close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

گزارش عفو بین‌الملل از آزار گسترده خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سراسری

۳۰ مرداد ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
گزارش عفو بین‌الملل از آزار گسترده خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سراسری

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی تازه جزئیاتی درباره آزار و اذیت خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ایران از جمله بازداشت‌های خودسرانه، تعقیب، اعمال محدودیت‌های ظالمانه برای تجمع بر سر مزارها و تخریب مزار قربانیان را بیان کرده است.

عفو بین‌الملل در این گزارش که روز دوشنبه ۳۰ مرداد منتشر کرده نوشته است در ماه‌های گذشته مزار بیش از ۲۰ نفر از جانباختگان اعتراضات سراسری در ۱۷ شهر ایران تخریب شده است.

به نوشته عفو بین الملل، مزار این کشته‌شدگان با قیر، رنگ یا مواد آتش‌زا آلوده شده؛ سنگ آن شکسته شده و یا عبارات روی سنگ قبرها که قربانیان را «شهید» توصیف کرده یا نوشته که آنها «در راه آزادی» کشته شده‌اند، با زور پاک شده‌اند.

مقامات حکومتی تاکنون هیچ‌ یک از این موارد را پیگیری نکرده و هیچکس نیز به دلیل این اقدام‌ها محاکمه نشده است.

همچنین عفو بین‌الملل در گزارش خود پرونده ۳۵ خانواده قربانی اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی، از ۱۰ استان در سراسر کشور را که در ماه‌های اخیر مورد نقض حقوق بشر قرار گرفته‌اند، مستند کرده است.

خانواده ۳۲ نفر از کسانی که «به طور غیرقانونی» توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات کشته شدند و همچنین خانواده دو تن از کسانی که در ارتباط با اعتراضات «خودسرانه اعدام شدند» از جمله این افراد هستند.

در این گزارش به خانواده یکی از کسانی که در زندان شکنجه شده بود و پس از آزادی خودکشی کرده هم پرداخته شده است.

اعضای خانواده این کشته‌شدگان طی ماه‌های گذشته تحت «بازجویی‌های توهین آمیز،‌ بازداشت خودسرانه،‌ تعقیب و تهدید و مجازات‌های ناعادلانه» قرار گرفتند آن هم به دلیل برگزاری مراسمی بر مزار عزیزانشان.

عفو بین‌الملل علاوه بر هشدار به حکومت ایران برای رعایت حقوق خانواده‌های معترضان کشته‌شده، و یادآوری «مصونیت نظام‌مند» مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه، از جامعه بین‌المللی نیز خواسته که با اقداماتی از این خانواده‌ها حمایت کند.

دایانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل نوشت: «جامعه بین‌المللی باید از خانواده‌های قربانیان با فشار آوردن به مقامات ایرانی به صورت خصوصی و عمومی برای احترام به حق آزادی بیان، تشکل و تجمع مسالمت‌آمیز حمایت کند.»

او افزود: «خانواده‌ها باید از بازداشت خودسرانه، تهدید و سایر اقدامات تلافی‌جویانه محافظت شوند. دولت‌ها همچنین باید از مقامات ایرانی بخواهند که همه کسانی را که به دلیل دفاع از حقیقت و عدالت در مورد مرگ‌ها بازداشت شده‌اند، آزاد کنند، محکومیت‌ها و احکام ناعادلانه علیه آنها را لغو کنند، و همه اتهامات علیه کسانی را که به دلیل سخن گفتن با انتقام روبه‌رو هستند، کنار بگذارند.»

سازمان عفو بین‌الملل در پایان این بیانیه با اشاره به «مسئولیت کیفری» برای عاملان و آمران، این جنایات، خواستار «پاسخگو‌کردن» مسئولان جمهوری اسلامی در برابر تخلفات مرتکب شده در جریان قیام «زن، زندگی، آزادی» و پس از آن شد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

برگزاری دادگاه عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان مشهد بدون فرصت دفاع

۳۰ مرداد ۱۴۰۲
خواندن در ۵ دقیقه
برگزاری دادگاه عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان مشهد بدون فرصت دفاع