close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

زندان اوین در آتش و دود؛ بند هفت زندان اوین منفجرشده است

۲۳ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
بر اساس اخباری که به ایران‌‎وایر رسیده است در بند هفت زندان اوین انفجاری رخ داده و آتش و دود رویت شده بر بالای زندان به همین سبب ایجاد شده است.
بر اساس اخباری که به ایران‌‎وایر رسیده است در بند هفت زندان اوین انفجاری رخ داده و آتش و دود رویت شده بر بالای زندان به همین سبب ایجاد شده است.

گزارش‌ها از خیابان‌های اطراف زندان اوین حاکی از سر گرفته شدن تیراندازی در این زندان است. شاهدان عینی گفته‌اند که صدای شلیک ممتد را دوباره می‌شنوند. این اخبار در حالی منتشر شده که ساعتی پیش، شاهدان عینی از ساکت شدن صدای تیراندازی در این زندان خبر داده بودند.

در پی افزایش نگرانی‌ها از جان زندانیان محبوس در زندان اوین، برخی کاربران احتمال داده‌اند که این انفجار و آتش‌سوزی در این زندان، از پیش‌برنامه‌ریزی شده بوده است. گزارش‌هایی از جوسازی چندین اکانت بدون اسم و رسم که فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران می‌گویند «ناامن» هستند، منتشر شده که در آن از ورود هلی‌کوپتر به زندان اوین و وقوع «شورش» خبر داده‌اند.

همچنین «یاسر هاشمی»، فرزند «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» در گفتگوی زنده خود در «کلاب هاوس»، در پاسخ به سوالی که از او درباره وضعیت خواهر و برادرش، «مهدی» و «فائزه هاشمی» که در زندان اوین محبوس هستند، پرسیده‌اند، گفته است که مهدی که در بند ۷ و ۸ زندان اوین در حبس بوده، هر هفته چهارشنبه به مرخصی می‌آمده و جمعه‌ها دوباره به زندان بازمی‌گشته، اما این هفته دو روز جلوتر او را به مرخصی فرستاده‌اند و وقتی روز جمعه به زندان مراجعه کرده، به او گفته‌اند فعلا نیاید.

یاسر هاشمی که در کانال «ایران من» و با موضوع «در زندان اوین چه خبر است» در حال گفتگو است، در پاسخ به این سوال که چرا خواهرش را مرخص نکرده‌اند، گفته او در بند ۷ و ۸ این زندان نیست ولی مهدی در بند ۷ و ۸ بوده است.

همچنین خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، به نقل از یکی از نیروهای امدادی حاضر در زندان اوین نوشت که آتش‌سوزی این زندان هم‌اکنون مهار شده و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند. ایرنا اعلام کرده که در این «حادثه»، هیچ‌کس کشته نشده و ۸ نفر مصدوم شده‌اند.

بر اساس اخباری که به ایران‌‎وایر رسیده است در بند هفت و هشت زندان اوین آتش‌سوزی رخ داده و آتش و دود رویت شده بر بالای زندان به همین سبب ایجاد شده است.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که صدای شلیک دستکم ۱۵۰ تیر شنیده شده و آژیر خطر از صبح چند بار به صدا درآمده است. 

علاوه بر شنیده شدن صدای آژیر خطر در طول امروز منابع آگاه می‌گویند صدای این آژیر از یکساعت قبل از آتش‌سوزی بصورت ممتد شنیده شده و قطع نشده است.

همچنین گفته می‌شود که درهای سایر بندها بسته شده است.

شاهدان عینی می‌گویند اتوبان یادگار امام بسته شده و در اتوبان چمران دود غلیطی دیده می‌شود.

به گفته برخی از شاهدان ماموران امنیتی اجازه توقف هیچ‌یک از خودروهای عبوری از نزدیکی اوین را نمی‌دهند و با ضربه زدن به بدنه خودروها آن‌ها را وادار به حرکت می‌کنند.

گروهی از زندانیان که سابقه گذراندن دوران محکومیت خود را در زندان اوین داشته و ساختمان این زندان را می‌شناسند گفته‌اند که انفجار بر اثر آتش‌سوزی در چراغ خانه و کپسول‌های گار بند هفت بوده و شماری از زندانیان بند هفت بعد از وقوع انفجار شورش کرده‌اند.

گفته می‌شود احتمال درگیر شدن سلول‌های انفرادی در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ و همچنین بند زنان زندان اوین با آتش‌سوزی زیاد است.

از ساعاتی پیش تصاویری از زندان اوین در شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده بود که آتش و دود را بر فراز این زندان نشان می‌‎داد و همچنین صدای تیراندازی در زندان اوین به گوش می‌‎رسید.

در تصاویر دیگری که ساکنان مناطق مسکونی اطراف زندان اوین منتشر کردند مشخص است که حرکت متورسواران امنیتی و انتظامی به سوی این  زندان دیده می‌‎شود.

با توجه به تراکم بالای زندانیان این زندان و بازداشتی‌های اعتراضات سراسری نگرانی‌هایی نسبت به جان افراد محبوس در این زندان احساس می‌شود.

همزمان مرکز رسانه قوه قضاییه در خبری وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین را ناشی از «درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت از یک کارگاه کارآفرینی زندان» عنوان کرده و نوشته است که «بلافاصله انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده است.»

رسانه‌های رسمی در داخل ایران در حالی از «مهار آتش‌سوزی» و « تحت کنترل بودن زندان» توسط نیروهای انتظامی مستقر در زندان خبر می‌دهند که ویدیوهای منتشر شده دررسانه‌های اجتماعی از اقدام نیروهای لباس شخصی برای مسدود کردن اتوبان‌های منتهی به زندان اوین حکایت دارند.

همچنین منابع ایران‌وایر از شنیده شدن صدای دستکم ۱۵۰ تیر در لحظات اولیه وقوع انفجار در این زندان خبر داده بودند.

پیش از این نیز زندان لاکان در رشت آتش گرفته بود. به گفته مقامات رسمی حداقل هشت نفر در آن آتش سوزی کشته شدند.

این خبر تکمیل خواهد شد…

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

علی دایی: ریختن خون دختران زادگاهم نتیجه سکوت ماست

۲۳ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
علی دایی: ریختن خون دختران زادگاهم نتیجه سکوت ماست