close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

اعتراضات سراسری، معلمان در بازداشت و شکنجه و هیات تخلفات اداری

۱۸ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۶ دقیقه
اعتراضات سراسری، معلمان در بازداشت و شکنجه و هیات تخلفات اداری

در چند هفته‌ای که از اعتراضات سراسری می‌گذرد، معلمان ایران روزهای سختی را تجربه کردند. از بازداشت و ضرب‌و‌شتم تا احضار و بازجویی گرفته، تا ارسال پرونده به هیات تخلفات اداری و انتقال محل خدمت. برخی معلمان بازداشت شده کماکان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مختلفی تحت بازداشت قرار دارند و برخی با قید وثیقه آزاد شده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید، تازه‌ترین رخدادهای پیرامون جامعه فرهنگیان ایران است.

شکنجه امید سعیدپور، بازنشسته فرهنگی در اطلاعات سپاه مریوان

«امید سعیدپور»، فرهنگی بازنشسته که درپی احضار تلفنی همراه با تهدید و فحاشی به اطلاعات سپاه مریوان مراجعه کرده بود، به‌شدت مورد ضرب‌و‌شتم و شکنجه قرار گرفته است. این احضار تلفنی روز ۱۷آبان‌ و از طریق شماره ناشناس انجام شده بود. 

اعتراضات سراسری، معلمان در بازداشت و شکنجه و هیات تخلفات اداری

به گفته یک فرد مطلع، ماموران اطلاعات سپاه مریوان با این فرهنگی بازنشسته تماس گرفته و بدون هیچ مقدمه‌ای با فحاشی و رکیک‌ترین فحش‌های جنسی به خانواده، از او خواسته بودند تا خودش را به اطلاعات سپاه مریوان معرفی کند: «پس از مراجعه این فرهنگی بازنشسته برای چرایی احضار و فحاشی تلفنی، او را بدون اینکه توضیحی بدهند، به اتاقی برده و چند مامور همزمان با شوکر برقی و باتوم، به ضرب‌‌وشتم او پرداخته‌اند. این ضرب‌وشتم وحشیانه تا جایی پیش می‌رود که وقتی شارژ یک شوکر تمام می‌شود، یک شوکر برقی دیگر می‌آورند و او را برای دو ساعت مورد ضرب‌و‌شتم و شکنجه قرار می‌دهند.» در تصاویری که از بدن مضروب این فرهنگی بازنشسته منتشر شده، آثار کبودی و التهاب بدن او کاملا مشهود است. 

به گفته این فرد مطلع: «ماموران اطلاعات سپاه مریوان با شوکر، باتوم و لگد چندین ضربه به بیضه او هم زده‌اند. آن‌ها در نهایت تنها وقتی از شکنجه دست برداشته‌اند که آقای سعیدپور، دچار حالت تهوع شده و استفراغ کرده است. ماموران پس از این اتفاق به سرعت اتاق را ترک کرده و یک مامور دیگر اثر انگشت او را پای چند برگه زده و به او می‌گوید: «اگر مشکلی از لحاظ سلامت و جسمی ندارید، این برگه را امضا کنید که در صحت و سلامت اطلاعات سپاه را ترک کرده‌اید. آقای سعیدپور که به شدت شوکه شده بوده، قبول کرده برگه را امضا کند تا آزاد شود.»

این فرد مطلع در ادامه افزود: «بعد از آزادی، آقای سعیدپور به بیمارستان مراجعه کرده است. ولی نیروهای امنیتی که در نزدیکی محل اقامت او حضور داشته‌اند، پس از مراجعه او به بيمارستان در آن‌جا حضور پیدا کرده و با پزشک اورژانس نیز تماس گرفته بودند.»

این فرد مطلع در پایان می‌گوید: «نیروهای امنیتی با این مستندات دیگر چه چیزی را می‌خواهند انکار کنند؟»

تمدید قرار بازداشت اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی 

قرار بازداشت موقت «اسکندر لطفی»، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان و سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تمدید شد. این تمدید قرار، روز یک‌شنبه ١۵آبان‌١۴٠١، درپی گذشت یک ماه از بازداشت مجدد این فعال صنفی انجام شده است.

اعتراضات سراسری، معلمان در بازداشت و شکنجه و هیات تخلفات اداری

اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران، و عضو هیات مدیره‌ انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، آخرین‌بار ساعت ۷ صبح روز ۱۶مهر۱۴۰۱، با شکستن شیشه در ورودی منزل، بار دیگر توسط نیروهای امنیتی شهر مریوان بازداشت شد. او پس از بازداشت به زندان اوین در تهران منتقل شده است.

در همین روز «مسعود نیکخواه»، یکی دیگر از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان هم درپی احضار تلفنی به اداره اطلاعات مریوان، بازداشت شد. 

نیروهای امنیتی همان روز برای بازداشت «شعبان محمدی»، عضو هیات مدیره‌ انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان هم یورش برده و با شکستن در ورودی منزل، قصد بازداشت او را داشتند. ولی به دلیل عدم حضور او در خانه، موفق به بازداشت او نشدند. 

روز یکشنبه ١٧مهر١٤٠١، با دستور بازپرس شعبه ٢ دادسرای ٣٣ تهران، اسکندرلطفی و مسعود نیکخواه، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان به زندان اوین منتقل شدند.

آقای لطفی که سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم هست، پیشتر در ۱۱اردیبهشت‌، همراه با «شعبان محمدی» و «مسعود نیکخواه»، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. اما در نهایت روز ۲۶مرداد١٤٠١، پس از ۱۰٨ روز بازداشت، با قید وثیقه ۲ میلیارد تومانی تا زمان تکمیل پرونده، به‌صورت موقت آزاد شده بودند.

اسکندر لطفی در زمان بازداشت اردیبهشت،  در اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی و تحت فشار قرار دادن او برای اعترافات اجباری، دست به اعتصاب غذای خشک زدە بود.

حمایت کانون صنفی معلمان ایران از پیروز نامی دبیر کانون خوزستان

به‌دنبال بازداشت و اعتصاب غذای «پیروز نامی» دبیر کانون صنفی فرهنگیان خوزستان در روز ۳۰ مهر ۱۴۰۱، کانون صنفی معلمان با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از این فعال صنفی را اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در هیاهوی خواسته‌های اجتماعی سرکوب شده، "پیروز نامی" دبیر کانون صنفی فرهنگیان استان خوزستان نیز در روز شنبه ۳۰مهر بازداشت و بعد از اولین تماس با خانواده، دیگر هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت این فعال صنفی خوشنام در دست نیست. ادامه این بی‌خبری و اعلام اعتصاب غذا، خانواده و همکارانش را به شدت نگران سلامتی ایشان کرده است. تداوم این وضعیت برای پیروز نامی یکی از اثرگذارترین فعالین صنفی خوزستان، که منش و روش فعالیت صنفی و انسانی او زبانزد همکاران است، برای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی استان نیز تبعاتی به همراه خواهد داشت. زیرا اگر افرادی با این خط‌مشی را هم نمی‌توانند تحمل کنند، باید منتظر واکنش‌های متفاوت‌تری در آینده اعتراضات صنفی استان باشند.»

صدور رای قطعی دادگاه برای فاطمه بهمنی 

شعبه ۱۲دادگاه تجدید نظر دادگستری استان مرکزی، رای قطعی خود را در موضوع «رد اعتراض به حکم صادره در تیرماه ۱۴۰۱» تائید کرد. براساس این رای، خانم «فاطمه بهمنی» به پرداخت ده میلیون تومان جزای نقدی جایگزین شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این فعال صنفی به‌خاطر فعالیت‌های مطالبەگرانە خود بارها احضار و دادگاهی و بازجویی شدە است.

اعتراضات سراسری، معلمان در بازداشت و شکنجه و هیات تخلفات اداری

بیانیه ۱۹تشکل دانشجویی و دانش‌آموزی: آزادی ما به آزادی یکدیگر گره خورده

۱۹ تشکل دانشجویی و دانش‌آموزی سراسر کشور، با امضای بیانیه مشترکی خطاب به کارگران، معلمان و پرستاران، بازنشستگان، کشاورزان و پزشکان حمایت خود از اعتراض این گروههای صنفی را اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: «همراهیم، چرا که فقط با این همراهی پیروزی نهایی انقلاب‌مان میسر می‌شود...ای تمام آن‌هایی که هم‌درد ما هستید، زمان باشکوه یکی شدن، زمان پیوستن ما، فرا رسیده است. بله همه ما درست می‌گفتیم، این حکومت وصله تن مردم کشورمان نیست! ما هرچه اینان گفتند بکنید، مقاومت کردیم و سر برابر ولایت، حاکم شرع و ده‌ها عامل سرکوبشان خم نکردیم.»

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه می‌نویسند: «... انقلاب‌مان به حضور فعالانه و نقش تعیین‌کننده شما برای ایجاد اعتصاب سراسری نیاز دارد. بدون شک، ما پیروزی این انقلاب را همه با هم جشن خواهیم گرفت. آن روز نزدیک است و ما به امید تحقق یک جامعه آزاد، برابر، مرفه برای همگان، سکولار و انسانی تا رسیدن به آمال‌مان ذره‌ای عقب نخواهیم نشست.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

جان باختن فایق مام‌قادری که به دلیل اصابت گلوله در کما بود

۱۸ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
جان باختن فایق مام‌قادری که به دلیل اصابت گلوله در کما بود