close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

اعتراضات سراسری؛ اخراج عاتکه رجبی و تشکیل پرونده تخلفات اداری برای معلمان

۱۵ دی ۱۴۰۱
خواندن در ۶ دقیقه
«عاتکه رجبی» معلم خراسانی که روز ۲ مهرماه با انتشار ویدئویی به اعتراض و اعتصابات سراسری مردم ایران پیوست و از رفتن به کلاس خودداری کرده بود حکم اخراج خود را دریافت کرد.
«عاتکه رجبی» معلم خراسانی که روز ۲ مهرماه با انتشار ویدئویی به اعتراض و اعتصابات سراسری مردم ایران پیوست و از رفتن به کلاس خودداری کرده بود حکم اخراج خود را دریافت کرد.

«عاتکه رجبی»، معلم خراسانی که روز ۲مهر با انتشار ویدیویی به اعتراض و اعتصابات سراسری مردم ایران پیوست و از رفتن به کلاس خودداری کرده بود، حکم اخراج خود را دریافت کرد.

او در واکنش به حکم اخراج خود، با نوشتن یادداشتی، آموزش‌وپرورش ایران را ضد مردمی‌ترین سازمانی دانست که می‌شناسد. او در این یادداشت با اعلام اینکه «شما بنده را اخراج نکردید بلکه بنده حاضر به همکاری با شما نشدم»، چنین ادامه می‌دهد: «شما اصل سی قانون اساسی را نادیده گرفته‌اید و این یعنی تمامی دانش‌آموزانی که زیر نظر شما تحصیل کرده‌اند، از حق قانونی خود محروم مانده‌اند. نه تنها حقوق معلم را آن‌گونه که سزاوارش است پرداخت نمی‌کنید، که حتی آن‌گونه که شایسته است با مقام و کرامت معلم برخورد نمی‌کنید. برای معلمانی که آزاداندیش هستند و راه پرسشگری و مطالبه‌گری را پیش گرفته‌اند، احکام سنگین بریده‌اید و این بزرگواران را به اتهاماتی واهی منسوب کردید.»

اعتصاب یکی از معلمان دبستان from Iranwire.com Vimeo on Vimeo.

او در ادامه به ورود نیروهای امنیتی به مدارس اشاره کرده و با اشاره به صدور اتهامات منجر حکم اخراجش از آموزش‌وپرورش می‌نویسد: «شما اجازه دادید نیروهای آتش به اختیار وارد محیط مدرسه شوند و بلای جان دانش‌آموزان شوند. مگر خواسته این دانش‌آموزان چیست؟ چرا هیچ‌وقت نخواستید آن‌ها را بشنوید؟ اجازه دادید دانش‌آموزان بازداشت، زندانی، تهدید و حتی کشته شوند! کجا می‌توانم با چنین سازمانی همکاری کنم؟ باور دارم که همکاری با شما یعنی چشم بستن بر این فجایع، یعنی پذیرفتن توهین و تحقیر، من ستم پذیر نیستم و با ستمگر همراه نخواهم شد. نه ده روز، نه سی روز، بلکه سی سال هم صبر کنید، هیچ مدرک و مستندی برای‌تان نخواهم آورد. چرا که من ناگفتنی‌هایم را گفته‌ام. از اتهاماتی که برای بنده ردیف کرده‌اید مشخص است قصد شنیدن ندارید. باشد که روزگاری عدالت برقرار شود.»

شاهکار اداری آقای مدیرکل

کانون صنفی معلمان خوزستان هم در روزهای اخیر با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت «حذف احکام رتبه بندی فعالین صنفی معلمان» در این استان صادر کرد.

این کانون صنفی با اشاره به اینکه «سال‌هاست که معلمان سرگردان و بهت زده از عدم شفافیت مسوولان منتظر اجرای رتبه‌بندی بوده‌اند. دولت‌ها نیز هر کدام با ترفندی، زمان را به نفع خود خریدند و با به تاخیر انداختن این مطالبه معلمان، شرایط و زمینه اعتراضات معلمان را فراهم کردند»، اعلام کرد: «مقاومت‌های بی‌دلیل در برابر اجرای این خواسته فرهنگیان، نتیجه‌ای جز شکل گرفتن اعتراضات سراسری معلمان در بر نداشت و پیوستن بازنشستگان به این اعتراضات، کار را برای دولت‌مردان سخت کرد. دولت سیزدهم راهی جز اجرای رتبه‌بندی نداشت. بماند که وقتی تابلوی اجرای رتبه‌بندی را بالا بردند، آنچه از آن باقی مانده بود تداعی کننده مَثَل رنگ کردن گنجشک و فروختن قناری بود.»

لایحه رتبه‌بندی در رفت و برگشت‌های متعدد میان دولت و مجلس، سرانجام به مرحله تنظیم «آیین‌نامه رتبه‌بندی» رسید و در نهایت مقرر شد تا تمام معلمان از مزایای رتبه یک برخوردارشوند. کانون صنفی معلمان خوزستان ضمن انتقاد از نحوه اجرای آیین‌نامه و حذف برخی از رتبه‌های صادر شده برای معلمان معتقد است: «گویا اداره کل خوزستان، یک ایالت مستقل است، مدیرکل استان هم ادعای خودمختاری کرده است. آقای مدیرکل در یک شاهکار اداری، بدون توجه به آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی، با نظر شخصی خود و مطرح کردن اینکه این حذف‌ها دستوری بوده و از وزارت‌خانه از او خواسته شده است، احکام رتبه‌بندی فعالین صنفی معلمان استان را بعد از صدور مجدا لغو کرد. اقدامی کاملا غیرقانونی و خلاف ضوابط و مقررات اداری و به‌صورت سلیقه‌ای که حتی در قبال درخواست کتبی ذینفعان جهت پیگیری احکام‌شان، تنها پاسخ ایشان پوزخندی گستاخانه در برابر حق‌خواهی همکاران بوده است.»

کانون صنفی معلمان خوزستان در پایان بیانیه خود ضمن محکوم نمودن این اقدامات، آن‌را مصداق تشویش اذهان عمومی دانسته و هشدار داده بود: «در صورت ادامه اینگونه حرکات تحریک‌آمیز، مسوولیت هر کنشی از سوی معلمان، بر عهده شخص آقای "حمیدی‌نژاد"، مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان خواهد بود.»

ادبیات پادگانی و تهدید معلمان حامی دانش‌آموزان

در پی فراخوان اول و دوم آبان‌، شورای هماهنگی برای تحصن در حمایت از دانش‌آموزان بازداشتی و خانواده‌های شهدا پانزده تن از معلمان دبیرستان امام خمینی شهر مهاباد، با تشکیل پرونده در هیات تخلفات اداری مواجه شده‌اند. بر اساس اطلاعات دریافتی «ایران وایر»، معرفی این معلمان به هیات تخلفات اداری با دستور «کریم سلیمانی» رییس اداره آموزش‌وپرورش این شهر انجام شده است.

فعالان صنفی مهاباد درباره این دستور می‌گویند: «کریم سلیمانی روز یکم آبان‌، با مراجعه به دفتر این  دبیرستان و با ادبیاتی پادگانی، همکاران متحصن را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دهد. معلمانی که اکثرشان به لحاظ سن و سابقه از او مسن‌تر و باسابقه‌تر بوده و از نظر خوش‌نامی و وجهه اجتماعی، غیرقابل مقایسه هستند.»

معلمان شاغل و بازنشسته شهرستان مهاباد هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «تمام‌قد از همکاران عزیز و دلسوزمان حمایت نموده و از هیات بدوی تخلفات اداری استان -که از یاد خود برده‌اند [خودشان هم] از بدنه جامعه فرهنگی هستند و باید حامی همکاران باشند- می‌خواهیم نسبت به پرونده‌سازی‌های انجام شده، موضع مستقل و منصفانه داشته باشد و وفاداری و قدرشناسی خود را با صدور حکم برائت همکاران، به جامعه فرهنگی نشان دهند.»

انحراف افکار عمومی

یک فعال صنفی معلمان در واکنش به تهدیدات مکرر معلمان حامی اعتراضات و دانش‌آموزان به ایران وایر می‌گوید: «هموطنان گرامی بدانند اقدامات غیرقانونی حکومت، در کنار تهدید بە اعمال فشارهای بیشتر بر معلمان، کسانی را هدف گرفته کە سال‌هاست با دغدغە‌ آموزش فرزندان ایران بر پایە اصل ۳۰ قانون اساسی و تامین بستر آموزشی مناسب را داشتە‌اند، در ماه‌های اخیر هم مدافع حق‌خواهی و عدالت طلبی مردم ستمدیده ایران بوده‌اند. معلمان بارها موضع خودشان را مقابل سرکوب، بازداشت، شکنجه و صدور احکام بی‌اساس برای معترضین اعلام کرده و این برخوردها و صدور چنین احکامی را محکوم کرده‌اند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه جامعه معلمین و فرهنگیان در جریان اعتراضات چهارماهه به شدت نسبت به حضور نیروهای نظامی در مدارس معترض بوده‌اند، می‌گوید: «مدرسه پادگان و محل استقرار نیروهای نظامی نیست، جایگاه علم و فرهنگ است. فرهنگیان بارها مانع بازداشت دانش‌آموزان خود شدند. حتی خودشان را سپر تیرهایی کردند که  نیروهای سرکوب به سوی فرزندان مردم شلیک کردند. همین‎ها باعث شده تا حکومت بخواهد از معلمین، تربیت کننده نسل حق‌جو و عدالت خواه، انتقام بگیرد.»

این فعال صنفی معلمان در ادامه با تاکید بر اینکه مزایای قانون رتبەبندی حقی بوده کە بیش از ۱۵ سال بین دولت و مجلس پاسکاری شده می‌گوید: «با تلاش همین همکاران که برخی از آن‌ها هم هم اکنون در زندان هستند، با وجود نواقص فراوان، رتبه‌بندی در ۱۴۰۱ تصویب شده؛ ولی حالا تبدیل به حربه‌ای برای اعمال فشار به جامعه چند صد هزار نفری معلمان شده است. یکی از اهداف حکومت در این اعمال فشار، انحراف افکار عمومی است. می‌خواهد معلمان را از جامعه مجزا کرده و طوری به جامعه وانمود کنند که در شرایطی که مردم، ماتم زده از وقایع اخیرند، معلمین فقط به فکر مزایای مادی خودشان هستند. انتشار این ضد اخبار در حالی رخ می‌دهد که در جریان خیزش مردم ایران، تعداد زیادی از معلمین بازداشت و محاکمه و حتی شکنجه شده، یا جان خود را از دست داده‌اند.»

 

 

 

 

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

خراسان رضوی

ثبت نظر

اخبار

نواب ابراهیمی، مدرس آشپزی، در پی آموزش کتلت بازداشت شد

۱۵ دی ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
نواب ابراهیمی، مدرس آشپزی، در پی آموزش کتلت بازداشت شد