close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

نرخ تورم ۶۴ درصدی در اسفند؛ رکورد تورم ۵۰ ساله اخیر شکسته شد

۶ فروردین ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
نرخ تورم ۶۴ درصدی در اسفند؛ رکورد تورم ۵۰ ساله اخیر شکسته شد

نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۶۳.۹ درصد افزایش یافته که یک رکورد تاریخی در ایران به‌شمار می‌رود.

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ گزارش تورم اسفند ماه سال گذشته را منتشر کرد اما برخلاف گزارش‌های پیشین، تنها به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند نسبت به دور مشابه سال قبل از آن اشاره کرده که نشان می‌دهد تورم سالانه در ایران به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

اگرچه در این گزارش، تورم اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) نیامده است، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص قیمت اسفند ماه ۷۹۴.۳ بوده است؛ در حالی که بر اساس آرشیو آمارهای بانک مرکزی، شاخص قیمت اسفند ۱۴۰۰ حدود ۴۸۴.۶ گزارش شده بود.

بدین ترتیب افزایش قیمت‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) حدود ۶۳.۹ درصد است.

مشخص نیست که چرا بانک مرکزی در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره‌ نکرده است، در حالی که با مقایسه شاخص‌های قیمت محاسبه آن بسیار آسان است. 

برخلاف روال معمول، مرکز آمار ایران هم تورم بهمن‌ماه را بسیار با تاخیر منتشر کرد و تورم اسفندماه را هنوز اعلام نکرده است.

مرکز آمار ایران مدعی شده که علت تاخیر در انتشار نتایج نرخ تورم اسفند ١٤٠١ تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ است.

ثبت نظر

اخبار

تاکید مخالفان جمهوری اسلامی بر لزوم دوام مبارزه

۶ فروردین ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
تاکید مخالفان جمهوری اسلامی بر لزوم دوام مبارزه