close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

ممانعت دولت کانادا از ورود «۷۸ مقام ایرانی» در یک سال

۱۳ آذر ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
آژانس خدمات مرزی کانادا اعلام کرده است پرونده ۹ ایرانی نیز به اداره مهاجرت این کشور ارجاع داده شده تا درباره پذیرش آنها تصمیم‌گیری شود.
آژانس خدمات مرزی کانادا اعلام کرده است پرونده ۹ ایرانی نیز به اداره مهاجرت این کشور ارجاع داده شده تا درباره پذیرش آنها تصمیم‌گیری شود.
بعد از شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای پی اس ۷۵۲ با ۱۷۶ سرنشین که شمار زیادی از آن‌ها شهروندان ایرانی- کانادایی بودند در دی‌ماه ۱۳۹۸ روابط ایران و کانادا به شدت تیره شد
بعد از شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای پی اس ۷۵۲ با ۱۷۶ سرنشین که شمار زیادی از آن‌ها شهروندان ایرانی- کانادایی بودند در دی‌ماه ۱۳۹۸ روابط ایران و کانادا به شدت تیره شد

آژانس خدمات مرزی کانادا اعلام کرده است که در یک‌ سال گذشته به‌ویژه پس از وضع تحریم‌های بیشتر علیه ناقضان حقوق‌بشر، از ورود ده‌ها مقام جمهوری اسلامی به این کشور ممانعت کرده و در حال بررسی روابط احتمالی بیش از ۱۰۰ نفر از ایرانی‌های مقیم کانادا با حکومت ایران است.

براساس گزارشی که روز یک‌شنبه ۱۲آذر۱۴۰۲ توسط این نهاد رسمی منتشر شده است، پرونده ۹ ایرانی نیز به اداره مهاجرت این کشور ارجاع داده شده تا درباره پذیرش آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

بعد از قتل حکومتی «ژینا (مهسا) امینی» و سرکوب گسترده معترضان در جنبش «زن، زندگی، آزادی»، دولت کانادا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ناقضان حقوق‌بشر در ایران اعمال کرد و ورود مقامات دخیل در سرکوب‌ها و ده‌ها هزار عضو سپاه پاسداران به این کشور، ممنوع شد.

انتقادات فعالان حقوق‌بشر و خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که با حساسیت حضور مقامات جمهوری اسلامی در کشور کانادا را دنبال می‌کردند، موجب شد موجی از انتقادات علیه مقامات کانادا شکل بگیرد، به‌ویژه وقتی تصاویری از «مرتضی طلایی»، رییس پلیس پیشین تهران در رسانه‌ها منتشر شد.

مرداد۱۴۰۲ نیز انتشار چند تصویر از «حسن قاضی‌زاده هاشمی»، وزیر بهداشت دولت اول «حسن روحانی»، در خیابان‌های مونترال کانادا به‌همراه خانواده‌اش، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی در بین ایرانیان در کانادا در پی داشت.

آقای قاضی‌زاده هاشمی درحالی به کانادا سفر کرده بود که در آبان۱۴۰۱ وزیر امنیت عمومی وقت کانادا، از ابلاغ ممنوعیت دائمی ورود به کانادا برای حدود ده هزار نفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران خبر داده بود.

چند هفته بعد از انتشار این تصاویر و با گسترده شدن واکنش‌ها نسبت به عملکرد دولت کانادا، «مارک میلر»، وزیر مهاجرت کانادا، خبر ممنوعیت ۳۶ ماهه آقای قاضی‌زاده هاشمی برای اقامت یا وورد به این کشور را اعلام کرد، خبری که قاضی‌زاده هاشمی به آن واکنش نشان داد و گفت حضور او در کانادا به‌دلیل فعالیت او در عرصه علم پزشکی است.

با‌این‌همه روز یکشنبه آژانس خدمات مرزی کانادا به شبکه «سی‌بی‌سی» جهانی گفته است که از ابتدای سال میلادی تا ۲۰ نوامبر، این نهاد به درخواست ویزای ۱۷ هزار و ۸۰۰ ایرانی رسیدگی کرده و از صدور روادید برای ۷۸ مقام جمهوری اسلامی امتناع کرده است.

این آژانس همچنین تایید کرده است که پرونده ۱۴۱ ایرانی مقیم کانادا با ظن ارتباط با جمهوری اسلامی در دست تحقیق است که ۳۸ پرونده تاکنون مختومه شده‌اند.

شبکه سی‌بی‌سی در گزارش خود تصریح کرده است که دولت حاکم لیبرال تحت فشار اپوزیسیون محافظه‌کار و جامعه ایرانیان کانادا، تحت فشار است تا تدابیر سخت‌گیرانه‌تری علیه جمهوری اسلامی بگیرد و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

دولت کانادا پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیروی  قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را به‌دلیل اقداماتی که در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان انجام داده بود، به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرده بود.

بعد از شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای «پی‌اس ۷۵۲» با ۱۷۶ سرنشین که شمار زیادی از آن‌ها شهروندان ایرانی-کانادایی بودند، در دی‌۱۳۹۸، روابط ایران و کانادا به‌شدت تیره شد، البته سفارت کانادا در تهران سال‌ها بود که خدمات کنسولی به شهروندان ایران ارائه نمی‌کرد و تعطیل بود.

چهارسال از جنایت کشته‌شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه به دست نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی گذشته و نه‌تنها شفاف‌سازی لازم از سوی جمهوری اسلامی درباره این فاجعه صورت نگرفته، که فشار برخانواده‌های دادخواه جان‌باختگان این پرواز همچنان ادامه دارد.

«حامد اسماعیلیون»، نویسنده و فعال مدنی که همسر و فرزندش را در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده، روز ۵آذر با انتشار یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت که ماموران از خروج مادرش از ایران جلوگیری کرده و پاسپورت او را در فرودگاه ضبط کرده‌اند.

آقای اسماعیلیون، نوشت که مادرش می‌خواسته برای شرکت در چهارمین سالگرد سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به کانادا سفر کند، اما در گیت سپاه فرودگاه متوقف و به بازرسی منتقل شده است.

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

جلسه «تولیدکنندگان حوزه حجاب»؛ ۱۲ مدل لباس جراحی اسلامی برای اتاق عمل

۱۳ آذر ۱۴۰۲
خواندن در ۶ دقیقه
جلسه «تولیدکنندگان حوزه حجاب»؛ ۱۲ مدل لباس جراحی اسلامی برای اتاق عمل