close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

درخواست عفو بین‌الملل برای لغو حجاب اجباری و توقف جنگ علیه زنان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۱ دقیقه
سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته که نیروهای حکومتی که مسئولیت اعمال قوانین حجاب اجباری به آنها محول شده، منحل کند و افراد دخیل در نقض حقوق زنان از طریق اعمال این قوانین و مقررات را مورد بازخواست قرار دهد.
سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته که نیروهای حکومتی که مسئولیت اعمال قوانین حجاب اجباری به آنها محول شده، منحل کند و افراد دخیل در نقض حقوق زنان از طریق اعمال این قوانین و مقررات را مورد بازخواست قرار دهد.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده از جمهوری اسلامی خواسته با لغو قوانین حجاب اجباری، به مجازات زنان و دختران ایرانی برای عدم رعایت از این قوانین پایان دهد و همه زنانی که به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری بازداشت شده‌اند، «بی قید و شرط» آزادی شوند.

در این نامه‌ که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت منتشر شده، سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته که نیروهای حکومتی که مسئولیت اعمال قوانین حجاب اجباری به آنها محول شده، منحل کند و افراد دخیل در نقض حقوق زنان از طریق اعمال این قوانین و مقررات را مورد بازخواست قرار دهد.

این سازمان حقوق بشری با اشاره به اجرای طرح موسوم به  «نور» که مدافعان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان «جنگ علیه زنان» یاد می‌‌کنند، گفته است که اعمال خشونت علیه زنان به دلیل عدم رعایت قوانین حجاب اجباری در هفته‌های اخیر تشدید شده است و مزاحمت‌ مأمورانی که زنان و دختران را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می‌دهند و یا آنها را با خشونت گرفته و به داخل خودروهای پلیس می‌اندازند، به «آدم‌ربایی» تشبیه کرده است.

عفو بین‌الملل افزوده که زنان همچنین گزارش داده‌اند که مأموران جمهوری اسلامی هنگام بازداشت از دستگاه‌های شوک الکتریکی استفاده می‌کنند و آنها با محاکمه‌های ناعادلانه، توقیف خودرو و جریمه‌های نقدی روبرو می‌شوند.

طرح موسوم به «نور»، شنبه ۲۵فروردین۱۴۰۳ برای مقابله با آنچه حکومت ایران «مقابله با بی‌حجابی» می‌خواند، پس از درخواست علنی «علی خامنه‌ای»، برای شدیدتر شدن سخت‌گیری‌ها علیه زنان آغاز شد. در طی اجرای این طرح، زنان بسیاری از خشونت نیروهای انتظامی، لباس‌شخصی‌ها و یگان‌های ویژه در جریان بازداشت خود روایت کردند که واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

ویدیو

پشت صحنه گزارش؛ «شادی دل مومنان یا ترساندن مخالفان؛ قمار جمهوری اسلامی...

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران‌وایر
خواندن در ۱ دقیقه
پشت صحنه گزارش؛ «شادی دل مومنان یا ترساندن مخالفان؛ قمار جمهوری اسلامی بر سر چیست؟»