close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

تشکیل پرونده برای ده‌ها نفر به دلیل ابراز شادمانی از مرگ رئیسی

۱ خرداد ۱۴۰۳
خواندن در ۳ دقیقه
در پی ابراز شادمانی گسترده کاربران فضای مجازی، از مرگ ابراهیم رئیسی، عضو «هیئت مرگ» در دهه ۶۰، پلیس فتا از تشکیل پرونده برای ۸۰ تارنما در زمینه انتشار مصادیق توهین‌آمیز خبر داد
در پی ابراز شادمانی گسترده کاربران فضای مجازی، از مرگ ابراهیم رئیسی، عضو «هیئت مرگ» در دهه ۶۰، پلیس فتا از تشکیل پرونده برای ۸۰ تارنما در زمینه انتشار مصادیق توهین‌آمیز خبر داد
خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه اول خرداد از بازداشت رضا ببرنژاد برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد به‌دلیل واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی خبر داده است.
خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه اول خرداد از بازداشت رضا ببرنژاد برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد به‌دلیل واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی خبر داده است.

در پی ابراز شادمانی گسترده کاربران فضای مجازی، از مرگ ابراهیم رئیسی، عضو «هیئت مرگ» در دهه ۶۰، پلیس فتا از تشکیل پرونده برای ۸۰ تارنما در زمینه انتشار مصادیق توهین‌آمیز خبر داد و ساعاتی پیش «رضا ببرنژاد»، برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد، به‌دلیل واکنش به مرگ رئیسی بازداشت شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس پلیس فتا گفت: «در ساعات گذشته ۵۵۰ رصد تخصصی از تارنما‌های فعال در فضای مجازی صورت گرفت و ۸۰ تارنما در زمینه انتشار مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش شناسایی شد.» او افزود: «به تعدادی از مدیران این تارنما‌ها تذکر داده شد و برای تعدادی هم پرونده قضایی تشکیل شده است.»

درهمین حال فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه اول خرداد از بازداشت رضا ببرنژاد برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد به‌دلیل واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی خبر داده است. خانم حیدری در پستی در شبکه ایکس با اعلام دستگیری او توسط ماموران اطلاعات سپاه نوشته که «مادر رضا هنگام بازداشت پسرش می‌گفته: «رئیس‌جمهورتان مرده؟ مگر بچه‌ها ما آدم نبودند؟ چرا آن‌ها را کشتید؟ خانواده رضا هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند.»

بازداشت رضا ببرنژاد پس از آن صورت گرفت که او در یک استوری اینستاگرامی، با انتشار ویدئویی از رقص برادرش که در ۲۲ سالگی در اعتراضات ۱۴۰۱ قوچان با شلیک مستقیم مأموران جمهوری اسلامی کشته شد، نوشت: «خون پاک و درد و رنج‌های همه مادران و پدران دادخواه خودش تقاصش را می‌گیرد. شاید طول بکشد ولی هیچ گریزی از آن نیست.»

قبل از اظهارات رئیس پلیس فتا، محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور، با انتشار بخشنامه‌ای کاربران رسانه‌های اجتماعی را به «برخورد سریع، موثر و بازدارنده» تهدید کرده بود. او خطاب به دادستان‌های سراسر کشور گفته بود باید با افرادی که با انتشار مطالبی درباره کشته شدن رئیسی اقدام به «توهین» یا «مخدوش ساختن امنیت روانی جامعه و تشویش اذهان عمومی» می‌کنند، به شدت برخورد کنند.

باوجود این تهدیدها، شماری از خانواده‌های دادخواه قربانیان جمهوری اسلامی با انتشار پیام‌هایی شادی خود را از شنیدن خبر مرگ رئیسی به‌دلیل دست‌داشتن در نقض گسترده حقوق بشر اعلام کردند.

ویدئویی از دختران مینو مجیدی، معترض کشته‌شده در جریان اعتراضات پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی نیز نشان می‌دهد آن‌ها پس از سقوط بالگرد رئیسی و هیئت همراه، شادنوشی می‌کنند.

مادر دادخواه ابوالفضل امیرعطایی نیز پس از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در اینستاگرام نوشت: «دراطلاعات از مأمورین اطلاعاتی شنیدم که پسرت مرد که مرد، در چشم من نگاه می‌کردند و می‌گفتند فدای سرمون که مرد. می‌گفتند اتفاق بوده، یک بچه دیگه بیار.»او سقوط بالگرد رئیسی را «آه تمام مادران دادخواه» خوانده و نوشته است: «امیدوارم بدتر از اینها پس بدید».

لیلا مهدوی، مادر سیاوس محمودی از کشته‌شدگان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی نیز در یک استوری اینستاگرامی نوشته که «جسم پرشتاب بر زمین می‌خوره، یا به صورت. این جمله خیلی آشناست.»

شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه از جمله خانواده‌های دادخواه پرواز اوکراینی، نیز نسبت به سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و شمار دیگری از مقامات بلندپایه کشوری، واکنش نشان داده و نوشته بودند: «از مرگ او متاسف نیستیم. ما قاتلین فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

در همین حال «منیژه موذن»، روزنامه‌نگار، خبر از آن داد که «به‌دلیل نحوه اطلاع‌رسانی و واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی»، پرونده جدیدی برای او باز و به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است. «شقایق محمدی»، همسر «محمدحسین مرادمند»، بازیکن تیم فوتبال استقلال، هم  پس از انتشار بخشی از شعر حافظ در صفحه اینستاگرام خود از سوی نهادهای امنتیتی، «تهدید به بازداشت» شده است. 

حتی پیش از پیدا شدن پیکر رییس‌جمهوری سیزدهم و همراهانش، قوه‌قضاییه برای کاربران شبکه‌های اجتماعی خط و نشان کشیده بود. «مهدی کشت‌دار»، مدیرعامل خبرگزاری قوه‌قضاییه در حساب کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طی ساعات گذشته و با انتشار اخباری در رابطه با سانحه بالگرد حامل رییس‌جمهور، برخی افراد رسانه‌ای با تولید محتوا در مورد وقوع این حادثه اخبار کذبی منتشر کردند؛ دادستانی تهران با ورود به این موضوع طی ساعات گذشته، به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بودند تذکر داده است.» 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

بلاگ

چگونه مانع ازدواج کودکی در همسایگی خود شوم؟

۱ خرداد ۱۴۰۳
ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
چگونه مانع ازدواج کودکی در همسایگی خود شوم؟