close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

کرونا در ایران؛ ستاد اجرایی فرمان امام: آزمایش موفق واکسن کرونا در ایران!

۲ مرداد ۱۳۹۹
شاهد علوی
خواندن در ۸ دقیقه
«محمد مخبر»، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» از موفقت‌آمیز بودن آزمایش‌های واکسن کرونای ساخت آن ستاد خبرداد.
«محمد مخبر»، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» از موفقت‌آمیز بودن آزمایش‌های واکسن کرونای ساخت آن ستاد خبرداد.
به گفته «علی‌رضا زالی»، مدیر ستاد مقابله با کرونای تهران، بر براساس مطالعات انجام شده هنوز ۳۸٪ ساکنان تهران از ماسک استفاده نمی‌کنند و در ادارات نیز هنوز ۱۷٪ حاضران ماسک نمی‌زنند.
به گفته «علی‌رضا زالی»، مدیر ستاد مقابله با کرونای تهران، بر براساس مطالعات انجام شده هنوز ۳۸٪ ساکنان تهران از ماسک استفاده نمی‌کنند و در ادارات نیز هنوز ۱۷٪ حاضران ماسک نمی‌زنند.

۱ مرداد (۲۲ جولای)

علی‌رغم هشدار متخصصان دال بر خطرناک بودن هرگونه تجمع و با وجود ممنوع اعلام کردن تجمعات از سوی مقامات دولتی، وزیر کشور خبر داد در یک کمیته فرعی «ستاد ملی مقابله با کرونا» برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی مصوب شده است و پس از تصویب نهایی در ستاد ملی مقابله با کرونا، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
در همین حال، «ستاد اجرایی فرمان امام» از موفقت‌آمیز بودن آزمایش‌های واکسن کرونای ساخت این ستاد خبرداد.

در حالی که متخصصان و مقامات بهداشتی و دولتی به صورت مرتب هشدار می‌دهند که هرگونه تجمع ممنوع است و می‌تواند کرونا را بیش از پیش از کنترل خارج کند، چند روز پیش مراجع تقلید شیعه و سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کردند مراسم محرم تعطیل‌بردار نیست. در این شرایط هم «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور خبر داد در نشست امروز کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی مصوب شده است و پس از تصویب نهایی در ستاد ملی، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وزیر کشور هم‌چنین خبر داد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خاطر شیوع کرونا، مخالف برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم است اما درباره برگزاری این انتخابات در جلسه بعدی کمیته تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. قرار است این انتخابات برای ۱۱ حوزه انتخابیه ۲۴ شهرستان در ۹ استان ایران در روز جمعه ۲۱ شهریور برگزار شود. همه این ۹ استان فعلا در شرایط هشدار یا قرمز کرونا قرار دارند.

پس از خبر ساخت ویروس‌یاب «مستعان» از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدتی بود خبری از موفقیت‌های شگرف نهادهای جمهوری اسلامی نبود تا امروز که «محمد مخبر»، رییس ستاد اجرایی فرمان امام از موفقت‌آمیز بودن آزمایش‌های واکسن کرونای ساخت این ستاد خبرداد. مخبر در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ۱۳۶ میلیارد تومانی تولید آبزیان دریایی، یکی از پروژه‌هایی که اجرای آن از سوی این نهاد به همان میزان تولید واکسن به دست آن‌ها عجیب است، اعلام کرد واکسن ایرانی ساخته شده به دست همکاران دارویی این ستاد با موفقیت تست حیوانی خود را پشت سر گذاشته و هم اکنون در حال آماده‌سازی مقدمات تست انسانی است.

«ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به کاهش ترس مردم از ویروس کرونا به عنوان یگانه علت اصلی افزایش ابتلا و فوتی‌های کرونا در حال حاضر، گفت اگر در دو ماه باقی‌مانده تابستان ویروس را سرکوب نکنیم، ایران در فصل پاییز با شرایطی سخت‌تر از اسفند و فروردین مواجه خواهد شد.
او افزود اما اگر استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل و بازگشت مجدد به منزل تا ۹۵درصد افزایش پیدا کند، می‌توان وضعیت را کنترل کرد.

«کیانوش جهان‌پور»، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به روند نسبتا صعودی موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در هفته‌های اخیر گفت در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از میانه مرداد این روند کاهشی می‌شود.
به گفته دکتر جهان‌پور، بخشی از جامعه و برخی مسوولان پس از کاهش مبتلایان و مرگ‌ومیر در اردیبهشت، دچار عادی پنداری شده‌اند و بازگشایی‌ها نیز هم‌زمان انجام شد و نتیجه این عادی پنداری، وضعیت فعلی و اوج گرفتن دوباره کرونا است.
او هم‌چنین با اشاره به گفته رییس‌جمهوری دال بر ۲۵ میلیون نفر ابتلا به کرونا، گفت این مربوط به یک مطالعه سرولوژیک بوده و نتیجه مدل‌سازی و تخمینی است و به هیچ عنوان آمار محسوب نمیشود.

کیانوش جهان‌پور در پاسخ به سوالی درباره تعداد ابتلا به کرونا و آمار ۲۴ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس در بیمارستان‌ها هم گفت این آمار مرگ و میر را تکذیب می‌کند.
او افزود مرگ‌و‌میر بیمارستانی در تیرماه، ۱۰ درصد کل موارد بستری تشخیص مثبت کرونا بوده که نسبت به فروردین ۴.۶ درصد کاهش یافته است.

صحبت‌های منتشر شده «مهدی نعمت‎بخش»، رییس دانشکده پزشکی «دانشگاه اصفهان» در ویدیویی کوتاه از یک جلسه داخلی مدیریت درمانی در استان اصفهان تایید می‌کنند که در مقطعی در «بیمارستان خورشید» اصفهان به خاطر کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو، ناچار شده‌اند بین بیماران نیازمند به بخش ویژه دست به انتخاب بزنند و مسن‌ترها را رها کنند تا جان‌شان را از دست بدهند. اما سخن‌گوی این دانشگاه خبر منتشر شده در فضای مجازی را تکذیب کرد و فیلم را «تقطیع شده» خواند. البته با بررسی فیلم مشخص می‌شود این صحبت‌ها تقطیع نشده‌اند و دکتر نعمت‌بخش دقیقا این حرف‌ها را زده است.

در حالی‌ که استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی در مناطق قرمز و از جمله در استان تهران اجباری اعلام شده است و در شرایطی که دولت گفته دست‌کم در ادارت به کسانی که ماسک نزنند، اجازه حضور و ورود نمی‌دهند، به گفته «علی‌رضا زالی»، مدیر ستاد مقابله با کرونای تهران، براساس مطالعات انجام شده، هنوز ۳۸درصد از ساکنان تهران از ماسک استفاده نمی‌کنند و در ادارات نیز هنوز ۱۷درصد حاضران ماسک نمیزنند.

با بدتر شدن وضعیت کرونا در استان فارس، جانشین استاندار در ستاد کرونای این استان با اشاره به هفته سوم تمدید محدودیت‌های کرونا در فارس گفت محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر در شهرستان‌های قرمز کرونای استان اعمال خواهد شد.
«عبدالرضا قاسم‌پور» با اشاره به تداوم روند تعطیلی بوستان‌ها گفت برنامه کنکور، تمام تجمعات در سراسر استان، مجالس ختم و عروسی در تالارها، سالن‌ها و حتی منازل ممنوع است اما قرار شده برای برنامه‌های ماه محرم و سوگواری، هیات‌های مذهبی پیشنهادهای خود را بدهند تا درباره آن‌ها تصمیمگیری شود.

این در حالی‌است که معاون بهداشتی «دانشگاه علوم پزشکی شیراز» با اشاره به افزایش تعداد جان باختگان ناشی از کرونا در فارس و قرمز بودن ۲۰ شهرستان این استان، اعلام کرد ۲.۵ درصد از کل فوتی‌های کرونایی کشور و ۱۰درصد از آمار کل مبتلایان به کرونا در کشور مربوط به فارس هستند.

رییس «دانشگاه شیراز» هم در نشست ستاد مقابله با کرونای استان فارس مدعی شد بسیاری از مواد مورد نیاز ساخت واکسن کرونا از کشور آلمان وارد شده‌اند و تا دو هفته آینده نخستین واکسن خام تولید و خالص‌سازی خواهد شد.
«حمید نادگران» گفت پروتئین‌های لازم برای اکیپ‌های تشخیصی تا حدود دو هفته آینده، بعد از پی‌گیری از خارج کشور به دانشگاه شیراز خواهند رسید.

مقامات بهداشتی و دولتی ایران نه تنها در مساله نرخ ابتلا به کرونا بلکه در این باره هم که آن‌چه اکنون در ایران تجربه می‌کنیم، پیک دوم کرونا است یا نه، اختلاف نظر دارند. به این ترتیب، در حالی که برخی متخصصان و مقامات بهداشتی می‌گویند در ایران با پیک دوم کرونا مواجه شده‌ایم، «حسین قناعتی»، رییس «اتاق فکر» ستاد مقابیه با کرونای تهران تاکید دارد که ایران هم‌چنان در پیک اول کرونا است و هنوز وارد پیک دوم نشده است. قناعتی با اشاره به این که موج دوم شیوع این ویروس از پاییز شروع خواهد شد، گفته است چون همراه با آنفلوانزا و سایر بیماری‌های فصلی خواهد بود، می‌تواند بسیار بدتر از موج اول باشد.

در استان یزد که با توجه به تعداد بستری روزانه در چند روز گذشته و براساس استاندارد وزارت بهداشت، وارد مرحله قرمز شده است اما در آمار روزانه سخن‌گوی وزارت بهداشت هیچ نامی از آن برده نمی‌شود.
در شبانه‌روز گذشته ۷۳ نفر مبتلای تازه به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند. گفتنی است که پزشکان با علایم بالینی و نتیجه سی‌تی‌اسکن ریه، مبتلایان را تشخیص می‌دهند و در بخش کرونا بستری می‌کنند اما مقامات بهداشتی به بهانه انجام نشدن تست، آن‌ها را با عنوان مشکوک به ابتلا اعلام می‌کنند.
به گفته «ابراهیم سلمانی»، سخن‌گوی «دانشگاه علوم پزشکی یزد»، در حال حاضر ۲۰۴ بیمار کرونایی در بخش‌های عادی و ۶۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

در حالی که در خوزستان با روند کاهشی شمار بستری‌های روزانه و خالی شدن تخت‌های آی‌سی یو، این امید ایجاد شده است که این استان به زودی از وضعیت قرمز بیش از دو ماهه خود خارج شود، سرپرست مرکز بهداشت استان هشدار داد که ۱۹ شهر از ۲۷ شهر خوزستان که بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند، هنوز در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر هستند و با این وجود، اوضاع شکننده است و نمی‌توان به کاهش آمار دل‌خوش بود.

سخن‌گوی «دانشگاه علوم پزشکی کرمان» با اشاره به فوت ۱۵ نفر دیگر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته، گفت مجموع جان‌باختگان ابتلای قطعی به کرونا در این استان به ۳۴۸ نفر رسیده است و در همین مدت ۱۰۰ مبتلای دیگر به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

«سیما سادات‌لاری»، سخن‌گوی وزارت بهداشت هم در گزارش امروز خود با اشاره به این‌که تاکنون دو میلیون و ۲۲۸ هزار تست کرونا در کشور اخذ شده است، گفت هم‌چون روزهای پیشین، استان‌های لرستان، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار گرفته و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، اردبیل، سیستان‌و‌بلوچستان، همدان، و کهگیلویه‌وبویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

اما در عالم واقع و نه در چارچوب آمارهای دست‌کاری شده وزارت بهداشت و بر اساس استانداردهای اعلام شده همین وزارت‌خانه و بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات و دانشگاه‌های استان‌ها، علاوه بر استان‌های یاد شده، استان‌های تهران، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان و کرمانشاه هم اکنون در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، کُردستان، قُم و یزد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخن‌گوی وزارت بهداشت هم‌چون هر روز، نتایج مهندسی آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر شبانه‌روز گذشته را  اعلام کرد و گفت در این مدت دو هزار و۵۸۶ مبتلای دیگر به کرونا شناسایی شده‌اند که هزار و ۹۳۴ نفر از آن‌ها بستری هستند و مجموع مبتلایان به ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسیده است. در همین مدت، ۲۱۹ بیمار دیگر هم درگذشته‌اند و مجموع درگذشتگان کرونا در ایران به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر بالغ شده است.

 

 

مطالب مرتبط:

گاه‌شمارکرونا در ایران؛ از انکار تا گورهای آهکی و شروع سیاست قرنطینه

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ فوریه ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ مارچ ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ آوریل ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ می ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ ژوئن ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ جولای ۲۰۲۰

 

 

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

ویدیو

نرگس محمدی از زندان: کرونا گرفته‌ایم، با سرم و آمپول سرپایم کردند...

۲ مرداد ۱۳۹۹
خواندن در ۱ دقیقه
نرگس محمدی از زندان: کرونا گرفته‌ایم، با سرم و آمپول سرپایم کردند تا فیلم بگیرند