close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

واکنش‌های گسترده جهانی به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی

۱۷ دی ۱۴۰۱
خواندن در ۵ دقیقه
هرالد تروخ، نماینده سوسیال‌دموکرات پارلمان اتریش
هرالد تروخ، نماینده سوسیال‌دموکرات پارلمان اتریش
واکنش‌های گسترده جهانی به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه صبح امروز ۱۷ دی ۱۴۰۱ از اجرای حکم اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری خبر داد.
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه صبح امروز ۱۷ دی ۱۴۰۱ از اجرای حکم اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری خبر داد.
قوه قضاییه در پرونده قتل این بسیجی برای ۱۶ نفر کیفرخواست صادر کرد. محمد مهدی کرمی و محمد حسنی به عنوان متهمان ردیف اول و دوم این پرونده معرفی و به «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»، «حمله به ماموران پلیس و بسیج» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم و به اعدام محکوم شدند.
قوه قضاییه در پرونده قتل این بسیجی برای ۱۶ نفر کیفرخواست صادر کرد. محمد مهدی کرمی و محمد حسنی به عنوان متهمان ردیف اول و دوم این پرونده معرفی و به «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»، «حمله به ماموران پلیس و بسیج» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم و به اعدام محکوم شدند.

 

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه صبح امروز ۱۷ دی ۱۴۰۱ از اجرای حکم اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری خبر داد.

 بر اساس ادعای حکومت این دو جوان به عنوان متهم ردیف اول و دوم پرونده قتل  روح‌الله عجمیان معرفی شده بودند. 

در جریان چهلم حدیث نجفی، یک از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در درگیری میان معترضان و نهادهای امنیتی یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان جان باخت. 

قوه قضاییه در پرونده قتل این بسیجی برای ۱۶ نفر کیفرخواست صادر کرد. محمد مهدی کرمی و محمد حسینی به عنوان متهمان ردیف اول و دوم این پرونده معرفی و به «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»، «حمله به ماموران پلیس و بسیج» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم و به اعدام محکوم شدند. 

محمد مهدی کرمی ۲۲ ساله و کاراته‌کا بود . او در زندان مورد شکنجهٔ «جسمی، جنسی و روانی» قرار گرفته‌ بود. اکانت «۱۵۰۰ تصویر» که در توییتر اخبار اعتراضات و بازداشتی‌ها را پوشش می‌دهد، روز شنبه، ۱۹ آذر ماه، خبر داد که محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول در پرونده قتل یک بسیجی، در ملاقات با خانواده خود از آزار جسمی و روانی «شدید» خود توسط ماموران حکومتی گفته است.

به گفته آقای کرمی، «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

محمدمهدی کرمی در ادامه از آزارهای جنسی ماموران حکومتی در طول بازداشت خبر داده و گفته است که آن‌ها «هر روز اندام‌تناسلی‌اش را لمس و تهدید می‌کنند که به او تجاوز خواهند کرد».

 ماشالله کرمی پدر او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته بود که  محمد مهدی اتهامات وارد شده بر خود را رد کرده است . آقای کرمی از حق دسترسی به وکیل محروم بود. محمد حسین آقاسی از سوی خانواده او به عنوان وکیل پرونده انتخاب شده بود اما قوه قضاییه وکالت او را برای فرجام خواهی نپذیرفته بود.  

ماشالله کرمی پدر محمد مهدی به اعتماد گفته وکیل تسخیری به تماس‌های آن‌ها جواب نمی‌دهد. 

محمد حسینی متهم ردیف دوم این پرونده است. گفته می‌شد او پدر و مادر ندارد و کسی نیست که درباره‌اش اطلاع‌رسانی کند.  علی شریف‌زاده اردکانی، وکیلی  که اجازه دفاع در مرحله فرجام خواهی از او را یافته بود  پس از اولین دیدار با او در توییترش خبر داد که تمامی اقرارهای موکلش تحت شکنجه بوده است. او نوشته بود: « محمد حسینی مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفته و "روایتش همه اشک بود.»

 

اعدام محمدمهدی کرمی بدون اجازه آخرین دیدار با خانواده‌اش 

 

محمد حسین آقاسی، وکیل محمد مهدی کرمی در توئیتی نوشته که پدرمحمدمهدی کرمی به او گفته که «امروز صبح حکم را اجراکرده‌اند. بدون اینکه اجازه آخرین دیدار با خانواده اش را به آنها بدهند!!!!!! »

آقای آقاسی نوشته است: «چهارشنبه از زندان تماس گرفت و گفت اعتصاب غذای خشک را بعنوان اعتراض به نپذیرفتن شما بعنوان وکیلم شروع کرده‌ام. قرار بود اگر موفق به اعطای وکالت شد، اعاده دادرسی را مطرح کنم.»

پدر و مادر محمد مهدی کرمی بارها با انتشار ویدیو از مسئولان خواهان لغو حکم اعدام پسرشان شده بودند. ماشاءالله کرمی، پدر او گفته بود که کارگر دست‌فروش است.

محمد حسینی، معترض دیگر که امروز اعدام شده، نیز پدر و مادر خود را از داده است، یی‌ران وی، نماینده مجلس آلمان که کفالت سیاسی او را به عهده گرفته، گفته بود که تنها خویشاوند نزدیک او نیز همراه با او بازداشت شده است.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل او قبلا از شکنجه شدیدش در زندان خبر داده بود.

 

اعتصاب غذای مهدی بیک‌، در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی

 

همسر آقای بیک روز شنبه، ۱۷ دی در یک توئیت ضمن اعلام خبر اعتصاب غذای همسرش گفته است که احتمالا این روزنامه‌نگار در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی، معترض بازداشت‌شده اعتصاب غذا کرده است.

آقای بیک در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای متعددی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری از جمله پدر و مادر محمدمهدی کرمی تهیه و منتشر کرده بود.

مهدی بیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد، ۱۵ دی در تهران بازداشت شده بود.

 

واکنش نماینده آلمان در پارلمان اروپا به اعدام دو معترض

 

نماینده آلمانی پارلمان اروپا در توییتی در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی گفت: «باید با جمهوری اسلامی مثل تروریست‌ها برخورد کنیم»

روز شنبه هفدهم دی ماه پس از انتشار خبر اعدام دو بازداشتی اعتراضات سراسری، هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا و نایب رئیس کمیته حقوق بشر این پارلمان، در واکنش به اجرای این دو حکم اعدام در ایران در توییتر نوشت: «جامعه جهانی باید با مقامات جمهوری اسلامی همچون تروریست‌ها برخورد کند و باید «سیگنالی روشن» به ایران فرستاد و آنها را تهدید کرد.»

 

پرستو فروهر : باز هم داغ دل، آن هم در آستانه سومین سالگرد جنایت هواپیما

 

پرستو فروهر، فرزند داریوش و پروانه فروهر، از کشته‌شدگان قتل‌های زنجیره‌ای، در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ایران، بیتی از شاهنامه فردوسی درباره ضحاک را در توییتر منتشر کرد.

خانم فروهر در توییترش با هشتگ #داد_خواهيم_اين_بيداد_را نوشت: «بکشتی و مغزش بپرداختی، مر آن اژدها را خورش ساختی.  باز هم اعدام، باز هم قتل حكومتي، باز هم داغ دل … آن هم در آستانه سومین سالگرد جنایت هواپیما. »

در اعتراضات سراسری بسیاری از معترضان با سر دادن شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، علی خامنه‌ای به ضحاک ماردوش، شخصیت منفور شاهنامه، تشبیه کرده‌اند.

 

حامد اسماعیلیون: وقت اخراج سفرای این حکومت تروریست فرا رسیده

 

در ادامه واکنش‌های گسترده به اعدام معترضان «حامد اسماعیلیون»، از بازماندگان قربانیان سرنگونی هواپیما به دست سپاه پاسداران، در توییتی به اعدام محمدحسین کرمی و محمد حسینی واکنش نشان داد.

آقای اسماعیلیون نوشت: «دو نفر دیگر از ما را کشتند. وقت اخراج سفرای این حکومت تروریست فرا رسیده است.»

 

واکنش نازنین بنیادی به اعدام دو معترض دیگر: شرم بر جامعه جهانی

 

در ادامه اعتراضات گسترده به اعدام دو معترض اعتراضات اخیر، نازنین بنیادی، هنرپیشه ایرانی‌الاصل هالیوود و فعال حقوق بشر، روز شنبه در واکنش به اعدام‌های تازه در ایران نوشت: «قاتلان رژیم جمهوری اسلامی دو معترض دیگر را اعدام کردند. شرم بر جامعه جهانی و رهبران جهان که جمهورس اسلامی را متوقف نکردید.»

 

سازمان حقوق بشر ایران اعدام معترضان را عمل جنایتکارانه خواند

 

در ادامه اعتراضات گسترده به اعدام دو معترض دیگر، سازمان حقوق بشر ایران اعدام این دو معترض بازداشت‌شده را «عمل جنایتکارانه» خواند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری، ضمن هشدار نسبت به «عدم واکنش درخور جامعه جهانی»  درباره اعدام پرشمار معترضان، از مردم ایران در داخل و خارج از کشور خواست تا با «اعتراض» بیشتر و از جامعه جهانی خواست که با اقدامات تنبیهی شدیدتر علیه حکومت و ارگان‌های سرکوب مثل سپاه پاسداران و بیت علی خامنه‌ای، هزینه سیاسی این جنایات را بالا ببرند.

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد: این رژیم نفس‌های آخر خود را می‌کشد

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در توییتر خود نوشت: «دو قربانی جدید رژیم بی رحم اسلامی در ایران. اما اجازه دهید واضح بگویم، این رژیم نفس‌های آخر خود را می کشد. در آرامش باشید عزیزان آزادیخواه»

سخنگوی جبهه اصلاحات: هدف از اعدام‌ها ترساندن مردم است

علی شکوری‌راد ،سخنگوی جبهه اصلاحات، هدف از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را «ترساندن» معترضان دانست و از اجرای این احکام ابراز انزجار کرد.

شکوری‌راد، روز شنبه در توییتر خود نوشت «روایت رسمی در مورد کشته شدن روح‌الله عجمیان که موجب این حکم قضایی شد هرگز قابل باور نبوده است. گمان دارم اصل ماجرا توطئه بوده و همه گرفتار آن توطئه شده‌اند. غرض ترساندن است اما بنزین روی آتش است».

علی کریمی: تا بیدار نشیم، بی دار نمی‌شیم 

علی کریمی، اسطوره فوتبال ایران و از ورزشکاران مخالف جمهوری اسلامی  در یک استوری در اینستاگرام خود به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی واکنش نشان داد و نوشت: آی وطن، بی‌کس وطن، تا بیدار نشیم، بی‌دار نمی‌شیم

 

کفیل سیاسی محمد حسینی: تمام سفرای اتحادیه اروپا را از تهران برگردانید

هارالد تراخ نماینده پارلمان اتریش به اعدام «محمد حسینی» واکنش نشان داد و نوشت: مراکز اسلامی که بازوان دراز شده سپاه پاسداران در اروپا .هستند را هرچه سریع‌تر تعطیل کنید و آخوندهایی که به خارج از کشور صادر شده‌اند را بیرون کنید

 

 

 

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

تهران

ثبت نظر

گزارش

معلمان در اعتراضات سراسری، پنج جان باخته و ۴۳۸ پرونده قضایی

۱۷ دی ۱۴۰۱
جواد متولی
خواندن در ۱۲ دقیقه
معلمان در اعتراضات سراسری، پنج جان باخته و ۴۳۸ پرونده قضایی