close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

تخلیه «خانه کودک ناصر خسرو» با حکم شهرداری تهران

۲۶ تیر ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
حکم تخلیه ساختمان خانه کودک ناصرخسرو در تاریخ ۱۲ تیرماه صادر شده و در آن قید شده که هدف از تخلیه بنا «بهسازی» این مرکز عنوان شده است.
حکم تخلیه ساختمان خانه کودک ناصرخسرو در تاریخ ۱۲ تیرماه صادر شده و در آن قید شده که هدف از تخلیه بنا «بهسازی» این مرکز عنوان شده است.

در ادامه اقدامات جنجال‌برانگیز هفته‌های اخیر شهرداری تهران در پلمپ و تخلیه مراکز مختلف، حکم تخلیه «خانه کودک ناصرخسرو» صادر شده و این مجموعه تا پایان تیرماه برای تخلیه ساختمان در اختیار خود فرصت دارد.

حکم تخلیه ساختمان خانه کودک ناصرخسرو در تاریخ ۱۲تیر صادر شده و در آن قید شده که هدف از تخلیه بنا «بهسازی» این مرکز عنوان شده است.

این درحالیست که طاهره پژوهش، فعال اجتماعی و مدیر عامل انجمن حمایت از کودکان، اعلام کرده است که شهرداری مدعی شده  قصد دارد خانه کودک ناصرخسرو را در ازای یک بدهی به فرد دیگری واگذار کند.

براساس گفته‌های خانم پژوهش، این حکم به‌رغم شکایت‌های صورت گرفته شهرداری بدون اینکه سندی مبنی‌بر واگذاری این بنا به فرد دیگری ارایه کند، به گرفتن حکم تخلیه اقدام کرده و مسوولان خانه کودک ناصر خسرو را برای تخلیه تحت فشار قرار داده است.

کودک ناصرخسرو ۲۰ سال قبل در منطقه ۱۲ تهران و با هدف حمایت و آموزش کودکان محروم ازجمله کودکان کار ایجاد شد.

این خانه کودک به کودکان کار خدماتی همچون آموزش و مراقبت‌های درمانی ارائه می‌دهد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در واکنش به این اقدام شهرداری، بیانیه‌ای صادر کرد و خواهان استرداد دستور تخلیه خانه کودک ناصر خسرو از سوی شهرداری شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «انتظار دارد شهرداری با امکانات و منابع بی‌شماری که دارد، بسیار بیشتر از قبل همراه و حامی انجمن و کودکان باشد. در صورت اصرار شهرداری بر تخلیه‌ ملک نیز انتظار می‌رود، ملک دیگری به همین منظور در اختیار انجمن قرار بگیرد و زمان کافی برای انتقال اسباب و لوازم در نظر گرفته شود. انجمن حمایت از حقوق کودکان انتظار دارد این موارد به دور از جنجال‌های قضایی با توافق طرفینی حل‌و‌فصل شود. در غیر اینصورت، انجمن از حق خود برای امتناع از دستور شهرداری و ورود به مسیر‌های قانونی استفاده می‌کند.»

شهرداری تهران ۱۳تیر نیز اقدام به پلمب خانه «اندیشمندان علوم انسانی» کرده بود، اقدامی که انتقادات بسیاری را برای شهرداری تهران به‌دنبال داشت.

بررسی رسانه‌ها نشان می‌داد که صدور حکم پلمب خانه اندیشمندان علوم انسانی علیرغم مخالفت شورای شهر با دستور مستقیم علیرضا زاکانی شهردار تهران رخ داده است.

با گسترده شدن انتقادها از این اقدام شهرداری، «امین توکلی‌زاده»، معاون اجتماعی شهرداری تهران، با متهم کردن این مرکز به پیش بردن «نگاه خاص و جریان محدود فکری» و «سردمداری ایجاد تنش و التهاب فکری در کشور» اعلام کرد: «قطعا نحوه بهره‌برداری از خانه اندیشمندان باید تغییر کند.»این مقام شهرداری تهران بدون اشاره به مرجع خاصی گفته بود: «از مدتی قبل با نامه دستگاه‌های نظارتی، برای شهرداری مسجل شد که باید نحوه واگذاری و بهره‌برداری از برخی مجموعه‌های تحت نظر این نهاد که در سنوات گذشته واگذار شده‌اند، مورد بررسی قرار گیرد.»

بسیاری از کنشگران اجتماعی بر این باورند که دوران مدیریت «علیرضا زاکانی» بر شهرداری تهران، از بدترین دوران‌ها برای فعالیت سازمان‌های غیردولتی بوده است.

علیرضا زاکانی، پیش‌از‌این گفته بود که «یک محبتی است که جناب آقای رییس‌جمهور به من دارند و درصورت تصویب در هیات دولت برعهده بنده می‌گذارد تا نوکری بیشتر برای کودکان خیابانی، متکدیان، معتادان متجاهر و آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.»

در واکنش به صدور حکم تخلیه خانه کودک ناصرخسرو، «علیرضا نادعلی»، سخنگو شورای شهر تهران، روز دوشنبه۲۶تیر اعلام کرد که این شورا «از معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران می‌خواهد درخصوص املاکی که کاربری فرهنگی و اجتماعی دارند به کمیسیون شورا گزارش مفصلی بدهند.»

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

نیما نکیسا پس از حمایت از سرکوب‌ها، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن شد

۲۶ تیر ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
نیما نکیسا پس از حمایت از سرکوب‌ها، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن شد