close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

یوسف نوری، از پیاده‌روی اربعین تا برکناری؛ وزیر بلوکی

۱۵ فروردین ۱۴۰۲
احسان مهرابی
خواندن در ۵ دقیقه
یوسف نوری یکی از چهره‌های نزدیک به حمیدرضا حاجی بابایی بود
یوسف نوری یکی از چهره‌های نزدیک به حمیدرضا حاجی بابایی بود
یوسف نوری شرکت در راهپیمایی اربعین را در رزومه خود ذکر کرده بود
یوسف نوری شرکت در راهپیمایی اربعین را در رزومه خود ذکر کرده بود
حضور گسترده دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری، از بحران‌های دوره وزارت نوری بود
حضور گسترده دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری، از بحران‌های دوره وزارت نوری بود
قاعدتا نیروهای امنیتی باید عوامل مسموم کردن دانش‌آموزان را بازداشت می‌کردند، اما در این میان انتظار می‌رفت که حراست آموزش‌و‌پرورش نیز خود اقدامات مستقلی انجام دهد
قاعدتا نیروهای امنیتی باید عوامل مسموم کردن دانش‌آموزان را بازداشت می‌کردند، اما در این میان انتظار می‌رفت که حراست آموزش‌و‌پرورش نیز خود اقدامات مستقلی انجام دهد
با برکناری نوری، باندهای مختلف از جمله همسر ابراهیم رئیسی تلاش به معرفی گزینه خود خواهند کرد
با برکناری نوری، باندهای مختلف از جمله همسر ابراهیم رئیسی تلاش به معرفی گزینه خود خواهند کرد
محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، نیز در توییتی نوشت که عمر وزارت نوری کوتاه بود، «اما در همین زمان کوتاه صدها معلم و فعال صنفی را به‌خاطر فعالیت‌های صنفی و  حضور در جنبش ژینا، اخراج و تعدیل کرد.»
محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، نیز در توییتی نوشت که عمر وزارت نوری کوتاه بود، «اما در همین زمان کوتاه صدها معلم و فعال صنفی را به‌خاطر فعالیت‌های صنفی و حضور در جنبش ژینا، اخراج و تعدیل کرد.»
امسال  انتخابات مجلس برگزار می‌شود و از این‌رو نمایندگان حساسیت زیادی بر روی وزیر آموزش‌وپرورش دارند
امسال انتخابات مجلس برگزار می‌شود و از این‌رو نمایندگان حساسیت زیادی بر روی وزیر آموزش‌وپرورش دارند
ویدیوی منتشر شده از پسر وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز درباره اینکه پدرش مدارس را به‌دلیل درخواست او حضوری کرده، خبرساز شد
ویدیوی منتشر شده از پسر وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز درباره اینکه پدرش مدارس را به‌دلیل درخواست او حضوری کرده، خبرساز شد
در میان چهره‌های نزدیک به رئیسی، فردی را نمی‌توان یافت که توان حل مشکلات این وزارتخانه را داشته باشد. تنها شاید می‌توان متصور بود که بحران جدیدی برای دولت ایجاد نکند
در میان چهره‌های نزدیک به رئیسی، فردی را نمی‌توان یافت که توان حل مشکلات این وزارتخانه را داشته باشد. تنها شاید می‌توان متصور بود که بحران جدیدی برای دولت ایجاد نکند

روز دوشنبه ۱۴فروردین‌۱۴۰۲، رسانه‌ها از «موافقت» «ابراهیم رئیسی»، با استعفای «یوسف نوری»، وزیر آموزش‌وپرورش به‌دلیل «ناکامی در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان» خبر دادند. درباره یوسف نوری، کارنامه سیاسی و عملکرد او در کسوت رییس آموزش‌وپرورش چه می‌‌دانیم؟

***

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، پس از تاخیر در برداشت حقوق اسفند معلمان استعفا داد و یا برکنار شد. نوری شاید امیدوار بود که بتواند رتبه‌بندی معلمان را به نام خود سند بزند، اما در نهایت عملا همین موضوع باعث زمین خوردنش شد.

حضور گسترده دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری و مسموم شدن دانش‌آموزان، دیگر بحران‌های دوره وزارت نوری بود.

یوسف نوری از ابتدا به فعالیت‌های اقتصادی و حضور در هیات مدیره شرکت‌های مختلف مشهور بود، و اینکه شرکت در پیاده‌روی اربعین را در رزومه خود ثبت کرده بود. او البته اولین انتخاب ابراهیم رئیسی نبود. نوری سومین گزینه رئیسی برای وزارت آموزش‌وپرورش بود که توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد. رئیسی پیش از او «حسین باغگلی» و «مسعود فیاضی» را به مجلس معرفی کرده بود که هر دو در گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس ناکام مانده بودند. 

اینک با برکناری  نوری، باندهای مختلف از جمله همسر ابراهیم رئیسی، تلاش به معرفی گزینه خود خواهند کرد. گزینه‌های احتمالی اما توانی برای حل بحران‌های ساختاری آموزش‌و‌پرورش ندارند و تنها ممکن است بحران جدیدی ایجاد نکنند.

 

درگیری «بیزینس‌من» با چهره امنیتی

در دوره وزارت یوسف نوری، لایحه پرچالش رتبه‌بندی معلمان به نتیجه رسید، هرچند که معلمان به جزییات لایحه نهایی تصویب شده انتقاد داشتند. برخی از فعالان صنفی معلمان نیز عملا از رتبه‌بندی محروم شدند.

نوری امیدوار بود که با اجرای این لایحه، خود را به‌عنوان یکی از وزیران موفق آموزش‌وپرورش معرفی کند، اما در نهایت ماجرا برعکس شد. وزارت آموزش‌و‌پرورش در ابتدا سعی کرد که مشکل را بر گردن سازمان برنامه‌و‌بودجه بیندازد، با این حال، از ابتدا می‌توان متصور بود که رئیسی حق را به میرکاظمی دهد. 

 «مسعود میرکاظمی»، معاون سابق وزیر اطلاعات، وزیر نفت و بازرگانی دولت «محمود احمدی‌نژاد»، از افراد موثر در بین نزدیکان رئیسی است، در حالی که نوری به‌عنوان مهره تحمیل شده به او بوده است.

در این میان حتی خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله «تسنیم»، خواستار برکناری نوری شده بودند.

اعتراضات دانش‌آموزان 

یکی از زمینه‌های روشن نگه داشتن اعتراضات سراسری، اقدامات دانش‌آموزان بود. هرچند که موضوع اعتراضات به‌نوعی کل حکومت را درگیر کرده بود، اما قاعدتا دولت و نهادهای امنیتی از آموزش‌وپرورش انتظار داشتند که در حوزه مدارس خود اقدامات جدی انجام دهد.

ورود نیروهای امنیتی به مدارس و بازداشت دانش‌آموزان، یکی از این اتفاقات است.

وزیر آموزش‌وپرورش ایران با تایید بازداشت دانش‌آموزان در جریان اعتراضات سراسری جاری اما، بدون ذکر تعداد آن‌ها اعلام کرد که «برخی دانش‌آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی ارجاع داده شده‌اند تا مانع از تبدیل آن‌ها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.» این سخنان، اعتراضات نهادهای صنفی معلمان را به‌دنبال داشت.

«محمد حبیبی»، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، نیز در توییتی نوشت که عمر وزارت نوری کوتاه بود، «اما در همین زمان کوتاه صدها معلم و فعال صنفی را به‌خاطر فعالیت های صنفی و حضور در جنبش ژینا، اخراج و تعدیل کرد.»

 

مسموم‌سازی دانش‌آموزان 

دیگر بحران رخ داده در دوره نوری، مسموم‌سازی دانش‌آموزان بود. قاعدتا نیروهای امنیتی باید عوامل مسموم کردن دانش‌آموزان را بازداشت می‌کردند، اما در این میان انتظار می‌رفت که حراست آموزش‌وپرورش نیز خود اقدامات مستقلی انجام دهد، چرا که این حراست به لحاظ گستردگی بزرگترین حراست است.

وزیر آموزش‌وپرورش بدترین خاطره دوره خود را تعطیلی دانش‌آموزان به دلیل کرونا خواند. او همچنین گفت که بخش اعظم موضوع مسموم شدن دانش‌آموزان، «ناشی از زمینه‌های ایجاد جو روانی در دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بوده» است.

 

بازگشایی مدارس به‌دلیل درخواست پسر

 به‌جز عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش، سخنان او نیز بسیار خبرساز شده است. از  جمله او در بازدید از مدارس سیل‌زده جنوب کرمان خطاب به مدیران مدرسه گفت که «تنبلی نکنید، صدتا دویست‌تا بلوک بذارید بچه‌ها بروند داخل.»

در برخی از تجمعات نیز معلمان در واکنش به این اتفاق شعار دادند که «وزیر بلوکی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم.»

ویدیوی منتشر شده از پسر وزیر آموزش‌وپرورش نیز درباره اینکه پدرش مدارس را به‌دلیل درخواست او حضوری کرده، خبرساز شد.

نوری پس از واکنش‌ها به این سخنان گفت: «من خیلی جاها که رفتم، دیدم حتی بچه‌ها گریه می‌کردند که چرا مدارس را باز نمی‌کنید و می‌گویند ما دل‌مان برای دوستانمان تنگ شده است. پسر من هم مانند سایر بچه‌ها بود و در یک مدرسه معمولی دولتی تحصیل می‌کند.»

 

وزیر جدید و مشکلات ساختاری 

در حدود ۱۵ سال گذشته، فسادهای مختلفی در آموزش‌وپرورش رخ داده که مهم‌ترین آن، فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان است. یوسف نوری در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲، عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بود. همان دوره‌ای است که فساد‌های چند هزار میلیاردی در این صندوق رخ داد.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، در توییتی نوشته است: «یوسف نوری یک بیزینس‌من امنیتی بود. در زمان احمدی نژاد پست‌های مهم امنیتی داشت و در زمان روحانی، عضو ثابت هلدینگ‌های اقتصادی وابسته به خاتم الانبیا بود.»

البته گویا او بیزینس‌من موفقی نیز نبوده است. او سرمایه‌گذار اصلی احداث پتروشیمی جهرم بوده است. پتروشیمی جهرم به گفته فرماندار جهرم، بعد از ده سال و صرف هزینه صد میلیارد تومانی از بیت المال، همچنان به صورت یک زمین خالی باقی مانده است.

او در وضعیت اقتصادی آموزش‌وپرورش نیز نتوانست تغییر جدی ایجاد کند، و بزرگ‌ترین و دنباله‌دار‌ترین تجمعات سراسری شکل گرفت.

اینک با برکناری نوری، باندهای مختلف در آموزش‌و‌پرورش تلاش می‌کنند که گزینه خود را به وزارت برساند. از جمله «جمیله علم الهدی»، همسر ابراهیم رئیسی، که حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی اول، به‌نوعی گزینه او محسوب می‌شد.

امسال همچنین سال انتخابات مجلس است و از این‌رو نمایندگان حساسیت زیادی بر روی وزیر آموزش‌و‌پرورش دارند، چرا که این وزارتخانه همواره نقش مهمی در انتخابات داشته است.

 با این وضعیت در میان چهره‌های نزدیک به رئیسی، فردی را نمی توان یافت که توان حل مشکلات این وزارتخانه را داشته باشد. تنها شاید می‌توان متصور بود که بحران جدیدی برای دولت ایجاد نکند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

صفحه‌های ویژه

چشم‌هایش؛ متین حسنی؛ آبان ادامه دارد

۱۵ فروردین ۱۴۰۲
آیدا قجر
خواندن در ۸ دقیقه
چشم‌هایش؛ متین حسنی؛ آبان ادامه دارد