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم» (فرمانده پیشین نیروی انتظامی)، «سعید مرتضوی» (قاضی و دادستان پیشین تهران)، «احمد وحیدی» (وزیر پیشین دفاع و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام)، «حسین طائب» (رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، «علی فضلی» (فرمانده دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین)، «عزت الله ضرغامی» (رییس پیشین صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «اصغر میرحجازی» (عضو دفتر رهبری)، «علی سعیدی» (نماینده پیشین رهبر در سپاه)، سرتیپ «حسین سلامی» (فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، سرتیپ پاسدار «محمد پاکپور» (فرمانده نیروی زمینی سپاه)، دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» (فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی زاده» (فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، فرماندهان مناطق عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس شامل ناوسالار یکم پاسدار «عباس غلامشاهی» (فرمانده منطقه ۱ صاحب الزمان بندرعباس)، ناوسالار یکم پاسدار «رمضان زیرآهی» (فرمانده منطقه ۲ نوح نبی بوشهر)، دریادار دوم پاسدار «یدالله بادین» (فرمانده منطقه ۳ امام حسین)، دریادار دوم پاسدار «منصور روانکاو» (فرمانده منطقه ۴ ثارالله پارس جنوبی)، سرتیپ دوم پاسدار «علی عظمایی» (فرمانده منطقه ۵ امام باقر).

تحریم مرتبط با «باج‌گیری» با بیت کوین:

آمریکا در آذر ماه ۱۳۹۷ برای اولین بار دو شهروند ایرانی را به دلیل آنچه باج‌گیری از طریق ارز دیجبتال یا بیت کوین خواند، تحریم کرد. این بی‌سابقه‌ترین تحریمی است که ایالات متحده تاکنون علیه ایران وضع کرده است. با این تصمیم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه داری امریکا، به طور مصداقی تحریم‌ها ایران را به موضوع ارزهای دیبجتال هم تسری داد. «علی خراشادی زاده» و «محمد قربانیان» اولین اتباع ایران هستند که در ارتباط با «‍باج‌گیری با ارز دیجیتال» تحریم شدند. 

معافیت از تحریم در چه بخش هایی تمدید نشد؟

لغو معافیت کشورها از خرید نفت ایران: کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف شده بودند اما ایالات متحده آمریکا در بهار ۱۳۹۸ معافیت این کشورها از خرید نفت ایران را تمدید نکرد و به طور کامل نفت خام ایران را تحریم و حلقه جلوگیری از فروش آن را تکمیل کرد. ایتالیا و یونان در شش ماهی که برای خرید نفت ایران فرصت داشتند، از خرید نفت خودداری کرده بودند.

لغو معافیت خرید اروانیوم غنی شده و دریافت آب سنگین ایران: ایالات متحده در سالگرد خروج از توافق هسته ای برجام، معافیت خرید مازاد اورانیوم غنی شده ایران و دریافت مازاد آب سنگین تولیدی ایران را لغو کرد. مازاد اورانیوم غنی شده ایران به روسیه فروخته می شد و مازاد آب سنگین ایران در کشور عمان انبار می شد. 

چه مواردی از تحریم معاف هستند؟

کشورها: ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف شده اند. عراق هم برای واردات برق از ایران مجوز موقت گرفته است.

بانک ها و موسسات مالی: بانک‌های خاورمیانه، «حکمت ایرانیان»، «قرض‌الحسنه مهر ایران» و «موسسه مالی توسعه» از فهرست تحریم‌های ثانویه امریکا خارج شده اند. هدف، خروج این گروه از بانک ها از فهرست تحریم ها، باز نگه داشتن مسیر مبادلات مالی این بانک ها برای خرید دارو و غذا عنوان شده است. وزارت خزانه داری امریکا کم تر از یک هفته پس از تحریم ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی، از جمله اغلب بانک های این کشور، این چهار بانک را از تحریم معاف اعلام کرد.

اقلام بشردوستانه: دارو و غذا، تجهیزات پزشکی و اقلام کشاورزی از دید ایالات متحده امریکا از تحریم های ایران معاف هستند.

 

درباره تاثیر تحریم بر واردات دارو و غذا بیش تر بخوانید.

بندر چابهار: دو روز پس از شروع دور جدید تحریم ها علیه ایران، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که بندر چابهار را از تحریم معاف کرده است. «مایک پومپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده گفته این تصمیم با هدف کمک به توسعه افغانستان و حفظ مسیر ارتباطی جهت ارسال اقلام بشردوستانه به ایران بوده است. بندر چابهار واقع در جنوب شرق ایران و طرح توسعه آن با همکاری هند در حال اجرا است. کالاهای غیرتحریمی مثل دارو و غذا هم از این مسیر قابل تبادل هستند.

 سه مرکز اتمی ایران: ایالات متحده امریکا کلیه فعالیت ها و مراکزهسته ای جمهوری اسلامی ایران را تحریم اما برای سه طرح و مرکز اتمی موقتا معافیت از تحریم صادر کرده است. نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه های اراک از جمله بازطراحی راکتور آب سنگین و مرکز هسته ای «فردو» از جمله بخش های اتمی معاف شده از تحریم ها هستند. روسیه، چین و اتحادیه اروپا به ترتیب در بوشهر، اراک و فردو با ایران همکاری دارند.

نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه های اراک از جمله بازطراحی راکتور آب سنگین و مرکز هسته ای «فردو» که پیش از توافق برجام یک مرکز غنی سازی اورانیوم به صورت پشتیبان مرکز غنی سازی نطنز بود از جمله بخش های اتمی معاف شده از تحریم ها هستند اما این معافیت به جای ۱۸۰ روز فقط برای ۹۰ روز یعنی سه ماه تمدید شده است. روسیه، چین و اتحادیه اروپا به ترتیب در بوشهر، اراک و فردو با ایران همکاری دارند.

 

مطالب مرتبط:

چرا دارو، لوازم پزشکی و غذای وارداتی سخت پیدا می شود؟

نفت کش سانچی؛ چرا دولت ترامپ کشتی غرق شده ایران را تحریم کرد؟

ثبت نظر

بلاگ

درباره مهاجرت یهودیان خاورمیانه در دو قرن اخیر چه می‌دانیم؟

۱۹ آذر ۱۳۹۹
بلاگ میهمان
خواندن در ۱۰ دقیقه
درباره مهاجرت یهودیان خاورمیانه در دو قرن اخیر چه می‌دانیم؟