close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

خواندن ترانه «برای» در مدرسه؛ برخورد، و دانش‌آموزی که به کما رفت

۷ دی ۱۴۰۱
ثمانه قدرخان
خواندن در ۸ دقیقه
روزهای میانه آبان ماه ویديویی از هم‌خوانی ترانه برای در حیاط مدرسه‌ای در شیراز نیز بسیار دست به دست شد. «ایران‌وایر» به اطلاعاتی دست یافته که نشان‌دهنده برخورد شدید با دانش‌آموزان این هنرستان است
روزهای میانه آبان ماه ویديویی از هم‌خوانی ترانه برای در حیاط مدرسه‌ای در شیراز نیز بسیار دست به دست شد. «ایران‌وایر» به اطلاعاتی دست یافته که نشان‌دهنده برخورد شدید با دانش‌آموزان این هنرستان است
تصاویر هم‌خوانی ترانه «برای» توسط دانش‌آموزان در حیاط یک مدرسه دخترانه در بندرانزلی استان گیلان
تصاویر هم‌خوانی ترانه «برای» توسط دانش‌آموزان در حیاط یک مدرسه دخترانه در بندرانزلی استان گیلان
در پی مقاومت دختران دانش‌آموز مدرسه شاهد اردبیل برای حضور پیدا کردن در یک مراسم حکومتی برای اجرای سرود «سلام فرمانده»، نیروهای لباس شخصی به «دبیرستان دخترانه شاهد - شهید رانی نظام» اردبیل حمله کرده و تعدادی از دانش‌آموزان مجروح و بازداشت شده‌اند
در پی مقاومت دختران دانش‌آموز مدرسه شاهد اردبیل برای حضور پیدا کردن در یک مراسم حکومتی برای اجرای سرود «سلام فرمانده»، نیروهای لباس شخصی به «دبیرستان دخترانه شاهد - شهید رانی نظام» اردبیل حمله کرده و تعدادی از دانش‌آموزان مجروح و بازداشت شده‌اند
شاهدان عینی و نزدیکان اسرا پناهی  نیز  تأیید کردند که اسرا پس از ضرب و جرح، به بیمارستان منتقل شد اما آن جا درگذشت
شاهدان عینی و نزدیکان اسرا پناهی نیز تأیید کردند که اسرا پس از ضرب و جرح، به بیمارستان منتقل شد اما آن جا درگذشت

دانش‌آموزان نقش پررنگی در اعتراضات سراسری ایران، که با جان باختن «مهسا امینی» آغاز شد، دارند. مدارس از شیوه سنتی خود خارج و برخی شهرهای ایران حتی به پایگاه نیروهای سرکوبگر بدل شدند. دانش‌آموزان بسیاری با انتشار تصاویری از برداشتن مقنعه‌های خود در مدارس، نوشتن شعار «زن، زندگی، آزادی» روی تخته کلاس، خواندن ترانه «برای»، اثر «شروین حاجی‌پور»، پایین آوردن عکس «علی خامنه‌ای» و «روح‌الله خمینی» از دیوارهای کلاس درس، و سر دادن شعار در حمایت از معترضان، با اعتراضات سراسری همراه شدند. 

شاید تصاویر هم‌خوانی ترانه «برای» توسط دانش‌آموزان در حیاط یک مدرسه دخترانه در بندرانزلی استان گیلان، بیشتر در اذهان نقش بسته باشد، ولی روزهای میانه آبان‌ماه، ویديویی از هم‌خوانی این ترانه در حیاط مدرسه‌ای در شیراز نیز بسیار دست به دست شد. «ایران‌وایر» به اطلاعاتی دست یافته که نشان‌دهنده برخورد شدید با دانش‌آموزان این هنرستان است.

***

روز ۱۸آبان۱۴۰۱، در «هنرستان کیمیا» واقع در شیراز، دانش‌آموزان برای هم‌خوانی ترانه «برای»، ساخته «شروین حاجی‌پور» در حیاط مدرسه حلقه زدند. 

«ایران‌وایر» به اطلاعاتی درباره این اعتراض دست یافته که نشان‌دهنده برخورد شدید با دانش‌آموزان این هنرستان است. 

به گفته یک منبع آگاه، روز ۱۸آبان، دانش‌آموزان در حیاط مدرسه جمع شده و از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند که ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را با هم بخوانند، دیری نمی‌گذرد که ماموران امنیتی به مدرسه یورش می‌برند. این منبع آگاه می‌گوید مشخص نیست که کارکنان مدرسه ماموران را خبر کرده‌اند، یا افراد دیگری این کار را انجام دادند، ولی به نظر می‌رسد کارکنان مدرسه نتوانسته‌اند جلوی ورود نیروهای امنیتی به داخل مدرسه را بگیرند.

به گفته یک منبع آگاه، بعد از اجرای «برای» توسط دانش ‌آموزان دختر، نیروهای بسیج و سپاه وارد هنرستان کیمیا می‌شوند و با نشان دادن حکم به مدیر مدرسه، عنوان می‌کنند که حق تفتیش و بازداشت دانش‌آموزان را دارند.  

او ادامه می‌دهد: «این افراد دانش‌آموزان را مورد ضرب‌و‌شتم قرار دادند و با قنداق تفنگ بر سر یکی از دانش‌آموزان به نام "سارینا محمدی" زدند، که این دختر ۱۶ ساله به مدت دو هفته در کما بوده است.»

تماس‌های «ایران‌وایر» با خانواده سارینا تا این لحظه بی‌پاسخ مانده است. به گفته این منبع آگاه، خانواده‌های دانش‌آموزان به شدت تحت کنترل هستند. 

به گفته او، سه دانش‌آموز این مدرسه در این روز بازداشت شدند. دو دانش‌آموز آزاد شدند ولی گفته می‌شود که یکی از دانش‌آموزان، هنوز در بازداشت به سر می‌برد. 

این فرد مطلع می‌گوید دانش‌آموزانی که آزاد شده‌اند گفته‌اند که در دوران بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. 

هنرستان دخترانه کیمیا بر اساس اطلاعاتی که در وب‌سایت آن ثبت شده است، از جمله بهترین مدارس دولتی ناحیه چهار واقع در شهر شیراز، استان فارس است.

این مرکز به دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای در رشته‌ها‌ی شبکه و نرم‌افزار رایانه، صنایع شیمیایی و فتوگرافیک، خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

مدیریت مجموعه را «مریم امین لاری» بر عهده دارد.

 

حمله به مدارس؛ مرگ و جراحت دانش آموزان، تکذیب حکومت 

 ماموران امنیتی در شهرهای مختلف بارها به مدارس یورش برده‌اند و حملات آن‌ها به مدارس که باید جای امنی برای کودکان باشد، ضرب‌و‌شتم، بازداشت، ربایش و حتی مرگ دانش‌آموزان را در پی داشته‌اند.

دوشنبه۷آبان۱۴۰۱، «عمار گلی» روزنامه‌نگار کرد، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «نیروهای سرکوبگر به "دبیرستان خوارزمی" در محله شالمان و "هنرستان نمکی" در جنب آپارتمان‌های ادب در سنندج یورش برده، و چند تن از دانش‌آموزان را به دلیل سر دادن شعار بازداشت، و با خود برده‌اند.» این اتفاق، ادامه حمله زنجیروار نیروهای سرکوبگر به مدارس در ایران، طی یک ماه گذشته است.  

شامگاه جمعه۲۲مهر، کانال صنفی شورای هماهنگی فرهنگیان خبر حمله نیروهای لباس شخصی به مدرسه شاهد اردبیل را منتشر و اعلام کرد که یک دانش‌آموز در این حمله کشته، ۱۰ دانش‌آموز مجروح و ۷ دانش‌آموز بازداشت شده‌اند.

حمله به دبیرستان شاهد اردبیل در روز ۲۰مهر، در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران اتفاق افتاد. خبر این حادثه دو روز پس از رخ دادن این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. طبق اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی،‌ سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» از سوی دانش‌آموزان، موجب حضور نیروهای لباس شخصی در دبیرستان شده بود. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، حضور آمبولانس در مقابل دبیرستان مشاهده می‌شد. در جریان این حمله که توسط ماموران امنیتی لباس شخصی انجام شد، یکی از دانش‌آموزان به نام «اسراء پناهی» کشته و تعدادی دیگری از دانش‌آموزان زخمی و بازداشت شدند.

به گفته منابع آگاه به «ایران‌وایر»، در پی مقاومت دختران دانش‌آموز مدرسه شاهد اردبیل برای حضور پیدا کردن در یک مراسم حکومتی برای اجرای سرود «سلام فرمانده»، نیروهای لباس شخصی به «دبیرستان دخترانه شاهد - شهید رانی نظام» اردبیل حمله کرده و تعدادی از دانش‌آموزان مجروح و بازداشت شده‌اند.

هرچند رسانه‌های نزدیک به حکومت کشته شدن این دانش‌آموز را منکر شدند، ولی «علی دایی»، کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که اصالت او از اردبیل است، در نوشته‌ای در حساب شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که گزارش‌ها درباره کشته شدن اسرا پناهی در یورش نیروهای امنیتی به مدرسه این دانش‌آموز، «صحت» دارد.

شاهدان عینی و نزدیکان اسرا پناهی در گفت‌وگو با «رادیو فردا» نیز  تایید کردند که اسرا پس از ضرب‌و‌جرح، به بیمارستان منتقل شد اما آنجا درگذشت. به گفته این شاهدان، اسرا در قبرستان علی‌آباد اردبیل به خاک سپرده شد.

روزنامه‌ «هم‌میهن» چاپ تهران نیز در گزارشی، روایت برخی خانواد‌ها را منتشر کرد که خلاف روایت حکومت ایران بود. 

 

حمله یگان ویژه به هنرستانی در تهران، با اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای

روز دوشنبه ۲آبان۱۴۰۱،ماموران امنیتی به هنرستان دخترانه‌ای در محله سلسبیل تهران یورش بردند.

به دنبال انتشار خبر مجروح شدن یک دانش‌آموز هنرستان دخترانه «صدر» در پی ضرب‌و‌شتم مدیر مدرسه به دلیل تفتیش بدنی این دانش‌آموز، والدین دانش‌آموزان در مقابل این هنرستان تجمع کرده و این تجمع با ورود نیروهای یگان‌ویژه، به خشونت کشیده شد

بر اساس تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای یگان‌ویژه با استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای، به این دانش‌آموزان و والدین آن‌ها حمله کرده‌اند.

دانش‌آموزان در گفت‌وگو با روزنامه سراسری «هم‌میهن» گفتند مدیر مدرسه برای تفتیش بدنی و پیدا کردن گوشی موبایل، آن‌ها را مجبور به درآوردن لباس‌ها و برهنه شدن کرده است. رسانه‌های داخل ایران نوشتند در این حمله، دو دانش‌آموز ۱۶ و ۱۷ ساله به اسم «ثنا» و «محدثه» که لباس فرم مدرسه به تن داشتند، با علائم شوک عصبی و تشنج، به بیمارستان لقمان تهران منتقل شدند و بلافاصله با تزریق سرم و آرام‌بخش، تحت نظارت قرار گرفتند. 

هم‌زمان برخی کاربران از زخمی شدن شماری از دانش‌‌آموزان معترض خبر داده‌اند. گزارش‌هایی نیز از مرگ یک دختر دانش‌آموز منتشر شده که «ایران‌وایر» نمی‌تواند صحت آن را بررسی کند. شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که دیده‌اند دهان این دختر که هشیار نبوده، «کف کرده» بوده است.

 

اعتراضات سراسری؛ پشت پرده ابراز ارادت دانش‌آموزان به خامنه‌ای

هم‌زمان با انتشار تصاویر اعتراضات دانش‌آموزی، کاربران ارزشی شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از دانش‌آموزان مخالف با اعتراضات و در حمایت از علی خامنه‌ای منتشر کردند؛ دانش‌آموزانی با حجاب مطلوب جمهوری اسلامی در کنار عکس علی خامنه‌ای و نوشتن شعار لبیک یا خامنه‌ای. 

«ایران‌وایر» به اطلاعاتی درباره پشت صحنه این عکس‌های ارزشی در یکی از مدارس استان فارس دست یافت. دانش‌آموزانی که برای تولید محتوای مورد نظر نیروهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته بودند، پس از گرفتن عکس و فیلم اجباری، اعتراض کرده‌ و ماموران امنیتی اما با حمله به مدرسه، دانش‌آموزان را بازداشت کردند. 

 

گزارش‌ها از ضرب‌و‌شتم دانش‌آموزان معترض به دست مدیر یک دبیرستان

بر اساس تصاویری که در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شد، دانش‌آموزان دبیرستان فنی «آرمینه مصلی نژاد» در شهرری، روز ۱۲آبان۱۴۰۱، مقابل مدرسه، تجمع کردند و شعار سر دادند. 

بر اساس این گزارش، در مواجهه با این تجمع، مدیر دبیرستان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند که با نیروهای امنیتی تماس می‌گیرد، دانش‌آموزان را در حیاط جمع کرده و سعی کرده است به زور از آن‌ها تعهد بگیرد که با مقاومت دانش‌آموزان مواجه شده است. بر اساس شهادت دانش‌آموزان، مدیر این دبیرستان سپس اقدام به ضرب‌و‌شتم چند دانش‌آموز کرده و یکی از دانش‌آموزان را از پله‌های مدرسه به پایین پرتاب می‌کند.

این اقدام مدیر دبیرستان منجر به مصدومیت دانش‌آموزان شد. بر اساس این گزارش، حداقل دو دستگاه آمبولانس، دانش‌آموزان مصدوم را از این دبیرستان به بیمارستان منتقل کردند که یکی از آمبولانس‌ها، فاقد پلاک بوده است.

از وضعیت و هویت دانش‌آموزی که از پله‌ها پرت شده و دیگر دانش‌آموزان مصدوم شده، اطلاعی در دست نیست.

 

حمله نیروهای امنیتی به یک مدرسه در شیراز، به روایت والدین دانش‌آموزان

دبیرستان دخترانه «امین لاری» شیراز، از نخستین مدارسی بود که مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت. 

«ایران‌وایر» با والدین یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه «امین لاری» ناحیه ۱ شیراز، که نخستین مدرسه مورد حمله قرار گرفته توسط نیروهای امنیتی بود، گفت‌وگو کرده است. 

این مادر می‌گوید: «دانش‌آموزان روزانه مورد تهدید وزارت اطلاعات و کادر مدرسه قرار گرفته‌اند.»

مادر یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه «امین لاری» ناحیه ۱ شیراز، اولین مدرسه‌ای که ۱مهر به عنوان نخستین مدرسه به پاخواست، به «ایران‌وایر» می‌گوید:‌ «مدیر مدرسه، دوربین‌های مدرسه و پرونده‌های بچه‌ها را به نیروهای امنیتی داد. ماموران اطلاعات به دانش‌آموزان زنگ زده و آن‌ها را تهدید می‌کردند.»

 

حمله به مدرسه، کشته شدن دختر بلوچ به دلیل پاره کردن عکس خمینی 

«پارمیس همنوا» دانش‌آموز پایه سوم مدرسه راهنمایی پروین اعتصامی ایرانشهر بود که در حمله به مدرسه، توسط نیروهای امنیتی کشته شد. 

روز سه شنبه ۳آبان۱۴۰۱، گارد امنیتی به مدرسه‌ای در ایرانشهر حمله کردند و کتاب‌های همه دانش‌آموزان را تفتیش کردند. در این تفتیش، در کتاب پارمیس، عکس روح‌الله خمینی پاره بوده است. به گزارش سایت «حال‌وش»، به همین جرم تا جایی که توانستند این دانش‌آموز را جلوی سایر دانش‌آموزان کتک زده‌اند، طوری که بینی‌اش شدیدا خونریزی کرده و در بیمارستان «ایران» بستری می‌شود. پارمیس روز بعد، چهارشنبه۴آبان درگذشت، بدن بی جان او برای تدفین به زاهدان منتقل می‌شود. 

به گزارش «حال‌وش»، «نیروهای امنیتی خانواده پارمیس، همه معلمان و دانش‌آموزان را تهدید کردند و تعهد گرفتند که موضوع رسانه‌ای نشود و با این شرط، جنازه پارمیس را به خانوادش تحویل دادند.» گفته می‌شود برای تکذیب مرگ این دانش‌آموز، تمام عکس‌های پارمیس از داخل مدرسه توسط نیروهای امنیتی جمع آوری شد. 

در صورتی که یکی از عزیزان و بستگان شما در جریان اعتراضات دستگیر شده یا آسیبی به او وارد شده است، برای مشاوره حقوقی با این شماره واتس‌اپ (۰۰۹۰۵۴۱۱۹۹۴۰۱۸) یا این ایمیل تماس بگیرید: [email protected]

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

آیلار حقی؛ بازداشت پدری که روایت رسمی حاکمیت را زیر سوال برد

۷ دی ۱۴۰۱
سولماز ایکدر
خواندن در ۶ دقیقه
آیلار حقی؛ بازداشت پدری که روایت رسمی حاکمیت را زیر سوال برد