close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

سرکوب دانشگاه؛ «اخراج و حذف» اساتید، حراج صندلی‌های دانشگاه‌ها

۵ شهریور ۱۴۰۲
ایران وایر
خواندن در ۷ دقیقه
در آستانه فرارسیدن اولین سالگرد اعتراضات سراسری سال گذشته که بعداز قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، فشار بر دانشجویان و اساتید را افزایش یافته است
در آستانه فرارسیدن اولین سالگرد اعتراضات سراسری سال گذشته که بعداز قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، فشار بر دانشجویان و اساتید را افزایش یافته است

گزارش‌ها حاکی است که در آستانه سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها در ایران، تنها در روز شنبه ۴شهریور۱۴۰۲ دست‌کم «۱۰ تن از استادان» دانشگاه‌های شریف، علامه و تهران «اخراج، تعلیق و حذف» شدند.

هم‌زمان یک مقام وزارت علوم ایران، از اجرای طرحی به نام «کانکت» برای «بازگشت دانشجویان و نخبگان» از خارج از کشور به ایران خبر داده است.

طی روزهای گذشته خبرهای متعددی از اخراج، تعلیق و حذف اساتیدی که در جریان اعتراضات سال گذشته از دانشجویان معترض حمایت یا با اعتراضات همراهی کرده‌اند منتشر شده است.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد، شامگاه ۴شهریور، از اخراج «حمیده خادمی» و «آمنه عالی»، دو استاد دانشگاه علامه تهران، با یک تماس تلفنی خبر داد.

در بخشی از گزارش این منبع دانشجویی آمده است «صبح شنبه ۴شهریور۱۴۰۲، در پی تماس‌هایی تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی، دکتر حمیده خادمی و دکتر آمنه عالی، هر دو از استادان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز تحت عنوان "لغو قرارداد" از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

در این گزارش تصریح شده است که حمیده خادمی و آمنه عالی، هر دو عضو هیات‌علمی گروه آموزش‌و‌پرورش دانشکده‌ روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، «طی تماسی تلفنی از دفتر رییس دانشکده متوجه لغو شدن قرارداد خود شده‌اند» و«طی این تماس، منشی دفتر رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه به این دو استاد اطلاع داد که از یکم شهریور قراردادشان لغو شده» است.

به نوشته کانال دانشجویان متحد، خانم‌ها حمیده خادمی و آمنه عالی سال گذشته و در جریان اعتراضات «ضمن مخالفت با سرکوب دانشجویان، از دانشجویان بازداشتی و تعلیقی حمایت کرده‌ بودند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز استفاده از «تماس تلفنی» برای اعلام اخبار مرتبط با اخراج و تعلیق اساتید را «روش رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه» و «ابلاغ تلفنی» «بدعت جدید در سرکوب و اخراج اساتید دانشگاه» توصیف کرد و افزود، درحالی «قطع همکاری با این دو استاد ابلاغ رسمی نشده»، اما از «طریق تماس تلفنی منشی ربیس دانشکده» به آن‌ها اعلام شده است.

«علی شریفی زارچی»، عضو هیات‌علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد.

این استاد دانشگاه که به‌دلیل مواضع انتقادی خود به بازداشت دانشجویان و امنیتی شدن فضای دانشگاه، پیش‌تر از ورود به دانشگاه منع و ممنوع‌التدریس شده بو،د در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی ما را ز سر بریده می‌ترسانی؟ ما گر ز سر بریده می ترسیدیم در محفل عاشقان می‌رقصیدیم، امروز نامه‌ اخراج من از دانشگاه شریف دریافت شد.»

در نخستین واکنش روزنامه دانشگاه شریف، علت اخراج و قطع همکاری دانشگاه با این استاد منتقد را چنین شرح داد: «اساتیدی که به‌صورت پیمانی همکاری‌شان با دانشگاه شروع می‌شود تا مدت ۵ سال فرصت دارند که برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی‌ آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیات‌علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل پذیرش خواهد بود؛ مهلت ۵ ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از ایشان دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به‌همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متاسفانه علی‌رغم این درخواست‌ها و پیگیری‌های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت.»

این استاد دانشگاه با اشاره به ادعای دانشگاه شریف، تصویری از ثبت درخواست‌های «ترفیع و تبدیل وضعیت» خود را منتشر کرد که تاریخ این درخواست‌ها مرداد، بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ و مرداد سال جاری است و نوشت: «ببینید که چطور حقیقت فدای سیاست می‌شود.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور اخراج آقای شریفی زارچی و سایر اساتیدی که «در اعتراضات از دانشجویان حمایت گسترده‌ای کرده بودند» را، «تداوم پروژه‌ تصفیه و سرکوب اساتید» توصیف کرد.

هم‌زمان شوراهای صنفی دانشجویان کشور  تایید کرد که ۷ تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز «حذف» شده‌اند.

این نهاد صنفی دراین‌باره نوشته است که: «دانشجویان دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ترم جدید با انتشار لیست دروس ارائه شده، متوجه حذف نام دست‌کم ۷ تن از اساتید این دانشکده» شدند.

هویت این ۷ استاد «وحید عیدگاه استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، لیلی ورهرام استاد گروه فرهنگ و ‌زبان‌های باستانی،جواد بشری استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، قاسم عزیزی استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، میلاد عظیمی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، داریوش رحمانیان دانشیار گروه تاریخ، حسین مصباحیان استادیار گروه فلسفه » احراز شده است.

در این گزارش با تاکید بر اینکه «اغلب این اساتید پیش‌تر در هیات جذب و گزینش دانشگاه مورد بازخواست قرار گرفته بودند»، افزود که «حذف» آن‌ها از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران «نه به‌شکلی قانونی و با ابلاغ رسمی، بلکه بدون اطلاع قبلی و به واسطه‌ کارشکنی در تخصیص دروس» صورت گرفته است.

کلیه اساتید حذف شده از فهرست استادان دانشگاه ادبیات تهران «سال‌ها دروس مشخصی» را در این دانشگده تدریس می‌کردند، اما به نوشته شورای صنفی دانشجویی، «این دروس مشخص» در ترم پیش‌رو «به افراد جدیدی سپرده شده‌اند که به اشکال مختلف از اطرافیان و نزدیکان «عبدالرضا سیف»، رییس این دانشکده‌، هستند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید کرد که «حذف اساتید باسابقه و مجرب و کلاس‌های درسی آن‌ها و جایگزینی‌شان با افراد غیر متخصص، ضربه‌ بزرگی بر پیکر این دانشکده مهم و تاریخی کشور» وارد می‌کند.

طی هفته‌های گذشته خبر دریافت حکم تعلیق از تدریس «آذین موحد»، استاد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، نیز که دی سال گذشته به‌دلیل حمایت از دانشجویان معترض از دریافت حقوق محروم شده بود، در رسانه‌ها منتشر شد.

این استاد برجسته موسیقی در گفت‌وگو با سایت «خبرآنلاین» گفت که در دوران اعتراضات «چطور می‌توانست موتزارت درس بدهد، وقتی امنیت دانشجویان در دانشگاه برقرار نمی‌شد؟»

او تایید کرد که در دوران اعتراضات با مقامات دانشگاه مکاتبه کرده و شرط برقراری کلاس‌های خود را تامین امنیت و سلامت دانشجویان اعلام کرده است.

«مهدی خویی» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه تهران، نیز روز چهارشنبه۲۶مرداد، با انتشار متنی کوتاه در اینستاگرام، از اخراج خود پس از هفت سال تدریس در این دانشگاه خبر داد.

پیش‌از این نیز شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه بهشتی و دیگر دانشگاه‌های ایران، به‌خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند.

موج گسترده تعلیق و اخراج اساتید همراه با جنبش «زن، زندگی، آزادی» از سوی فعالان دانشجویی و کنشگران عرصه دانشگاه «پروژه بزرگ‌ تصفیه و پاکسازی دانشگاه‌ها در سراسر کشور» توصیف شده است.

سرکوب دانشگاه‌ها و حذف اساتید دانشگاه‌ها درحالی شدت گرفته است که «محمد مهدی مسعودی»، مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان این وزارتخانه، در مصاحبه با یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران گفته است که «پروژه کانکت»، به‌عنوان طرحی برای بازگرداندن دانشجویان از خارج به داخل ایران در معاونت علمی سازمان امور دانشجویان در حال پیگیری است.

او مدعی شد که درباره تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور «آمار دقیق» وجود ندارد، اما براساس اطلاعات ثبت‌شده دانشجویان در سامانه «میخک» وزارت امور خارجه، «حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور» هستند.

این مقام وزارت علوم تایید کرده است که اغلب دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دو کشور «آمریکا و کانادا» و بعد از آن کشورهای آلمان با ۱۴ هزار، و ایتالیا با ۱۱ هزار دانشجوی ایرانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طی روزهای گذشته ویدیویی منتشر شد از افرادی که در کنکور ۱۴۰۲ رتبه‌های برتر را کسب کرده بودند و اغلب آن‌ها در این ویدیو درباره تصمیم خود به مهاجرت صحبت کردند.

براساس گزارشی که روزنامه «فرهیختگان» منتشر کرده است، امسال سه دانشگاه مهم دولتی تهران، شریف و امیرکبیر «۱۰ تا ۳۰ درصد» از ظرفیت پذیرش دانشجو خود را به متقاضیان «شهریه‌پرداز» اختصاص داده‌اند.

اقدامی که فعالان دانشجویی آن را «حراج صندلی‌های دانشگاه دولتی» توصیف می‌کنند.

براساس این گزارش، دانشگاه صنعتی شریف برای هر سال از این دانشجویان حدود «۱۰۳ میلیون تومان» شهریه می‌گیرد و تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر برای این دانشجویان سالی «۵۴ میلیون تومان» هزینه دارد.

پذیرش این دانشجویان در پردیس‌های موسوم به «خودگردان» با دریافت مبالغ هنگفتی برای تحصیل توسط دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

براساس گزارش فرهیختگان، ۱۴ درصد ظرفیت دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی، به این دانشجویان اختصاص داده شده و دانشگاه امیرکبیر نیز ۲۳ درصد از ظرفیت خود و دانشگاه تهران نیز در پردیس کیش، ۲۷ درصد کل پذیرش رشته‌های فنی و مهندسی این دانشگاه را برای «پردیس خودگردان» درنظر گرفته است.

روزنامه فرهیختگان یادآوری کرده که این مراکز آموزش عالی، مبالغ «قابل توجهی» از بودجه عمومی را نیز به خود اختصاص می‌دهند و حالا به «حراج صندلی‌های خود» دست زده‌اند.

در آستانه فرارسیدن اولین سالگرد اعتراضات سراسری سال گذشته که بعداز قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی» آغاز شد، فشار بر دانشجویان و اساتید را افزایش یافته و در هفته‌های اخیر اخبار متعددی درباره احضار، گرفتن تعهد، اخراج از خوابگاه و اخراج یا تعلیق تعداد قابل توجهی از دانشجویان و اساتید منتشر شده است.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

آیا نظام جمهوری اسلامی، سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا را دارد؟

۵ شهریور ۱۴۰۲
ایران‌وایر
خواندن در ۵ دقیقه
آیا نظام جمهوری اسلامی، سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا را دارد؟