close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
صفحه‌های ویژه

کرونا در ایران؛ واکسن ایرانی که «نیاز به مجوز سازمان جهانی بهداشت ندارد»

۹ دی ۱۳۹۹
پویان خوشحال
خواندن در ۶ دقیقه
سرانجام روز سه‌شنبه ۹دی‌ماه۱۳۹۹ مقام‌های ایران از آغاز مرحله کارآزمایی انسانی این واکسن خبر دادند.
سرانجام روز سه‌شنبه ۹دی‌ماه۱۳۹۹ مقام‌های ایران از آغاز مرحله کارآزمایی انسانی این واکسن خبر دادند.
«کیانوش جهانپور»، سخن‌گوی سازمان غذا و دارو گفت استفاده از این واکسن در داخل ایران نیازی به مجوز سازمان جهانی بهداشت ندارد.
«کیانوش جهانپور»، سخن‌گوی سازمان غذا و دارو گفت استفاده از این واکسن در داخل ایران نیازی به مجوز سازمان جهانی بهداشت ندارد.

پس از چندین هفته کش و قوس درباره واکسن تولید ایران، سرانجام روز سه‌شنبه ۹دی‌ماه۱۳۹۹ مقام‌های ایران از آغاز مرحله کارآزمایی انسانی این واکسن خبر دادند و یک مقام وزارت بهداشت گفت استفاده از این واکسن در داخل ایران نیازی به مجوز سازمان جهانی بهداشت ندارد.

همزمان بنابر آمار رسمی که روز سه‌شنبه اعلام شد، شمار جان‌باختگان روزانه کرونا ۱۱ نفر نسبت به روز دوشنبه افزایش یافت و به ۱۳۲ مورد رسید.

تزریق اولین واکسن کرونای ایرانی

پس از مدت‌ها اظهارات ضد و نقیض درباره خرید واکسن خارجی، تولید مشترک با کشوری دیگر یا تولید کاملا داخلی، سرانجام روز سه‌شنبه در مراسمی که با حضور شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی برگزار شد، ستاد اجرایی فرمان امام از تزریق واکسن به نخستین گروه از داوطلبان خبر داد.

در این مراسم که وزیر بهداشت، معاون علمی رییس جمهور و رییس ستاد اجرایی فرمان امام حضور داشتند، واکسنی که گفته می‌شد زیر نظر این ستاد تولید شده در آغاز مرحله کارآزمایی بالینی به «طیبه مخبر»، دختر رییس ستاد اجرایی فرمان امام تزریق شد.

پخش تصاویر تزریق به طیبه مخبر در حالی که چادر بر سر داشت و آستین لباسش به نظر پایین بود، با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، و حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل نفت پارس که زیرمجموعه این ستاد است، دومین و سومین نفر بودند.

این واکسن که با نام «کووایران برکت» (CovIran) معرفی شده، به چند تن دیگر نیز در این مراسم تزریق شد.

«سعید نمکی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این مراسم گفت تزریق واکسن به داوطلبان پیامی به مردم ایران است که مقام‌های جمهوری اسلامی به واکسنی که قرار است به مردم تزریق شود باور دارد.

پیش از این اعلام شده بود در نخستین مرحله کارآزمایی بالینی این واکسن به ۵۶ نفر تزریق خواهد شد. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، این ۵۶ نفر از میان ۶۵ هزار داوطلب انتخاب شده‌اند.

«علیرضا حسینی»، مدیر گروه مطالعات بالینی این واکسن، گفت: پس از تزریق صفر که روز سه‌شنبه انجام شد، تزریق بعدی روز چهاردهم صورت می‌گیرد و «بعد از ۲۸ روز از آخرین تزریق، نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد».

به این ترتیب و با این برنامه‌ریزی، قرار است نتیجه نهایی این واکسن روز ۲۱ بهمن، یک روز قبل از روز «پیروزی انقلاب» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، اعلام شود.

جهانپور: مجوز WHO نیاز نیست

«کیانوش جهانپور»، سخن‌گوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه آغاز مطالعه انسانی به معنای رونمایی از واکسن نیست گفت: «هر وقت این واکسن تایید نهایی شود، ظرفیت تولید انبوه آن هم آماده است.»

به گفته جهانپور، «مهم تایید مراحل کارآزمایی بالینی است و اگر تایید نهایی انجام شود در سال ۱۴۰۰ قابلیت تولید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را تا آخر سال خواهند داشت، ولی قبل از آن باید همه مراحل کارآزمایی بالینی به تایید سازمان غذا و دارو رسیده باشد.»

او همچنین گفت هر واکسن دیگری که بخواهد در ایران تزریق شود تنها با مجوز سازمان غذا و دارو قابل تولید یا ورود به ایران است: «ممکن است مستندات برای سازمان بهداشت جهانی ارسال شود اما برای استفاده در کشور نیازی به مجوز WHO نیست و همه چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می‌شود.»

جهانپور افزود: «هر زمان قرار شد در حوزه صادرات واکسن کرونای ایرانی اقدام کنیم، می‌توان برای دریافت مجوز سازمان جهانی بهداشت یا سازمان‌های مرتبط بین‌المللی یا کشورهای مقصد برای این واکسن هم اقدام کرد.»

وضعیت نارنجی در شمیرانات، ری، ورامین، دماوند و شهریار

«علیرضا زالی»، رییس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، گفته است طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه‌شنبه ۲۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سراسر این استان بستری شدند که از این تعداد ۱۰۸ بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافتند.

همچنین در این مدت بالغ بر ۴ هزار و ۶۰۰ نفر به بخش سرپایی بهداشتی و درمانی مراجعه کرده بودند. ضمن اینکه طی همین مدت ۳۰۰ نفر از بیمارستان‌های تهران مرخص شدند.

در حال حاضر به گفته زالی، ۲ هزار و ۳۳۲ بیمار در سراسر استان تهران بستری هستند که وضعیت ۹۳۲ نفر از آن‌ها در بخش ویژه وخیم گزارش شده است.

زالی با بیان اینکه بررسی‌ها از ۱ آذر تا ۶ دی نشان از کاهش ۶۹ درصدی میزان مرگ و میر در تهران دارد گفت: «میزان بستری عادی نیز در این بازه زمانی نسبت به ۲ ماه اول پاییز ۵۷ درصد و میزان بستری در بخش مراقبت ویژه ۳۷ درصد کاهش داشته است. همچنین مجموع مراجعین به بخش‌های سرپایی و بستری با ۵۲ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.»

او وضعیت تهران در مقابل بیماری را «شکننده و بی‌ثبات» توصیف کرد و گفت شمیرانات، ری، ورامین، دماوند و شهریار وضعیت نارنجی دارد.

خداکرمی: مسئولان با کاهش شیوع ویروس اعلام پیروزی نکنند

همچنین روز سه‌شنبه «ناهید خداکرمی»، عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از اظهارات برخی مسئولان که از شکست کرونا و اعلام پیروزی صحبت کرده‌اند گفت: «از مسئولین و مدیران کشور درخواست دارم این بار هم اجازه بدهند که تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از این بیماری صفر شود و بعد اعلام کنند که پیروز شده‌ایم و عامل این بیماری چه کسی بوده است، چرا که در غیر این صورت اعتماد مردم خدشه‌دار می‌شود.»

او با اشاره به «بدحال» بودن پنج هزار بیمار کرونایی در کشور ابراز نگرانی کرد که مردم نباید گمان کنند همه چیز تمام شده و دیگر خبری از کرونا نیست. خداکرمی همچنین در خصوص شیوع موج جدیدی از ویروس هشدار داد.

شناسایی ۶۱۰۸ بیمار قطعی مبتلا طی ۲۴ ساعت

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی «سیما سادات لاری»، سخن‌گوی وزارت بهداشت، ۶ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شد که ۸۱۵ نفر از آن‌ها بستری شدند.

همچنین طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه، ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و بنابر آمار رسمی، مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۵۱۲۸ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

به گفته لاری و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

کرمان؛ بستری شدن ۲۹ بیمار و فوت ۱۱ نفر

براساس اعلام مسئولان دانشگاهی استان کرمان، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه، ۲۹ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

همچنین در حال حاضر ۲۵۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان بستری هستند.

با فوت ۱۱ نفر دیگر، مجموع فوتی‌های قطعی بیماری کووید۱۹ از ابتدای شیوع ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۲۸ نفر رسیده است.

مجموع بستری‌ها در کردستان به ۱۵۴ نفر رسید

در استان کردستان نیز ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و به این ترتیب، شمار بستری‌های این استان تا ظهر سه‌شنبه به ۱۵۴ بیمار رسید.

در حال حاضر در سنندج ۸۳ نفر، سقز ۲۰ نفر، مریوان ۶ نفر، قروه ۱۱ نفر، بیجار ۸ نفر، کامیاران ۱۱ نفر، دیواندره ۴ نفر، بانه۹ نفر، دهگلان و سروآباد هم یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند.

همچنین براساس آمار استانی، با مرگ ۱ بیمار دیگر مجموع فوت‌شدگان بر اثر بیماری کووید۱۹ در کردستان از ابتدا تاکنون به ۱۰۳۱ نفر رسیده است.

فوتی‌های کرونا در فارس از سه هزار نفر گذشت

«عبدالرسول همتی»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفته است از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تا ظهر سه‌شنبه، بیش از ۳۰۰۰ نفر در استان فارس فوت کرده‌اند.

به گفته همتی، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه، ۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در این استان فوت کرده‌اند.

در حال حاضر ۶۲۵ بیمار مشکوک و دارای نشانگان کرونا در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۳۹ بیمار به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان فارس بستری شده‌اند.

 

مطالب مرتبط:

گاه‌شمارکرونا در ایران؛ از انکار تا گورهای آهکی و شروع سیاست قرنطینه

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ فوریه ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ مارچ ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ آوریل ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ می ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ ژوئن ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ جولای ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ آگوست ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ سپتامبر ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ اکتبر۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ نوامبر ۲۰۲۰

گاه‌شمار کرونا در ایران؛ دسامبر ۲۰۲۰

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

آیا نفتکشی که سپاه به آب انداخت «دومین نفتکش اقیانوس‌پیما» بود که...

۹ دی ۱۳۹۹
ایران وایر
خواندن در ۸ دقیقه
آیا نفتکشی که سپاه به آب انداخت «دومین نفتکش اقیانوس‌پیما» بود که دوساله ساخته شد؟